Omgivningslära

Grunderna för läroplanen

Att dela in lärostoffet i helheter med egna mål och bedömningsgrunder stödjer en mångsidig bedömning. Konstruktiv respons, frågor och konkreta utvecklingsförslag bidrar till att arbetet framskrider. Positiv respons och uppmuntran stärker elevernas motivation och ökar deras intresse för att utforska sin omgivning. Eleverna ska ges möjligheter att visa sina kunskaper och färdigheter på många olika sätt, inte endast skriftligt. I slutet av helheten bedöms hur väl de överenskomna målen uppnåtts. Eleverna ska öva sig att observera sitt eget lärande och sin aktivitet. Elevernas värderingar, attityder, hälsobeteende, sociala färdigheter, temperament eller andra personliga egenskaper är inte föremål för bedömningen.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i omgivningslära är följande

  • framsteg i förmågan att undersöka, agera och röra sig i närmiljön
  • framsteg i förmågan att iaktta och observera
  • framsteg i förmågan att agera tryggt och säkert
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp.

Mål

Mål
Betydelse, värderingar, attityder
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
Lokal precisering
Läraren uppmuntrar och stödjer elevens naturliga nyfikenhet för ämnet.
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Läraren uppmuntrar eleven i att hitta glädjen över sitt lärande och nya utmaningar samt att öva sig arbeta långsiktigt. Eleven fortsätter att arbeta med den egna utvecklingen och hur hen fungerar samt ta del av kunskap om vardagliga hälsovanor och färdigheter. Rutiner för lärandet byggs upp. Tyngdpunkten ligger på K6.
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
Läraren stödjer eleven i att utveckla en miljömedvetenhet. Eleven bekantar sig med teman så som näringsproduktion, återvinning och sortering samt hur de egna handlingarna och konsekvenserna av handlingarna påverkar hen själv och andra. Tyngdpunkten ligger på K7.
Undersöknings- och arbetsfärdigheter
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt
Lokal precisering
Läraren handleder eleven i att göra iakttagelser och enkla experiment samt presentera resultaten på hens egen nivå. Eleven tränar upp förmågan att beskriva vardagliga situationer, fenomen och teknik. Genom problemlösnings- och undersökningsuppgifter om naturen, tekniken, vardagliga fenomen och människans verksamhet befäster eleven sin kunskap om de olika undersökningsfaserna. Tyngdpunkten ligger på K4.
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
Läraren handleder eleven i att känna igen och klassificera sin närmiljö och dess natur genom identifierar de vanligaste organismerna och deras livsmiljöer. Tyngdpunkten ligger på K4.
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
Läraren handleder eleven i att skapa sig en förståelse för vardagsteknik på hens egen nivå. Eleven uppmuntras till att beskriva vardagliga fenomen och tekniker. Eleven ska bl.a. iaktta rörelse m.h.a. enkla maskiner och fundera på orsaker till att en rörelse förändras. Genom iakttagelser uppmuntras eleverna att försöka och misslyckas och på så vis befästa sina kunskaper om de olika undersökningsfaserna. Tyngdpunkten ligger på K1.
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
Läraren handleder eleven i att arbeta i olika konstellationer och stärka respekten för sig själv och andra. Eleven lär sig att ha en uppfattning om sig själv i förhållande till andra och vad man mår bra av. Även förebyggning av mobbning tränas. Tyngdpunkten ligger på K2.
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
Läraren handleder eleven att med hjälp av IKT dokumentera och presentera sina observationer genom att beskriva vardagliga situationer, fenomen och teknik. Tyngdpunkten ligger på K5.
Kunskap och förståelse
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
Genom observation och handledning ska eleven kunna skapa sin uppfattning om sin närmiljö och dess fenomen och de begrepp som hör ihop med dem. Centrala teman är människokroppen och dess olika livsfunktioner samt naturens växlingar under de olika årstiderna bl.a. väder. Grundläggande förutsättningar för liv så som fotosyntes, vatten, luft och värme behandlas.
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
Lokal precisering
Läraren uppmuntrar eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter. Eleven tränas att berätta om vardagliga situationer och motivera sina åsikter t.ex. genom problemlösningsuppgifter. Tyngdpunkten ligger på K2.
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
Lokal precisering
Läraren handleder eleven att skapa en förståelse för hälsa och välbefinnande. Genom att iaktta olika miljöer och vardagliga hälsovanor och färdigheter samt omsorg för sig själv och för andra befästs elevens förståelse för hälsa och välbefinnande.

