Grunderna för läroplanen
Att lära sig att lyssna, tala, läsa och skriva på finska och att behandla olika teman som bl.a. jag själv, min familj, mina vänner, skolan, fritidsintressen och fritidssysslor och om livet i finskspråkiga miljöer. Teman ska också väljas tillsammans. Innehållet ska väljas utifrån intresse och aktualitet och perspektivet jag, vi och vårt samhälle. Att använda språket för olika syften. Att lära sig ordförråd och strukturer i samband med olika typer av texter och att genom text- och ämnesval främja elevernas språkliga utveckling med beaktande av elevernas tvåspråkiga bakgrund och dubbla kulturarv. Att lära sig hitta finskspråkigt material i omgivningen, på nätet, i bibliotek osv. Att ge eleverna möjlighet att träna mera krävande språksituationer.
Lokala läroplanen
Syftet med den modersmålsinriktade lärokursen i finska är att ge de tvåspråkiga eleverna möjlighet att förbättra och fördjupa de praktiska språkkunskaperna som de besitter. De ska bli medvetna om sitt språk, sitt kulturarv och sin dubbla identitet.
Eleven ska inse fördelarna med att behärska de båda inhemska språken. Undervisningsspråket ska vara finska. Kommunikationen under lektionen ska i huvudsak ske på finska.
Före slutet av årskurs 6 ska eleven ha hållit muntliga presentationer, refererat och recenserat litteratur. Eleven ska också ha producerat längre texter och gjort olika projektarbeten. Eleven ska i sina arbeten kunna tillämpa bland annat internet, dator och video.
Åk 3
Förslag på temaområden
Hälsningsfraser och artighetsfraser
Färger
Familjen och hemmet
Presentera sig själv
Skola och klassrum
Fortskaffningsmedel
Djur
Högtider
Strukturer
Verbböjningen i presens
Räkneord (grundtal)
Nominativ singular (Mikä?) (Jämför gärna med nominativ plural, Mitkä?)
Genitiv (Kenen? Minkä?)
Minkävärinen? (Jämför gärna med plural, Minkäväriset?)
Minkälainen/Millainen? (Jämför gärna med plural, Minkälaiset/Millaiset?)
Millä?
Inre och yttre lokalkasus (Missä? Mistä? Mihin?)
Personliga pronomen (minä, sinä, hän/se, me, te, he/ne)
Possessiva pronomen (minun, sinun, hänen/sen, meidän, teidän, heidän/niiden)
Språkvård och språkriktighet (skillnaden mellan tal och skrift samt talspråk och slang)
Åk 4
Förslag på temaområden
Klockan, dygnet, veckodagar, månader och årstider
Uppmaningar
Norden
Fritid och vänner
Uppköp, kläder och priser
Artighetsfraser (till exempel butik, telefon och restaurang)
Högtider
Media och litteratur (exempel: sagor, barnböcker, sånger och artister)
Strukturer
Repetition av tidigare strukturer
Verbböjningen, jakande, nekande och frågande.
Objektet i jakande och nekande sats.
Partitiv (Montako? Kuinka monta?)
Tidsuttryck (Milloin? Koska?)
Paljonko/Mitä/Kuinka paljon kello on?
Kenellä on? Keneltä? Kenelle?
Imperativ singular
Räkneord (grundtal)
Språkvård och språkriktighet (skillnaden mellan tal och skrift samt talspråk och slang)
Åk 5
Förslag på temaområden
Väder och väderstreck
Kroppen
Högtider och traditioner
Hemort, natur och fritid
Europa och resor (till exempel tidtabeller)
Skriva texter via olika medier (till exempel telefon och e-post)
Datum
Strukturer
Repetition av tidigare strukturer
Imperfekt, jakande (introducera nekande)
Partitiv, obestämd mängd
Inre och yttre lokalkasus (illativ och tillhörande frågeord)
Adjektiv
Infinitiv I (till exempel kan, vill och ämnar)
Räkneord (ordningstal)
Språkvård och språkriktighet (skillnaden mellan tal och skrift samt talspråk och slang)
Åk 6
Förslag på temaområden
Hälsa och sjukdom
Känslor
Yrke
Kalevala
Digitala medier
Högtider och traditioner
Kultur (till exempel teater och musik)
Strukturer
Repetition av tidigare strukturer
Imperfekt, jakande och nekande
Translativ (Miksi?)
Repetition av objektet, jakande och nekande
Objekt (känsloverb, pågående handling)
Perfekt
Partitiv plural (exempel: kukkia, palloja)
Bekanta sig med possessivsuffix (till exempel minun kirjani)
Språkvård och språkriktighet (skillnaden mellan tal och skrift samt talspråk och slang)