Opetussuunnitelman perusteet
Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.
Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.
Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.
Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.
Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.
Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
Paikallinen opetussuunnitelma
Lukualue 0-20:
-lukumäärän pysyvyyden ymmärtäminen (yksi yhteen vastaavuus)
-visuaalinen hahmottaminen
-vertailu/luokittelu/sarjoittaminen määrillä, lukusanoilla, numeroilla
-lukukäsite
-subitisaatio eli määrän nopea hahmottaminen ja sen hyödyntäminen laskemisessa
-lukujonon luettelemisen taidot lukualueella 0-20 (eteen, taakse, annetun säännön mukaan esim. askeltaminen eteen –ja taaksepäin kahden, viiden ja kymmenen askelissa)
-lukujen 2-10 hajottaminen
-parilliset ja parittomat luvut
-kymmeneksi täydentäminen (kymppiparit)
-tuplien ja lähilaskujen hyödyntäminen yhteen- ja vähennyslaskuissa
-yhteen- ja vähennyslaskun käsite ja laskutaidot lukualueella 0-20 ja analogiataidot esim.3 + 2=5, 13+2=15
- matemaattiset symbolit (yhteen, vähennys, yhtä suuri, pienempi kuin, suurempi kuin)
-paikka-arvo ja 10-järjestelmä
-lukumäärien arviointikyky ja suhteuttaminen (esim. Onko vastaus järkevä?)
-havainnoidaan kolmiulotteista ympäristöä ja havaitaan siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteitä. Tutkitaan kappaleita ja tasokuvioita; tunnistetaan, rakennetaan ja piirretään.
-mittaaminen: pituus (m, cm)
-kellonajat (tasan ja puoli)
-tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin, laaditaan vaiheittaisia toimintaohjeita, joita testataan