Betydelse, värderingar och attityder |
M1 väcka elevens intresse för historia som vetenskap och identitetsskapande läroämne
Lokal precisering
Eleven introduceras i historia som vetenskap och identitetsskapande läroämne.
• Eleven reflekterar självständigt och i grupp över bakgrunden till sin egen kulturella identitet för att lära sig att förstå orsakerna till att människor är olika.
Mål för elevens lärande
Eleven intresserar sig för historia som vetenskap och dess betydelse för identiteten.
|
|
|
Att söka information om historia |
M2 handleda eleven att känna till olika historiska källor
Lokal precisering
Eleven introduceras i olika historiska källor.
• Eleven övar sig att göra iakttagelser i sin omgivning och att använda olika källor, såsom föremål, skriftliga källor och bilder. Eleven övar sig att tolka källor enligt principerna för källkritik. Eleven övar sig att betrakta saker ur olika perspektiv, att söka ny information och utifrån den reflektera över olika sätt att tänka. Eleven uppmuntras också att utreda och tolka otydlig och motstridig information.
Mål för elevens lärande
Eleven känner till olika historiska källor.
|
Förmåga att känna till historiska källor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på hur ursprungskällorna för de tidsperioder som studeras skiljer sig från andrahandskällor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ger ett exempel på hur en ursprungskälla skiljer sig från andrahandskällor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på historiska ursprungskällor för de tidsperioder som ska studeras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några historiska källor.
|
M3 hjälpa eleven att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt
Lokal precisering
Eleven vägleds att skilja mellan begreppen fakta och tolkning.
• Eleven handleds att tolka, producera och förstå olika texter som bottnar i olika perspektiv. Eleven vägleds att skilja mellan fakta och tolkning. Eleven görs uppmärksam på att en tolkning alltid är forskarens egen slutsats. Eleven övar sig att tolka en källa genom att ställa olika frågor. Eleven undersöker olika källor och görs uppmärksam på hur information kan skapas på många sätt; medveten slutledning eller tolkning som baserar sig på egna erfarenheter. Eleven reflekterar kring vem som är upphovsman till källan, varför och när källan har kommit till och hur källan kan tolkas genom att ställa olika frågor.
Mål för elevens lärande
Eleven inser att historisk information kan tolkas på olika sätt.
|
Förmåga att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på olika tolkningar i anknytning till samma händelse eller företeelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven inser att det kan finnas olika tolkningar av samma händelse eller företeelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på historiska fakta och tolkningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger exempel på historiska fakta.
|
Att förstå historiska företeelser |
M4 hjälpa eleven att förstå olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade historiska begrepp
Lokal precisering
Eleven vägleds att uppfatta de olika historiska epokerna.
• Eleven övar sig att namnge och identifiera historiska tidsbegrepp och särdrag som kännetecknar dem. Eleven övar sig att se orsakssammanhang genom att reflektera och motivera sina åsikter självständigt och i grupp.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade begrepp.
|
Kronologisk uppfattning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder de centrala indelningarna i historiska epoker och ger exempel på olika särdrag som kännetecknar samhällen under olika tider och epoker.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till de centrala indelningarna i historiska epoker (antiken, medeltiden, nya tiden; förhistorisk tid, historisk tid; f.v.t., e.v.t).
|
M5 hjälpa eleven att förstå motiven bakom människans handlingar
Lokal precisering
Eleven handleds att leva sig in i hur människor levde förr.
• Eleven vägleds att inse att det finns olika motiv bakom människans handlingar. Eleven övar sig på egen hand och i grupp att sätta sig in i andras situation, granskar frågor och situationer ur olika perspektiv och finner olika motiv bakom handlingar.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår motiven bakom människans handlingar i olika historiska situationer.
|
Historisk inlevelseförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lever sig in i hur människan levde förr och granskar hur människans samhälleliga ställning påverkar hennes handlingar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lever sig in i situationen för människan i förgången tid
och anger motiv till hennes handlingar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på motiv som människor i förgången tid har haft för sina handlingar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven inser att människor har haft olika motiv för sina handlingar.
|
M6 handleda eleven att inse olika orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser
Lokal precisering
Eleven vägleds att förstå de viktigaste historiska orsakssammanhangen.
