Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
T1 ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä englannin asema globaalin viestinnän kielenä
Paikallinen tarkennus
Oppilas ymmärtää, että englannin kieltä kuulee ja näkee kaikkialla ja että se on maailmanlaajuinen kieli. Oppilas tutustuu oman koulun monikielisyyteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan lähiympäristönsä ja maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta sekä tuntemaan englannin kielen asemaa globaalin viestinnän kielenä.
|
Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden sekä englannin kielen aseman ja merkityksen hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa monipuolisesti lähiympäristönsä ja maailman kielellistä runsautta.
Oppilas osaa vertailla eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisiä asioita.
Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa sekä miksi englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lähiympäristönsä ja maailman kielellisestä runsaudesta.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.
Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, mitä kieliä hänen lähiympäristössään ja maailmassa käytetään.
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.
Oppilas osaa antaa esimerkin tilanteesta, jossa englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin hänen lähiympäristössään tai maailmassa käytettyjä kieliä.
Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.
|
Kielenopiskelutaidot |
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee asettamaan ohjatusti tavoitteita kielen oppimiselle ja harjoittelee keinoja, joilla ne voidaan saavuttaa. Oppilas harjoittelee pari- ja ryhmätyöskentelyn eri muotoja ja opettelee hyväksymään, että opetusryhmässä on eri tavoin oppivia oppilaita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kertomaan englannin kielen opiskelun tavoitteistaan sekä tekemään yhteistyötä ja toimimaan ryhmässä muita kannustaen
|
Englannin kielen opiskelun tavoitteista kertominen ja ryhmässä toimiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa englannin kielen opiskelun tavoitteistaan ja kertoa, kuinka hän työskentelee saavuttaakseen tavoitteensa.
Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä monipuolisesti ja kannustavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa englannin kielen opiskelun tavoitteistaan.
Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä kannustavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä englannin kielen opiskelun tavoitteistaan.
Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin tavoitteen englannin kielen opiskelulleen.
Oppilas osallistuu toisinaan ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.
|
T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten
Paikallinen tarkennus
Oppilas ymmärtää, että kielenopiskelu on pitkäjänteistä työtä, jossa jatkuvasti rakennetaan uutta aiemmin opitun päälle. Oppilas kokeilee erilaisia kielenopiskelutaitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ottamaan vastuuta englannin kielen opiskelustaan. Hän oppii eri tapoja oppia kieliä ja hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa englannin kielen taitonsa kehittämisessä sekä käyttämään englannin kielen taitoaan rohkeasti.
|
Vastuun ottaminen englannin kielen opiskelusta ja sopivien kielen oppimistapojen löytäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa paljon vastuuta englannin kielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää monipuolisesti oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa melko paljon vastuuta englannin kielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää useita oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa jonkin verran vastuuta englannin kielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää joitakin tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa ohjattuna jonkin verran vastuuta englannin kielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää jotakin tapaa, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan vuorovaikutusta aihepiiriltään monenlaisissa tilanteissa rohkaisten viestinnän jatkumiseen mahdollisista katkoksista huolimatta
Paikallinen tarkennus
Oppilas rohkaistuu ilmaisemaan itseään vähäiselläkin kielitaidolla. Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia lauseita kuvaamaan, kuka hän on, missä hän asuu ja keitä kuuluu hänen perheeseensä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii viestimään suullisesti ja kirjallisesti eri viestintätilanteissa.
|
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2:
Oppilas selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista.
Oppilas pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1:
Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3:
Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1:
Oppilas selviytyy satunnaisesti viestintäkumppanin tukemana muutamasta, kaikkein yleisimmin toistuvasta ja rutiininomaisesta viestintätilanteesta.
|
T9 tukea oppilaan viestinnän kulttuurista sopivuutta tarjoamalla mahdollisuuksia harjoitella monipuolisia sosiaalisia tilanteita
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii englannin kieleen kuluvia kulttuurillisia ilmaisuja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään englannin kielelle ja kielialueen kulttuureille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia.
|
Viestinnän kulttuurinen sopivuus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2:
Oppilas osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen.
Oppilas pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1:
Oppilas selviytyy lyhyistä sosiaalisista tilanteista.
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3:
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia monissa rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1:
Oppilas osaa käyttää muutamia kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia (tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen) joissakin kaikkein rutiininomaisimmissa sosiaalisissa kontakteissa.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
T10 ohjata oppilasta työskentelemään vaativuudeltaan monentasoisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa käyttäen erilaisia ymmärtämisstrategioita
Paikallinen tarkennus
Oppilas ilmaisee itseään käyttäen harjoiteltuja sanoja ja vakioilmaisuja. Oppilas ääntää joitakin ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä hyödyntäen erilaisia ymmärtämisstrategioita.
|
Tekstien tulkintataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2:
Oppilas pystyy seuraamaan hyvin summittaisesti selväpiirteisen asiapuheen pääkohtia, tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen ja ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta.
Oppilas osaa päätellä tuntemattomien sanojen merkityksiä asiayhteydestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1:
Oppilas ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä.
Oppilas ymmärtää lyhyiden, yksinkertaisten, itseään kiinnostavien viestien ydinsisällön ja tekstin pääajatukset tuttua sanastoa sisältävästä, ennakoitavasta tekstistä.
Oppilas pystyy hyvin yksinkertaiseen päättelyyn asiayhteyden tukemana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3:
Oppilas ymmärtää yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta asiayhteyden tukemana.
Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksinkertaisen tiedon lyhyestä tekstistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1:
Oppilas ymmärtää vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia.
Oppilas tuntee kirjainjärjestelmän tai hyvin rajallisen määrän kirjoitusmerkkejä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
T11 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas ilmaisee itseään käyttäen harjoiteltuja sanoja ja vakioilmaisuja. Oppilas ääntää joitakin ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja harjoittelee lauseen kirjoittamista, esimerkiksi itsestä, perheenjäsenistä ja kiinnostuksen kohteista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen kohdekielen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita. Hän oppii ääntämään ymmärrettävästi.
|
Tekstien tuottamistaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2:
Oppilas osaa kuvata luettelomaisesti (ikäkaudelleen tyypillisiä) jokapäiväiseen elämään liittyviä asioita käyttäen tavallista sanastoa ja joitakin idiomaattisia ilmauksia sekä perustason rakenteita ja joskus hiukan vaativampiakin.
Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1:
Oppilas pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa.
Oppilas osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita.
Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3:
Oppilas osaa rajallisen määrän lyhyitä, ulkoa opeteltuja ilmauksia, keskeistä sanastoa ja perustason lauserakenteita.
Oppilas pystyy kertomaan arkisista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan yksinkertaisia viestejä.
Oppilas ääntää harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1:
Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja.
Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja.
|