Innehåll

I1 Att växa och utvecklas

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att eleverna får en uppfattning om människokroppens olika delar och livsfunktioner samt om livets gång och den egna åldersgruppens växande och utveckling i huvuddrag. Eleverna får träna sina emotionella färdigheter och att främja psykiskt välbefinnande, som att respektera sig själva och andra, i enlighet med åldern.

I2 Livet hemma och i skolan

Grunderna för läroplanen

Innehållet och uppgifterna väljs så att de anknyter till livet hemma och i skolan. Lärmiljöerna iakttas ur säkerhetsperspektiv. Eleverna får öva att röra sig på ett säkert sätt i närmiljön och i trafiken. De fördjupar sig i säkerhetsfärdigheter och -anvisningar och motiveringarna till att dessa behövs. Begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära används för att beskriva fenomen, teknik och vardagliga situationer, till exempel att klä sig enligt väderlek. Eleverna får öva sig att samarbeta och att arbeta i olika grupper. Dessutom får eleverna lära sig hur man beter sig i olika situationer i vardagen, att respektera fysisk integritet, att förhindra mobbning, att klara grundläggande egenvård i vardagen och att söka hjälp.

I3 Närmiljön och dess förändringar

Grunderna för läroplanen

Eleverna övar sig att iaktta och undersöka naturen i olika naturmiljöer och byggda miljöer i närheten av skolan. De lär sig att identifiera de vanligaste organismerna och deras livsmiljöer samt objekt i den byggda miljön. Naturens särdrag, fenomen och egenskaper under alla årstider studeras. Miljön och dess fenomen, såsom vädret, beskrivs med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära. Eleverna får skapa en gårdskarta över ett bekant område för att lära sig att förstå idén med kartor.

Lokala läroplanen

Tyngdpunkt för åk 2: naturfenomen

I4 Att undersöka och experimentera

Grunderna för läroplanen

Som innehåll väljs problemlösnings- och undersökningsuppgifter med anknytning till naturen, den byggda miljön, vardagliga fenomen och teknik samt människan och människans verksamhet. Med hjälp av uppgifterna får eleven insikt i de olika faserna av en undersökning. Man experimenterar och hittar tillsammans på alternativ och lösningar till vardagliga problem. Man iakttar rörelse och funderar på orsaker till att en rörelse förändras. Småskaliga experiment och undersökningar görs i närmiljön och genom att odla växter.

I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv

Grunderna för läroplanen

Eleverna fördjupar sig i de grundläggande förutsättningarna för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. De får insikt i näringsproduktion och varifrån dricksvattnet kommer. Vardagliga hälsovanor och -färdigheter tränas. Man funderar över vad som gör en människa glad och på gott humör och utvecklar tillsammans dagsrutinerna i skolan med tanke på hälsa, välmående och lärande.

Lokala läroplanen

Tyngdpunkt för åk 2:

I6 Att träna en hållbar livsstil

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs mångsidigt från olika delområden inom hållbar utveckling. Eleverna övar sig att ta hand om sina egna och gemensamma saker. De får lära sig att minska mängden avfall samt att återvinna och sortera avfall. Eleverna får kunskap om den egna hembygden och dess betydelse. Man medverkar i att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan. Man funderar på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen.

eGrunder