Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.

Tavoitteet

Tavoite
Oppimaan oppimisen taidot
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan
Elinikäinen oppiminen
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Työelämään suuntautuva oppiminen
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa
T8 antaa oppilaalle ja huoltajalle tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja sen mahdollisuuksista, tukea oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta

Sisällöt

S1 Oppiminen ja opiskelu

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen ja opiskelun kannalta keskeistä on 8.luokalla se, että oppilaat ymmärtävät mikä merkitys päättöarvioinnilla on lähestyvässä jatko-opintohaussa. Oppilaanohjauksen keinoin tuetaan oppilaiden opiskeluvalmiuksia 9.luokalla ja myöhemmin opinnoissa 2.asteella. Oppilaita kannustetaan kokeilemaan ja etsimään itselleen parhaita tapoja oppia ja opiskella.

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

Omien vahvuuksien, lahjakkuuksien ja mielenkiinnonkohdeiden etsiminen jatkuu 8.luokan työskentelyssä. Itsetuntemuksen merkitystä osana tulevaisuuden suunnittelua tuodaan näkyväksi oppilaille. Oppilaita kannustetaan pohtimaan omia vahvuuksiaan, arvojaan ja mielenkiinnonkohteitaan suhteessa koulutusaloihin, ammatteihin ja työelämään. Oppilaille tarjotaan tietoa erilaisista elämänurista, siirtymistä ja heitä kannustetaan pohtimaan omia haaveitaan sekä niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Edellä mainittujen asioiden pohjalta pyritään vaikuttamaan oppilaiden motivaatioon sekä edistämään myönteistä otetta opiskeluun.

S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

8.luokan oppilaanohjauksessa kiinnitetään erityistä huomiota työnhakutaitojen ja työelämässä tarvittavien taitojen harjaannuttamiseen. Taitoja opetellaan erityisesti ensimmäisen TET-prosessin aikana. Vuorovaikutus –ja viestintätaidot harjaantuvat prosessin eri vaiheissa aina TET-paikan hankinnasta TET-paikalla toimimiseen.

S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeisiä sisältöalueita 8.luokan oppilaanohjauksessa ovat koulutusalat, ammatit ja erilaiset työtehtävät. 8.luokalla järjestetään ensimmäinen työelämääntutustumisjakso koulun ulkopuolella. TET-jaksoa pohjustetaan käsittelemällä oppilaanohjauksessa työnhakutaitoja ja työpaikalla toimimisessa tarvittavia tietoja, taitoja, vastuuta ja velvollisuuksia. TET-jaksoilta saatuja kokemuksia työelämästä käsitellään oppilaiden kanssa. Oppilaiden toimijuutta vahvistetaan antamalla heille vastuuta TET-prosessista ja tavoitteena on esimerkiksi TET-paikkojen itsenäinen hankkiminen. TET-prosessin yhtenä keskeisenä tavoitteena on myös edistää oppilaiden ymmärrystä työn merkityksestä oman elämän ja yhteiskunnan kannalla.

S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

8.luokalla perehdytään suomalaisen koulutusjärjestelmän rakenteeseen sekä lähdetään tutustumaan kattavammin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin. Oppilaita ohjataan tutustumaan keskeisiin koulutustietoa tarjoaviin palveluihin sekä hyödyntämään niistä saatavaa tietoa oman jatko-opintopolun suunnittelussa. 9.luokalla perehdytään tarkemmin esimerkiksi ulkomailla opiskelun mahdollisuuksiin sekä tiedotetaan huoltajia erilaisista opiskelumahdollisuuksista peruskoulun jälkeen.

ePerusteet