Att kommunicera |
M1 handleda eleven att stärka sin uttrycksförmåga och förmåga att uttrycka sina åsikter samt lära eleven att agera konstruktivt i kommunikationssituationer i skolan och i vardagen
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att stärka sin uttrycksförmåga och förmåga att uttrycka sina åsikter samt lära eleven att agera konstruktivt i kommunikationssituationer i skolan och i vardagen.
|
Kommunikativa färdigheter och uttrycksförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar genom att ta initiativ i olika kommunikationssituationer, uttrycker sina åsikter och motiverar dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar i olika kommunikationssituationer.
Eleven uttrycker sina tankar och åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger uttryck för sina åsikter genom att svara på frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i kommunikationssituationer oftast genom att lyssna.
|
M2 motivera eleven att stärka förmågan att kommunicera öga mot öga samt färdigheterna att lyssna på och förstå lärarens kommunikation och annan muntlig kommunikation
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att stärka förmågan att kommunicera öga mot öga samt färdigheterna att lyssna på och förstå lärarens kommunikation och annan muntlig kommunikation.
|
Förmåga att agera i kommunikationssituationer och förstå muntliga texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan på ett konstruktivt sätt delta i en kommunikationssituation öga mot öga.
Eleven kan urskilja det viktigaste i lärarens kommunikation och annat som hen hör.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan på ett ändamålsenligt sätt delta i en kommunikationssituation öga mot öga.
Eleven förstår det merparten av lärarens kommunikation och annat som hen hör.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan själv agera muntligt i en kommunikationssituation.
Eleven förstår varierande lärarens kommunikation och andra muntliga texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan delta i en kommunikationssituation genom att lyssna och förstår tydligt visualiserat tal.
|
M3 handleda eleven att uttrycka sig mångsidigt både verbalt och icke-verbalt, att utnyttja sin kreativitet och att ta hänsyn till andra
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig mångsidigt både verbalt och icke-verbalt, att utnyttja sin kreativitet och att ta hänsyn till andra.
|
Förmåga att använda olika uttryckssätt i kommunikationssituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan uttrycka sig på ett ändamålsenligt sätt genom att använda olika verbala uttryckssätt.
Eleven kan hålla ett förberett och till innehållet mångsidigt anförande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda olika verbala uttryckssätt och ta hänsyn till sin samtalspart.
Eleven kan hålla ett förberett anförande om ett för hen bekant ämne.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan delta i en diskussion kring ett ämne som står hen nära.
Eleven kan uttrycka sig förståeligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan uttrycka sig verbalt i olika vardagliga situationer.
Eleven kan komplettera sin verbala kommunikation icke-verbalt.
|
Att tolka texter |
M4 handleda eleven att utveckla en flytande läsförmåga samt att använda kunskap om textgenrer i textanalys och i bedömningen av informationens tillförlitlighet, både på egen hand och tillsammans med andra
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla en flytande läsförmåga samt att använda kunskap om textgenrer i textanalys och i bedömningen av informationens tillförlitlighet, både på egen hand och tillsammans med andra.
|
Förmåga att läsa flytande samt förmåga att använda kunskaper om textgenrer i tolkningen av texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven läser mångsidigt olika textgenrer.
Eleven redogör för texter utgående från innehåll, struktur och språkliga drag samt bedömer tillförlitligheten i texten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven läser olika textgenrer flytande.
Eleven kan använda kunskap om genretypiska drag i tolkningen av texter och när hen bedömer tillförlitligheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven läser texter till största del flytande.
Eleven kan identifiera en berättelse, facktext och en värderande text.
Eleven övar på att använda sin kunskap om genretypiska drag i tolkningen av texter och när hen bedömer tillförlitligheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar på att läsa flytande.
Eleven kan identifiera de mest centrala textgenrerna.
|
Att producera texter |
M7 motivera eleven att utveckla förmågan att producera olika slags texter som behövs i vardagen och i skolan för hand och med hjälp av digitala verktyg både individuellt och i grupp
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla förmågan att producera olika slags texter som behövs i vardagen och i skolan för hand och med hjälp av digitala verktyg, både individuellt och i grupp.
|
Förmåga att använda kunskaper om textgenrer i textproduktion, förmåga att skriva för hand och med hjälp av digitala verktyg
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan självständigt skriva sammanhängande berättande, beskrivande och ställningstagande texter.
Elevens kan smidigt skriva för hand eller med hjälp av digitala verktyg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan skriva sammanhängande berättande, beskrivande och ställningstagande texter.
Elevens kunskaper i att skriva för hand eller med hjälp av digitala verktyg är tillräckliga för textproduktion.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan skriva texter som genremässigt sett kan identifieras som berättande, beskrivande och ställningstagande texter.
Elevens kunskaper i att skriva för hand eller med hjälp av digitala verktyg kan i någon mån bromsa textproduktionen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan skriva texter som till sin struktur och språkligt och innehållsmässigt sett är begränsade och enkla.
