Grunderna för läroplanen
I räkneoperationerna används naturliga tal. Målet är att eleverna behärskar sambandet mellan antal, talnamn och sifferbeteckning. Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal. Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas. Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering samt lär sig uppdelningarna av talen 1–10.
Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.
Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.
Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas först inom talområdet 0–20 och sedan inom talområdet 0–100. Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter. Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer. Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.
Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multiplikation och division läggs. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation.
Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.
Lokala läroplanen
Inom åk 2 bör tyngdpunkten ligga på följande områden:
- Talområdet 0-100 vidareutvecklas.
- Talområdet 0-100 bör behandlas mångsidigt så att talföljder framåt och bakåt, talnamn samt sifferbeteckning befästs.
- Egenskaper hos tal: halvering, multiplar samt uppdelning av talen 1-10. Uppdelningen av talen 1-10 vidareutvecklas inom talområdet 0-100 (t.ex. 80+20, 17+3 osv.).
- Addition och subtraktion inom talområdet 0-100.
- Räknesättens ordningsföljd
- Begreppet multiplikation och multiplikationstabellerna 1-5 och 10.
- Grunderna i division samt sambandet mellan multiplikation och division.
- Enkla bråk med konkreta hjälpmedel.
Konkret material i form av tio-bas material, pengar, klossar/plockmaterial, hundrarutor, tallinjer osv. bör användas frikostigt för att stärka förståelsen för talbegrepp och tiobassystemet.