Opetussuunnitelman perusteet
Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.
Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.
Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.
Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.
Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.
Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
Paikallinen opetussuunnitelma
Lukualue 0-100
-visuaalinen hahmottaminen
-vertailu/luokittelu/sarjoittaminen määrillä, lukusanoilla, numeroilla
-lukujonon luettelemisen taidot lukualueella 0-100 (eteen, taakse, annetun säännön mukaan esim. askeltamien eteen –ja taaksepäin kahden, viiden ja kymmenen askelissa)
-yhteen - ja vähennyslaskun taidot lukualueella 0-100 ja analogiataidot esim.6 + 4=10, 60+40=100
- luvusta puolet ja luvun kaksinkertaistaminen, lukujen hajottaminen ja lukujen kokoaminen
-paikka-arvo ja 10-järjestelmä
-lukumäärien arviointikyky ja suhteuttaminen (esim. Onko vastaus järkevä?)
-kertolaskun käsite ja kertotaulut 1-5,10
-jakolaskun käsite
-Tutustutaan, rakennetaan, tunnistetaan ja piirretään seuraavat tasokuviot ja kappaleet : ympyrä, kolmio, nelikulmio, monikulmiot, suorakulmio ja neliö, pallo, kuutio ja pyramidi. Ohjataan löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuvioita luokitellaan.
-mittaaminen: pituus ,(km, m, cm), massa (kg, g), tilavuus (l, dl)
-kellonajat (yli ja vaille viiden minuutin välein)
-laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja
-tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin, laaditaan vaiheittaisia toimintaohjeita, joita testataan