Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Käsityön opetus perustuu oppilaan omaan havainnointiin, tutkimiseen ja kokeiluun. Opetuksessa huomiodaan oppilaan omat lähtökohdat, tarpeet ja kiinnostuksen kohteet. Käsityön projekteja suunnitellaan ja toteutetaan yksin tai ryhmässä osallistuvana jäsenenä toimien.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu ja osallistuu aktiivisesti käsityöprosessin kaikkiin vaiheisiin: ideointiin, suunnitteluun, toteukseen sekä lopuksi arviointiin. Opettaja motivoi ja opastaa oppilaita jokaisessa prosessin vaiheessa.
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus
Oppilaita rohkaistaan ja kannustetaan kokeilemaan erilaisia ratkaisuja käsityötuotteen valmistuksessa.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan työskentelyn tueksi kuvia tai esimerkkejä valmiista töistä. Oppilas tutustuu ikätasolleen sopiviin tekniikoihin ja materiaaleihin. Hyödynnetään eri yhteistyötahoja aihepiiristä riippuen, esimerkiksi opintokäynnit museoon tai yrityksiin.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan omien innovaatioiden ja ideoiden toteuttamiseen.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Käsityötuotteen ideointivaiheessa oppilaalle tarjotaan erilaisia virikkeitä suunnittelun pohjaksi. Kuvallinen materiaali, tarinat, sadut, musiikki, taide, opintokäynnit, luontoretket, muistot ja monenlaiset kokemukset voivat toimia alkusysäyksenä työskentelylle. Hyödynnetään myös yhdessä ideointia sekä tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia. Työskentelyn aihe voi nousta oppilaan omasta arjesta (esim. lelu tai harrastusväline) tai se voi olla laajempi yhdessä kehiteltävä suunnittelutehtävä.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kokeiluvaiheessa oppilas kasvattaa tietoa ja kokemuksia käsityön työtavoista. Oppilas voi tutkia erilaisia valmiita tuotteita, sekä saada ensituntumaa tekniikoihin ja materiaaleihin. Opettaja tai muu asiantuntija näyttää konkreettisia esimerkkejä työvaiheista ja menetelmistä sekä tutustuttaa oppilaat erilaisiin materiaaleihin.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ideoinnin ja kokeilujen jälkeen opettaja ohjaa oppilasta tai oppilasryhmää laatimaan visuaalisen ja teknisen suunnitelman tuotteen valmistamista varten. Tämä voi olla esimerkiksi piirros, vesivärimaalaus, pienoismalli tai tietokoneella laadittu suunnitelma.

Opettajan ohjauksessa oppilaat harjaantuvat suunnittelemaan käyttökelpoisia ja omien taitojen mukaan toteutettavissa olevia teoksia tai tuotteita.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opettaja ohjaa oppilasta valmistamaan käsityötuotteen oppilaan suunnitelmasta lähtien. Suunnitelma voi myös muuttua valmistuksen aikana erilaisten ongelmanratkaisuprosessien myötä.

Oppilas tutustuu erilaisiin työvälineisiin (sakset, rei'itin, neula, nuppineula, virkkuukoukku, saha, vasara, pora, pensseli, hiontapaperi) ja oppii työstämään erilaisia materiaaleja kuten puu (sahaus, naulaus, hiominen), muovi ja metalli (taivutus, leikkaus), luonnonmateriaali (rakentelu, muotoilu), lanka ja nauha (punominen, nyöri, rusetti, tupsu, virkkaaminen), kankaat (ompelu, koristelu), kuidut (huovutus) ja kierrätysmateriaali (rakentelu).

Oppilasta ohjataan huolehtimaan työvälineistä ja -ympäristöstä sekä huomioimaan työturvallisuudesta annetut ohjeet.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta ohjataan käsityöprosessin dokumentointiin ideointivaiheesta lähtien. Taltiointi voi tapahtua esimerkiksi piirrosten, valokuvien, videoiden tai postereiden muodossa. Tieto- ja viestintätekniikka tarjoaa monia mahdollisuuksia dokumentointiin.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi kohdistuu valmiin tuotteen lisäksi koko käsityöprosessiin sekä prosessin aikana taltioituihin dokumentteihin. Harjoitellaan myös itsearviointia sekä annetaan rakentavaa ja positiivista palautetta luokkatovereille.

ePerusteet