Elevens bristande kunskaper i att skriva för hand eller med hjälp av digitala verktyg kan bromsa textproduktionen.
|
Att förstå språk, litteratur och kultur |
M10 handleda eleven att stärka sin språkliga medvetenhet och att iaktta situationsbundna variationer i språkbruket, egenskaper hos olika språk och lagbundenheter i svenskt tal- och skriftspråk
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att stärka sin språkliga medvetenhet och att iaktta situationsbundna variationer i språkbruket, egenskaper hos olika språk och lagbundenheter i svenskt tal- och skriftspråk.
|
Förmåga att observera och jämföra olika drag i språk och språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förstå språkliga strukturer och lagbundenheter samt hur de används.
Eleven kan förstå betydelsen av språkliga val i kommunikationssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan identifiera språkliga strukturer och lagbundenheter samt sätt att skapa betydelser.
Eleven kan beskriva variationer i den språkliga situationen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan identifiera skillnader mellan talat och skrivet språk.
Eleven kan uppfatta några centrala språkliga strukturer och lagbundenheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan identifiera att talat och skrivet språk är olika.
|
M11 motivera eleven att mångsidigt stifta bekantskap med litteratur och kultur, att uppmuntra eleven att läsa litteratur skriven för barn och unga och att dela med sig av sina läsupplevelser och att bli en aktiv biblioteksanvändare
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att mångsidigt stifta bekantskap med litteratur och kultur, att uppmuntra eleven att läsa litteratur skriven för barn och unga och att dela med sig av sina läsupplevelser och att bli en aktiv biblioteksanvändare.
|
Kännedom om litteratur och kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven läser mångsidigt barn- och ungdomsböcker.
Eleven granskar det hen läst ur olika synvinklar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven läser barn- och ungdomsböcker.
Eleven diskuterar och skriver om sina läsupplevelser och om övrig barn- och ungdomskultur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven läser barn- och ungdomsböcker.
Eleven berättar om det hen läst.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven läser korta texter.
Eleven deltar i litterära diskussioner genom att lyssna.
|
M12 handleda eleven att lägga märke till den kulturella mångfalden i skolan och i den övriga omgivningen, stödja elevens flerspråkiga och multikulturella identitet samt uppmuntra eleven att utnyttja och utveckla sin språkrepertoar
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att lägga märke till den kulturella mångfalden i skolan och i den övriga omgivningen samt får stöd för att utveckla sin flerspråkiga och kulturella identitet och lär sig att utnyttja och utveckla sin språkrepertoar.
|
Förmåga att lägga märke till den språkliga och kulturella mångfalden och stärka den egna flerspråkiga identiteten och språkrepertoaren
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva betydelsen av flerspråkighet och kulturell mångfald.
Eleven kan jämföra likheter och skillnader i olika språk och kulturer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva sin egen och näromgivningens flerspråkighet och kulturella mångfald.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna några drag i näromgivningen som visar på flerspråkighet och kulturell mångfald.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några drag i sin egen flerspråkighet och kulturella mångfald.
|
Att använda språket som stöd för allt lärande |
M13 motivera eleven att stärka en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att använda och lära sig språk samt uppmuntra eleven att ställa upp mål för lärandet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att stärka en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att använda och lära sig språk samt uppmuntra eleven att ställa upp mål för lärandet.
|
Förmåga att ställa upp mål för lärandet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ställa upp utmanande mål för sitt eget lärande och främja gemensamt lärande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan identifiera sina styrkor och utvecklingsområden när hen lär sig språk och som språkanvändare samt ställa upp mål för sitt lärande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning ställa upp mål för sitt lärande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra iakttagelser om sitt sätt att lära sig språk och sitt lärande.
|
M15 uppmuntra eleven att utveckla kunskaper och språkliga medel för självstyrt arbete, informationssökning och för att kunna strukturera information självständigt och i grupp
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla kunskaper och språkliga medel för självstyrt arbete, informationssökning och för att kunna strukturera information självständigt och i grupp.
|
Förmåga att bygga upp en text och söka information
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan, på basis av den information hen fått fram, självständigt producera en disponerad muntlig eller skriftlig text.
Eleven kan under handledning välja ett för situationen och ämnet lämpligt sätt att hämta information.
Eleven främjar ändamålsenligt det gemensamma arbetet.
Eleven kan bedöma källornas tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan an-vända information utan att kopiera den.
Eleven kan främja det gemensamma arbetet.
Eleven kan göra iakttagelser om trovärdiga och icke-trovärdiga källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan söka information i bekanta eller givna källor, men använder informationen genom att upprepa den.
Eleven deltar i det gemensamma arbetet.
Eleven känner till tillförlitliga källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan söka enskild information i givna källor.
Eleven deltar i det gemensamma arbetet genom att lyssna.
Eleven vet att all information inte är tillförlitlig information.
|