Främmande språk, A1-lärokurs

Grunderna för läroplanen

Syftet med bedömningen under läsåret är i första hand att handleda lärandet med hjälp av uppmuntrande respons. Lärarens respons ger eleverna möjlighet att bli medvetna om målen för lärandet samt om sina egna kunskaper och hur de kan utvecklas. För att studierna ska framskrida är det viktigt att läraren ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper på olika sätt. Eleverna övar med hjälp av lärarens handledning sina kunskaper i själv- och kamratbedömning som en del av språkstudierna.

I slutet av läsåret ska läraren ge en verbal bedömning eller ett siffervitsord i A1-språket som baserar sig på lärarens iakttagelser av elevernas kunskaper i relation till samtliga mål som ställts upp i läroplanen. Då läraren bedömer elevernas lärande ska hen se till att eleverna har möjlighet att visa sina kunskaper på olika sätt.


Lokala läroplanen

Oppilaan arviointi ja palaute on kannustavaa. Osaamisen tasoa voidaan selvittää puheen (leikki, draama), piirtämisen tai kirjallisen työskentelyn avulla.

Maalahden suomenkielinen koulu

Kunnalliset lisäykset A1 kieltä koskien

A1 kieli, vieras kieli

13.4.3

Jatkuva kannustava palaute on osa jokaista oppituntia.

Myös muiden aineiden (mm. liikunta, kuvataide, matematiikka, ympäristöoppi) opetuksessa voidaan ottaa esille vieraan kielen sisältöjä. Oppilaiden omat mielenkiinnon kohteet otetaan ikätasoisesti huomioon opetuksessa.

Luku- ja kirjoitustaidon kehittyessä painotetaan oikeinkirjoitusta sekä fraasien käyttöä.

Vuorovaikutustilanteissa toimimista harjoitellaan lorujen, satujen, leikkien, laulujen, draaman ja pelien avulla.

Pääpaino on suullisessa ilmaisussa. Tarkastellaan puhutun kielen muuttamista kirjoitetuksi kieleksi

Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri

VIERAAN KIELEN/SAAMEN KIELEN A1-OPPIMÄÄRÄN OPETUKSEN TAVOITTEET VUOSILUOKILLA 1–2

T3/T5 – Oppitunneilla käytetään hyväksi erilaisia teema-alueita. Dialogeja pareittain ja pienryhmissä sekä erityyppisiä harjoituksia.

T6 – Opetuksessa käytetään apuna ja tukena erilaisia leikkejä ja dramatisointeja, joilla on yhteys oikeisiin tilanteisiin (esimerkiksi ostaminen – kauppa)

T8 – Annetaan säännöllisesti mahdollisuuksia erityyppisten kielellisten tilanteiden kuuntelemiseen

Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen/saamen kielen A1-oppimäärässä vuosiluokilla 1–2

Oppimisen arviointi ja palaute on kannustavaa. Osaamisen tasoa voidaan selvittää puheen (leikki, draama), piirtämisen tai kirjallisen työskentelyn avulla.

