Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kärsämäellä

  • Oppilasta arvioidaan kannustavasti ja monipuolisesti sekä tuntityöskentelyn että erilaisten pienten testien avulla
  • 2. luokan lukuvuositodistusta varten oppilasta arvioidaan ja annetaan palautetta valtakunnallisten kriteerien mukaan.
  • Oppilaita ohjataan myös itsearviointiin ja rakentavaan vertaisarviointiin
  • Arvioinnissa keskeisiä asioita ovat
    • lukemisen ja kirjoittamisen perustaidot: tekstien ymmärtäminen ja lukemisen harrastaminen
    • edistyminen kirjoittamisessa ja tekstin tuottamisessa, sekä käsin kirjoitettaessa, että näppäintaidoissa
    • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa
    • sana- ja käsitevarannon karttuminen, havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, esim. - arkipäivän tilanteet: tervehtiminen, kätteleminen, koulun henkilökunnan ja kavereiden kanssa jutteleminen ja vierailukäynnit esim. kirjastoon - oman itsen ja omaan itseen liittyvien asioiden esittelemisen ja kertomisen harjoittelu sekä toisen kuuntelu ja lisäkysymysten esittäminen kuullusta
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta opastetaan käyttämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan, esim. - ilmeikäs lukeminen, keskittyvä kuuntelu, vuoropuhelujen lukuharjoitukset, keppinukke-esitykset, käsinukke-esitykset, pienet näytelmät - ryhmätyöt - erilaiset tavat sopia ja päättää asioista, esim. äänestäminen - oman mielipiteen perustelu
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Tuetaan oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjataan häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti - tekstien ja runojen lukeminen ääneen yksin, parin kanssa ja ryhmässä, ilmeikäs ja esittävä lukeminen - draamaleikit ja -harjoitukset eri ilmaisutapoja hyödyntäen
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan rakentamaan kuvaansa itsestään viestijänä ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin - tutkitaan sanatonta viestintää (esimerkit, harjoitukset) - mietitään erilaisia sanavalintoja ja ilmaisutapoja - ohjataan valitsemaan tilanteeseen sopiva äänenkäyttö - esiintymistilanteiden harjoittelu - puhelimessa puhuminen ja erilaisten kirjoitettujen viestien sisältö, myös sähköisessä mediassa
Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ja innostetaan lukutaidon oppimisessa ja ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä autetaan tarkkailemaan omaa lukemistaan - ohjataan lasta huomaamaan, miten puhuttu kieli muuttuu kirjoitetuksi ja kirjoitettu puheeksi - päättömerkkien havainnoiminen (piste, kysymysmerkki ja huutomerkki) - luetun rytmittäminen (tavuttaminen ja lauserytmi) - luetun ymmärtäminen, jota tarkkaillaan kysymyksiin vastaamalla ja vapaasti kertoen - ohjataan oppilasta havainnoimaan sitä, ymmärtääkö hän lukemansa sanan/lauseen ja jos ei, palataan takaisinpäin tarkistamaan asia
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tarkastelemaan - erilaisia tekstityyppejä: erilaiset tarinat, sadut, runot, tietotekstit ja mediatekstit - erilaisia kuvailevia sanoja ja lauseita, jotka ovat lähes synonyymejä (kertomuksen monivivahteisuus ja sävyjen esiin tuominen) - sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sanavalintoja teksteissä - sanaleikkejä
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan hakemaan tietoa monin eri tavoin, esim. kirjat, sanoma- ja aikakauslehdet, sähköiset tietolähteet, haastattelut, kuvat, kuviot ja diagrammit.
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan kiinnostumaan kirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia - kirjasto- tai kirjastoautokäynnit, lukudiplomi - opettajan/ muun aikuisen lukemat runot, tarinat ja kirjat - kirjavinkkaukset ja pienet kirjaesittelyt - pyritään löytämään oikeantasoista lukemista ikä- ja taitotaso huomioiden - ympäristön mahdollisuuksien huomioiminen, esim. lukukoira tai -mummo/pappa mahdollisuuksien mukaan
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan ja innsotetaan kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekäkuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla, esim. - arkipäivän ja oman elämän tilanteet - mielikuvituksen käyttäminen, oivaltaminen, vitsit ja sananlaskut - luokan tai ryhmän yhteiset tarinat - juonen kertominen sarjakuvan avustuksella
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä, esim. - kertomusten, runojen ja tietotekstien kirjoittaminen yksin, pareittain ja ryhmissä sekä kynällä että tietokoneella - pienet video- ja animaatioesitykset - materiaalin tuottaminen mahdollisuuksien mukaan esim. koulun verkkolehteen tai Peda.nettiin
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan harjaannuttamaan - käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja - tekstin suunnittelua ja rakentamista: juonen havainnointi, tekstin tarkastelu, tekstin aloittaminen - oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia: tavutus, sanaväli, virke, päättömerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan kehittämään kielitietoisuuttaan, esim. että erilaisissa tilanteissa on erilainen kielenkäyttö. Oppilasta ohjataan tekemään havaintoja puhutun ja kirjoitetun kielen eroista. Oppilasta autetaan huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen, esim. arkipäivän tilanteissa ja pienillä ilmaisuharjoituksilla.
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan kiinnostumaan kirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia - kirjasto- tai kirjastoautokäynnit, lukudiplomi - opettajan tai muun aikuisen lukemat runot, tarinat ja kirjat - kirjavinkkaukset ja pienet kirjaesittelyt - pyritään löytämään oikeantasoista lukemista ikä- ja taitotaso huomioiden
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan arvostamaan omaa kieltä, kulttuuria ja kulttuurista moninaisuutta, esim. - juhlaesitykset koulun juhliin - juhlaperinteet ja kansanperinteet, esim. kalevalanpäivä, Runebergin päivä, Aleksis Kiven päivä - oman paikkakunnan tapahtumiin ja kulttuurikohteisiin vierailut mahdollisuuksien mukaan - kunnan kouluissa elämäntarinallinen teema: eri luokka-asteilla tutustutaan omaan itseen, perheeseen, kotikuntaan ja lähiympäristöön - lastenkulttuurivierailijat koululla: musiikkiesitykset, kirjailijavieraat, nukke- ja lastenteatteriesitykset, mahdolliset tanssiesitykset

