Grunderna för läroplanen
Undervisningen i gymnastik innehåller mycket fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) och i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is). Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.
Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer. Vattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen.
Lokala läroplanen
Ovanstående färdigheter tränas genom följande idrottsgrenar:
Redskapsgymnastik
• Parterr; kullerbytta framåt, balansövningar, ansats till hopp, grunderna för hjulning
• Bänk; hopp, gång framåt och bakåt, balansövningar, vändningar
• Hopp; harhopp, grenhopp, ljushopp
• Ribbstol; klätterövningar, hängövningar
• Ringar; hängövningar, kullerbytta i ringar, fågelbo, pikhängande, svingning
• Handredskap; ärtpåse, boll, rep, tunnband
• Rep, klättra, svinga och hänga
• Hopprep
• Hinderbanor inomhus, eleverna kan bygga egna banor i grupp och prova på varandras banor
• Motoriska färdigheter: Åla, krypa, stå och hoppa på ett ben, kräftgång, skottkärra, x-hopp, skidhopp
Rytmik och musikgymnastik
• Musikgymnastik, lek och korta danser. Förslag: • Folkdanser, ringlekar, sällskapsdanser, rörelse till musik
Olika slags bollspel och anpassning av dessa med fokus på småspel
• Fyra mål (brännboll); kasta, ta lyra, slag och regler
• Fotboll; passning, inkast, skott, bollekar, enkla regler
• Innebandy/isspel; passningar, skott, bollekar, enkla regler
• Andra bollspel; t.ex. koddboll
• Basket med mjuk boll
• Handboll
• Speluppfattning (söka ytor och röra sig utan boll)
Simning
• Vattenvana med fokus på olika lekar
• Hämta saker från botten på olika djup
• Glidning, glidställning
• Flyta på mage och rygg
• Grunderna i bröstsim
Friluftsliv
• Orientering; de vanligaste karttecknen, kartläsning, kartans riktning, fotoorientering, RR-orientering (t.ex. i samarbete med Malax IF:s orienteringssektion), orientering i skolbyggnaden och skolgården, enkel skogsterräng med stigar (gärna längs motionsspår), orientering längs ledstänger i terrängen (vägar, stigar, el-linje), olika kartor, kartgång
Friidrott
• längd, bollkastning, löpning (sprint och jogg), att hitta rätt löpfart, stafettlekar, reaktionsövningar
Vintersportgrenar såsom skridskoåkning och skidåkning
• Skidåkning; greppet om staven, klassisk stil, åkning i mindre backar, lekar med skidor på, utflykt på skidor
• Skridskoåkning; framåt och bakåt åkning, bromsningar framåt och bakåt, kringelåkning, glidning framåt och bakåt, hukglid, snurr, lekar
Avslappning
T.ex. med hjälp av Folkhälsans Chilla-material
Hemuppgifter (t.ex. hoppa x-hopp, hopprep, gå på promenad med föräldrar, cykla o.s.v.)
Traditionella lekar ute och inne
Att bli andfådd och svettig, vad händer med kroppen? Pulsmätning.
I viss mån filma egna prestationer och utvärdera och analysera.
Själv- och kamratutvärdering