Mål

Mål
M5 Eleverna bekantar sig tillsammans med olika sätt att lära sig språk och prövar vilka sätt att lära sig som passar dem själva bäst. Eleverna övar tillsammans att ställa upp mål för sina språkstudier.
Lokal precisering
Oppitunneilla käytetään hyväksi erilaisia teema-alueita. Dialogeja pareittain ja pienryhmissä sekä erityyppisiä hajroituksia.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig känna igen, pröva på och öva samt använda olika färdigheter för språkstudier.
M6 Uppmuntra eleven att använda språket på ett mångsidigt sätt i olika kommunikationssituationer.
Lokal precisering
Opetuksessa käytetään apuna ja tukena erilaisia leikkejä ja dramatisointeja, joilla on yhteys oikeisiin tilanteisiin (esimerkiksi ostaminen - kauppa)
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda språket i några ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer med stöd av sin samtalspartner.
M7 Handleda eleven att använda olika non-verbala tillvägagångssätt samt olika sätt för att härleda ords betydelse. Uppmuntra eleven att uttrycka sina egna iakttagelser och sina svårigheter att förstå budskapet.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda non-verbala hjälpmedel, till exempel gester, miner, ordförråd och digitala färdigheter för att klara av kommunikationssituationer. Eleverna lär sig gissa eller härleda enskilda ords betydelse. Eleven lär sig uttrycka att hen har förstått budskapet. Eleven lär sig framföra sina egna iakttagelser.
M8 Uppmuntra eleven att använda språket på ett för kommunikationssituationen och kulturen lämpligt sätt.
Lokal precisering
Annetaan säännöllisesti mahdollisuuksia erityyppisten kielellisten tilanteiden kuuntelemiseen.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda ett antal för språket och kulturen vanliga artighetsfraser.
M9 Handleda eleven att förstå målspråkets vanligaste ord och uttryck i kommunikationssituationer som är bekanta för eleven.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig förstå ett antal ord och uttryck som hen hör och ser.
M10 Handleda eleven att i olika situationer som är bekanta för eleven använda de vanligaste orden och uttrycken på målspråket, särskilt i tal, samt att träna uttalet.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda de vanligaste orden och uttrycken samt att uttala dem förståeligt.

Innehåll

Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

I5 Eleverna diskuterar och funderar hur och på vilka olika sätt man kan lära sig språk. Eleverna övar olika sätt att lära sig språk. Eleverna övar på att utvärdera både sina egna och sina klasskamraters språkkunskaper med hjälp av till exempel den europeiska språkportfolion.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I6 Innehållet väljs utgående från elevernas vardag och intressen. Innehållet väljs tillsammans med eleverna. En central del av innehållet i undervisningen är att använda språket för olika syften, till exempel för att hälsa, säga adjö, berätta om sig själv samt för olika situationer i vardagen. Eleverna tränar ett artigt språkbruk i olika kommunikationssituationer. Som en del av kommunikationen tränar eleverna ordförråd samt strukturer och fraser till exempel med hjälp av sång, lek, drama och spelifiering.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I7 I undervisningen diskuterar och funderar man över hur man ska agera om man endast har ringa kunskaper i ett språk. Eleverna övar att använda olika hjälpmedel för att kommunicera, till exempel att använda gester och att rita. Eleverna övar att härleda ords betydelse utifrån kontexten, allmänbildningen eller andra språkkunskaper. Eleverna lär sig uttryck som behövs då det uppstår svårigheter med att förstå budskapet.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I8 Eleven får vänja sig vid att använda de för språket och kulturen vanligaste artighetsfraserna i vardagliga kommunikationssituationer, till exempel för att hälsa, säga adjö, tacka och be om hjälp. Eleverna övar på olika naturliga sätt att reagera i kommunikationssituationer.

Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter

Grunderna för läroplanen

I9 Innehållet väljs utgående från elevernas vardag och egna intressen. Innehållet väljs tillsammans med eleverna. Eleverna får i första hand ta del av talade texter och så småningom även skrivna texter samt språket som hörs och syns i vardagen. Eleverna övar på målspråkets uttal, betoning av ord och satsbetoning samt talrytm och intonation. Eleverna övar att förstå språket med hjälp av till exempel sång, lek, ramsor, berättelser och bilder.

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter

Grunderna för läroplanen

I10 Innehållet väljs utgående från elevernas vardag och egna intressen. Innehållet väljs tillsammans med eleverna. Eleverna övar mycket och på ett mångsidigt sätt målspråkets uttal, betoning av ord och satsbetoning samt talrytm och intonation. Eleverna övar ord och satsstrukturer som en del av kommunikationen i situationer som är bekanta för eleverna med hjälp av till exempel bilder, sång, lek, ramsor, berättelser, drama och spelifiering. Eleverna ges så småningom möjlighet att öva sig att skriva.

eGrunder