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

- ympäristön jäsentäminen, nimeäminen, kuunteleminen,kysyminen, vastaaminen ja kertominen arkipäivän tilanteissa, suullisissa ja kirjoitetuissa tarinoissa

- vuorovaikutustilanteiden harjoittelu: arkipäivän tilanteet, harjoitteet, esittäytyminen

- erilaisten viestintätapojen havainnointi: sanallinen ja sanaton viestintä, kasvokkain viestintä ja sähköinen viestintäeri

- erilasiten tekstien tarkasteleminen vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

Paikallinen opetussuunnitelma

- lukusujuvuuden harjaannuttaminen

- opitaan tunnistamaan käsitteet äänne, kirjain, tavu, sana, virke, päättömerkki, otsikko, teksti ja kuva

- tekstinymmärtäminen: kysymyksiä luetusta, kerrotaan luetusta, tarkastellaan juonta

- ympäristön tekstien havainnoiminen ja erilaisten tekstien parissa työskentely sekä kuvanlukutaito

- käsitevaraston laajentaminen

- tutustutaan siihen, miten teksteissä voi ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa

- kerronnan peruskäsitteet: päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika, ja juoni

- jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan sisällöistä ja kerrotaan tekstiä omin sanoin

- harjoitellaan tiedon etsintää ja sen jäsentämistä havainnoimalla, tulkitsemalla ja kertomalla

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

- kirjainten harjoitteleminen monipuolisesti

- oikeinkirjoituksen perusasiat: sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä

- tarkastellaan puhutun kielen muuttamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua

- listojen, luetteloiden, muistilappujen, korttien, kirjeiden ja päiväkirjan kirjoittaminen

- sanelut

- erilaisten pienten tekstien tuottaminen puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien auvlla, myös median keinoin; yksin ja yhdessä

- tekstin perusrakenteeseen tutustuminen, esim. alku, keskikohta ja loppu

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

- kielellisen tietoisuuden vahvistaminen: havainnot puhutusta ielestä, kielen kuunteleminen ja lukeminen

- eri puhetapojen havainnointi: vapaa-ajan ja koulupäivän kielenkäytön erot

- sanojen ja sanontojen pohtiminen, lorut, runot, sanaleikit

- lukuharrastuksen tukeminen

- erilaisiin teksteihin tutustuminen kuunnellen ja lukien ja niiden käyttäminen ilmaisun virikkeenä

- tutustuminen kirjastoon

- lastenperinne omassa lähiympäristössä, juhla- ja kansanperinne

- osallistuminen yhdessä esitysten tekemiseen

ePerusteet