M2 handleda eleven att ställa upp egna mål för sitt lärande och arbete i slöjd och att utgående från målen genomföra en slöjdprocess i sin helhet samt utvärdera sitt lärande
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ställa upp egna mål för sitt lärande och arbete. Eleven lär sig att genomföra en slöjdprocess i sin helhet. Eleven lär sig att reflektera över sitt arbete under en hel slöjdprocess.
|
Förmåga att genomföra en slöjdprocess i sin helhet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer självständigt upp mål för sitt lärande och arbete.
Eleven framskrider ändamålsenligt och reflekterar på ett analytiskt och realistiskt sätt över sin slöjdprocess.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ställa upp mål för sitt lärande och arbete och hen arbetar processinriktat och reflekterar på ett realistiskt sätt över sin slöjdprocess.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ställer under handledning upp mål för sitt lärande och arbete.
Eleven framskrider i slöjdprocessen med en fas åt gången enligt givna instruktioner.
Eleven reflekterar över sin slöjdprocess utgående från givna alternativ.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ställer med lärarens hjälp upp ett konkret mål för sitt lärande som anknyter till arbetet.
Eleven arbetar med en fas åt gången och reflekterar under handledning över sin slöjdprocess.
|
M4 handleda eleven att ledigt använda slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler och att stärka elevens visuella, materiella och tekniska uttrycksförmåga
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler på ett ledigt sätt. Eleven lär sig att uttrycka sig själv visuellt med hjälp av olika material och teknik.
|
Visuellt, materiellt och tekniskt uttryck
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven uttrycker sina idéer på ett mångsidigt och kreativt sätt med hjälp av olika material och teknik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder centrala slöjdrelaterade begrepp och kan uttrycka sina idéer klart med hjälp av teknik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler enligt instruktionerna.
Eleven uttrycker sina iakttagelser och tankar visuellt och även på något annat sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven identifierar olika slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler.
Eleven uttrycker under konkret handledning några av sina iakttagelser och tankar visuellt.
|
M5 handleda eleven att uppfatta, förutse och reagera på riskfaktorer i arbetet och att arbeta på ett tryggt och säkert sätt under slöjdprocessen
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uppfatta, bedöma och förutse olika risksituationer och att vid behov reagera på dem. Eleven lär sig att agera på ett tryggt och säkert sätt i slöjdprocessen.
|
Förmåga att arbeta på ett tryggt och säkert sätt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven bedömer och förutser farorna och riskerna i arbetet som en del av slöjdprocessen.
Eleven arbetar på ett tryggt och säkert sätt och främjar genom sitt agerande säkerheten och tryggheten i lärmiljön.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan bedöma farorna och riskerna i arbetet samt kan arbeta på ett tryggt och säkert sätt under slöjdprocessen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uppfattar de centrala riskfaktorerna som berör arbetssäkerheten under slöjdprocessen och följer de säkerhetsinstruktioner hen fått.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven följer under konkret handledning de säkerhetsinstruktioner hen fått i slöjdprocessen.
|
M6 handleda eleven att utnyttja informations- och kommunikationsteknikens möjligheter för planering, framställning och dokumentation samt för att producera och dela gemensam information
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utnyttja informations- och kommunikationsteknikens möjligheter för planering, framställning och dokumentation i slöjd. Eleven lär sig att producera och dela gemensam information.
|
Färdigheter i informations- och kommunikationsteknik och förmåga att arbeta tillsammans med andra
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder informations- och kommunikationsteknik mångsidigt i olika skeden av slöjdprocessen samt för att producera och dela gemensam information.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda informations- och kommunikationsteknik för planering, framställning och dokumentation av slöjdprocessen samt för att producera gemensam information.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda informations- och kommunikationsteknik enligt givna instruktioner för planering, framställning och dokumentation självständigt eller tillsammans med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder informations- och kommunikationsteknik under konkret handledning i den egna eller den gemensamma slöjdprocessen.
|
M7 handleda eleven att förstå betydelsen av praktiska färdigheter, slöjd och teknik i det egna livet, samhället, i företagsverksamhet och i det övriga arbetslivet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå betydelsen av praktiska färdigheter, slöjd och teknik i det egna livet, samhället, i företagsverksamhet och i det övriga arbetslivet.
|
Förmåga att uppfatta betydelsen av praktiska färdigheter och slöjd i vardagen och i samhället.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ur olika synvinklar granska vilken betydelse praktiska färdigheter, slöjd och teknik har i det egna livet, samhället, i företagsverksamhet och i det övriga arbetslivet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan reflektera över vilken betydelse praktiska färdigheter och slöjd har i det egna livet och i samhället.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva vilken betydelse slöjd har i vardagen, samhället och arbetslivet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under lärarens handledning i reflektioner över betydelsen av praktiska färdigheter och slöjd.
|
M8 handleda eleven att tänka ekonomiskt och att göra sådana val i anslutning till slöjdprocessen som främjar en hållbar livsstil
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tänka ekonomiskt. Eleven lär sig att i anslutning till slöjdprocessen göra val som främjar en hållbar livsstil.
|
Förmåga att göra motiverade val och att beakta en hållbar livsstil i slöjdprocessen
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan göra ekonomiska val och förstår betydelsen av ett arbete av god kvalitet.
Eleven kan bedöma och motivera val som anknyter till slöjdprocessen och en hållbar livsstil.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan göra ekonomiska val i sitt arbete.
Eleven kan bedöma sambandet mellan en hållbar livsstil och de val som görs i slöjdprocessen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan delvis självständigt göra ekonomiska val i sitt arbete.
Eleven förstår sambandet mellan en hållbar livsstil och de val som görs i slöjdprocessen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning använda slöjdmaterial på ett ekonomiskt sätt.
|