Gymnastik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet ska stödja eleverna att röra på sig med hjälp av gymnastik. Syftet är med andra ord att stödja utvecklingen av den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan. Bedömningen ska grunda sig på mångsidig information om elevernas lärande, arbetssätt och framsteg.

I bedömningen ska man sträva efter att fästa vikt vid elevernas individuella styrkor och utvecklingsbehov och stödja dem. Elevens hälsotillstånd och specialbehov ska beaktas i gymnastikundervisningen och bedömningen. Bedömningen görs utgående från observation av elevernas aktivitet och arbete och genom att eleverna handleds i självbedömning.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i gymnastik är följande

  • framsteg i förmågan att finna lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
  • framsteg i de grundläggande motoriska färdigheterna och träningen av dem
  • framsteg i förmågan att agera tryggt och aktivt i överenskomna uppgifter
  • framsteg i förmågan att arbeta självständigt och tillsammans med andra.

Mål

Mål
Fysisk funktionsförmåga
M1 uppmuntra eleven att röra på sig och att självständigt och tillsammans med andra pröva nya, olika gymnastikuppgifter samt våga uttrycka sig själv genom gymnastiken
M2 hjälpa eleven att utveckla sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
M3 stärka de grundläggande motoriska färdigheterna (balans- och rörelseförmåga, förmåga att hantera redskap), så att eleven lär sig att anpassa dem i olika lärmiljöer, i olika situationer och under olika årstider
M4 lära eleven att röra sig tryggt i olika miljöer, med olika redskap och på olika ställningar
M5 vänja eleven vid att röra sig i vatten och träna grundläggande simkunnighet
M6 vägleda eleven att bete sig säkert och sakligt under gymnastiklektionerna
Social funktionsförmåga
M7 vägleda eleven att reglera sina handlingar och känslouttryck i sociala situationer i gymnastiken
M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas
Psykisk funktionsförmåga
M9 stödja eleven att stärka sin positiva självbild och sin förmåga att arbeta självständigt och att uttrycka sig på olika sätt
M10 se till att eleven får positiva upplevelser av gymnastik och uppmuntra eleven att testa gränserna för sin förmåga

Innehåll

I1 Fysisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Undervisningen i gymnastik innehåller mycket fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) och i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is). Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.

Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer. Vattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen.

Lokala läroplanen

Ovanstående färdigheter tränas genom följande idrottsgrenar:

Redskapsgymnastik

• Parterr; kullerbytta framåt, balansövningar, ansats till hopp, grunderna för hjulning

• Bänk; hopp, gång framåt och bakåt, balansövningar, vändningar

• Hopp; harhopp, grenhopp, ljushopp

• Ribbstol; klätterövningar, hängövningar

• Ringar; hängövningar, kullerbytta i ringar, fågelbo, pikhängande, svingning

• Handredskap; ärtpåse, boll, rep, tunnband

• Rep, klättra, svinga och hänga

• Hopprep

• Hinderbanor inomhus, eleverna kan bygga egna banor i grupp och prova på varandras banor

• Motoriska färdigheter: Åla, krypa, stå och hoppa på ett ben, kräftgång, skottkärra, x-hopp, skidhopp

Rytmik och musikgymnastik

• Musikgymnastik, lek och korta danser. Förslag: • Folkdanser, ringlekar, sällskapsdanser, rörelse till musik

Olika slags bollspel och anpassning av dessa med fokus på småspel

• Fyra mål (brännboll); kasta, ta lyra, slag och regler

• Fotboll; passning, inkast, skott, bollekar, enkla regler

• Innebandy/isspel; passningar, skott, bollekar, enkla regler

• Andra bollspel; t.ex. koddboll

• Basket med mjuk boll

• Handboll

• Speluppfattning (söka ytor och röra sig utan boll)

Simning

• Vattenvana med fokus på olika lekar

• Hämta saker från botten på olika djup

• Glidning, glidställning

• Flyta på mage och rygg

• Grunderna i bröstsim

Friluftsliv

• Orientering; de vanligaste karttecknen, kartläsning, kartans riktning, fotoorientering, RR-orientering (t.ex. i samarbete med Malax IF:s orienteringssektion), orientering i skolbyggnaden och skolgården, enkel skogsterräng med stigar (gärna längs motionsspår), orientering längs ledstänger i terrängen (vägar, stigar, el-linje), olika kartor, kartgång

Friidrott

• längd, bollkastning, löpning (sprint och jogg), att hitta rätt löpfart, stafettlekar, reaktionsövningar

Vintersportgrenar såsom skridskoåkning och skidåkning

• Skidåkning; greppet om staven, klassisk stil, åkning i mindre backar, lekar med skidor på, utflykt på skidor

• Skridskoåkning; framåt och bakåt åkning, bromsningar framåt och bakåt, kringelåkning, glidning framåt och bakåt, hukglid, snurr, lekar

Avslappning

T.ex. med hjälp av Folkhälsans Chilla-material

Hemuppgifter (t.ex. hoppa x-hopp, hopprep, gå på promenad med föräldrar, cykla o.s.v.)

Traditionella lekar ute och inne

Att bli andfådd och svettig, vad händer med kroppen? Pulsmätning.

I viss mån filma egna prestationer och utvärdera och analysera.

Själv- och kamratutvärdering

I2 Social funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Gymnastikundervisningen omfattar enkla motionslekar med regler, uppgifter och spel där eleverna samarbetar och får erfarenhet av att hjälpa varandra.

Lokala läroplanen

Fair Play betonas både i undervisningen och bedömningen.

Fair Play innebär att:

  • spela efter reglerna
  • respektera läraren samt med- och motspelare
  • fokusera på den egna prestationen
  • visa glädje för egen och andras prestation
  • vara en god förlorare
I3 Psykisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.

eGrunder