Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Ohjatun havainnoinnin kautta oppilas oppii näkemään ja huomaamaan asioita elinpiirissään. Oppilas oppii tuottamaan kuvia havaintojensa perusteella.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Pyritään lisäämään oppijan sanavarastoa, jotta itseluottamus ja uskallus keskusteluun kasvaisi. Tavoitellaan suvaitsevaa ilmapiiriä.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas oppii käyttämään visuaalisen esittämisen keinoja ja siten itseluottamus ilmaisuun kasvaa.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan erilaisiin kuvataiteen välineisiin ja materiaaleihin ja opetellaan niiden käyttöä. Esimerkiksi kokeillaan erilaisia sivellinotteita, saven muokkaustapoja, piirtimiä, väriliitujen tekniikoita, erilaisten rakennusmateriaalien käyttöä, valokuvaamista, monistettua kuvaa. Tavoitteena on innostaa oppilaat yhteisvastuulliseen välineiden huoltoon ja hoitamiseen.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii enenevässä määrin suunnittelemaan työprosessiaan. Mahdollisten yhteistöiden kautta lisätään kykyä työskennellä vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii huomaamaan ja ymmärtämään kuvien vaikutusmahdollisuuksia. Oppilas tutustuu erilaisiin kuvallisen vaikuttamisen keinoihin.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Pyritään lisäämään ymmärrystä esimerkiksi tutustumalla erilaisiin kuviin. Voidaan pohtia esimerkiksi, että ovatko kuvat aina totta.
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Pyritään lisäämään lasten huomiokykyä esimerkiksi tutustumalla ympäristön visuaalisiin elementteihin, kuten vaatteiden kuviointi, pakkausten kuvat ja värit.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas hahmottaa ja ymmärtää ympäristöään ja kulttuuriaan oman tuottamisen kautta.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas alkaa huomata kuvissa ja visuaalisessa kulttuurissa esiintyviä ihmisyyttä koskettavia asioita.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Oppii näkemään ja arvostamaan oman ja muiden kulttuurien erikoispiirteitä. Ja oppii toimimaan niin, että materiaaleja ja välineistöa käytetään järkevästi ja tarkoituksenmukaisesti.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Käsitellään esimerkiksi oppilasta kiehtovia kuvia tai hänen oman maailmansa kuvia. Voidaan käsitellä kuvia, joita lapsi tässä elämänsä vaiheessa kohtaa. Voidaan painottaa lapsen omatuottamaa kuvamaailmaa ja mielikuvitusta.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Voidaan esimerkiksi käydä tutustumassa paikalliseen rakennuskulttuuriin tai paikalliseen taiteilijaan.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

ePerusteet