• Eleven vägleds att inse att historiska händelser har olika orsaker och följder. Eleven observerar att många historiska händelser eller uppfinningar krävde lång tid för att utvecklas och att de påverkar ännu i dag. Eleven ger akt på hur kulturer, religioner och livsåskådningar påverkar samhället och vardagen. Eleven övar sig att sätta sig in i andras situation, granskar frågor och situationer ur olika perspektiv och finner olika motiv bakom handlingar.
Mål för elevens lärande
Eleven känner till orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser.
|
Förståelse för orsakssammanhang i historia
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven känner till olika orsaker (direkta och indirekta) till och följder (långvariga och kortvariga) av sådant som hänt i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till orsaker till och följder av sådant som hänt i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till en enskild orsak och en följd av den för sådant som hänt i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en enskild orsak till eller följd av något som hänt i det förgångna.
|
M7 hjälpa eleven att identifiera förändringar i den egna familjens eller samhällets historia samt förstå hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor
Lokal precisering
Eleven vägleds att iaktta förändringar i den egna familjens eller samhällets historia.
• Eleven övar sig att uppfatta sin egen historiska och kulturella referensram. Eleven handleds att förstå betydelsen av sina val, levnadssätt och handlingar för eleven själv, den närmaste omgivningen, samhället och naturen.
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar förändringar och deras innebörd för olika människor och förstår hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor.
|
Förmåga att förstå förändring
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på situationer i vilka en förändring inte innebär utveckling för olika människor eller människogrupper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver med hjälp av exempel hur en förändring haft olika innebörd för olika människogrupper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till förändringar i det förgångna och ger exempel på vad en förändring inneburit för olika människor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till saker som förändrats.
|
Att använda historisk information |
M9 handleda eleven att redogöra för orsaker till förändringar
Lokal precisering
Eleven vägleds att hitta centrala orsaker till förändringar.
• Eleven vägleds att redogöra för orsaker till förändringar. Eleven identifierar orsaker och följder samt hur kulturer, religioner och livsåskådningar har påverkat och fortfarande påverkar samhället och vardagen. Eleven handleds att inse att en förändring kan utgå från individen eller samhället och att en naturkatastrof eller ett behov av att ändra på saker och ting kan fungera som katalysator för förändringen.
Mål för elevens lärande
Eleven kan redogöra för orsaker till förändringar.
|
Förmåga att beskriva förhållandet mellan orsak och verkan
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven jämför olika orsakers inverkan på en förändring.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver inverkan av direkta och indirekta orsaker på en förändring.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på orsaker som lett till förändringar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven anger orsaken till en förändring.
|
M11 handleda eleven att förklara mänsklig aktivitet
Lokal precisering
Eleven handleds att förklara en händelse eller ett fenomen i huvuddrag.
• Eleven undersöker hur kulturer, religioner och livsåskådningar påverkar samhället och vardagen. Eleven reflekterar kring hur förhållanden har förändrats under olika tider och hur utvecklingen inom olika vetenskapsområden påverkat människans liv. Eleven övar sig att sätta sig in i andras situation och att granska frågor och situationer ur olika perspektiv.
Mål för elevens lärande
Eleven förklarar avsikter för mänsklig aktivitet.
|
Förmåga att förklara mänsklig aktivitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven analyserar motiven till människors aktivitet och ger en beskrivning av hur människors position i samhället inverkar på deras aktivitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven presenterar något som ska behandlas så att hen förklarar händelsen eller företeelsen ur en enskild aktörs perspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beskriver möjliga orsaker till människans aktivitet i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven anger hur motivet för en människas agerande syns i hennes aktivitet.
|