Omgivningslära

Grunderna för läroplanen

Att dela in lärostoffet i helheter med egna mål och bedömningsgrunder stödjer en mångsidig bedömning. Konstruktiv respons, frågor och konkreta utvecklingsförslag bidrar till att arbetet framskrider. Positiv respons och uppmuntran stärker elevernas motivation och ökar deras intresse för att utforska sin omgivning. Eleverna ska ges möjligheter att visa sina kunskaper och färdigheter på många olika sätt, inte endast skriftligt. I slutet av helheten bedöms hur väl de överenskomna målen uppnåtts. Eleverna ska öva sig att observera sitt eget lärande och sin aktivitet. Elevernas värderingar, attityder, hälsobeteende, sociala färdigheter, temperament eller andra personliga egenskaper är inte föremål för bedömningen.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i omgivningslära är följande

  • framsteg i förmågan att undersöka, agera och röra sig i närmiljön
  • framsteg i förmågan att iaktta och observera
  • framsteg i förmågan att agera tryggt och säkert
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp.

Mål

Mål
Betydelse, värderingar, attityder
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
Lokal precisering
Läraren uppmuntrar och stödjer elevens naturliga nyfikenhet för ämnet.
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Läraren uppmuntrar eleven i att hitta glädjen i att lära sig. Eleven får bekanta sig med den egna utvecklingen och hur hen fungerar samt ta del av kunskap om vardagliga hälsovanor och färdigheter. Rutiner för lärandet byggs upp. Tyngdpunkten ligger på K1.
Undersöknings- och arbetsfärdigheter
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
Lokal precisering
Läraren handleder eleven i att bekanta sig med sin närmiljö. Genom handledning byggs elevens förmåga att beskriva vardagliga situationer och fenomen. Eleven bekantar sig med sin hembygd.
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
Läraren handleder eleven i att utveckla hens problemlösningsförmåga. Genom olika problemlösnings- och undersökningsuppgifter med teman som natur, den byggda miljön, teknik och människan får eleverna öva upp sina färdigheter. Tyngdpunkten ligger på K1.
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt
Lokal precisering
Läraren handleder eleven i att göra iakttagelser och enkla experiment samt presentera resultaten på hens egen nivå. Eleven tränar upp förmågan att beskriva vardagliga situationer, fenomen och teknik. Genom små experiment med t.ex. växtodling bekantar sig eleven med undersökningens olika faser. Tyngdpunkten ligger på K1.
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
Läraren handleder eleven i att skapa trygga och säkra arbetsmiljöer så väl i klassen, skolan som i elevens närmiljö. Det centrala temat är säkerhet i elevens närmiljö och trafik. Genom att samarbeta i olika konstellationer får eleverna en uppfattning om vad fysisk integritet betyder. Eleven lär sig att ta hand om sina egna och andras saker.
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
Läraren handleder eleven i att skapa sig en förståelse för vardagsteknik på hens egen nivå. Eleven uppmuntras till att beskriva vardagliga fenomen och tekniker. Eleven ska bl.a. iaktta rörelse och fundera på orsaker till att en rörelse förändras. Tyngdpunkten ligger på K3.
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
Läraren handleder eleven i att arbeta i olika konstellationer och stärka respekten för sig själv och andra. Eleven tränar emotionella färdigheter genom att samarbeta i olika konstellationer; respektera sig själv och andra. Även elevens psykiska hälsa så som välmående, humör och det egna lärarandet behandlas. Eleverna bekantar sig med egen vård i vardagen och får kunskap och uppmuntras i att söka hjälp i vardagliga situationer. Tyngdpunkten ligger på K2.
Kunskap och förståelse
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
Genom observation och handledning ska eleven kunna skapa sin uppfattning om sin närmiljö och dess fenomen och de begrepp som hör ihop med dem. Centrala teman är människokroppen och dess delar, naturen under de olika årstiderna, olika naturmiljöer och identifierade vanligaste organismerna i naturmiljöerna. Grundläggande förutsättningar för liv så som vatten, värme och luft tas upp.
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
Lokal precisering
Läraren handleder och hjälper eleven att förstå modeller och bilder som beskriver omgivningen. Eleven ska iaktta olika miljöer och skapa egna kartor t.ex. en gårdskarta över skolgården. Tyngdpunkten ligger på K4.

Innehåll

I1 Att växa och utvecklas

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att eleverna får en uppfattning om människokroppens olika delar och livsfunktioner samt om livets gång och den egna åldersgruppens växande och utveckling i huvuddrag. Eleverna får träna sina emotionella färdigheter och att främja psykiskt välbefinnande, som att respektera sig själva och andra, i enlighet med åldern.

I2 Livet hemma och i skolan

Grunderna för läroplanen

Innehållet och uppgifterna väljs så att de anknyter till livet hemma och i skolan. Lärmiljöerna iakttas ur säkerhetsperspektiv. Eleverna får öva att röra sig på ett säkert sätt i närmiljön och i trafiken. De fördjupar sig i säkerhetsfärdigheter och -anvisningar och motiveringarna till att dessa behövs. Begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära används för att beskriva fenomen, teknik och vardagliga situationer, till exempel att klä sig enligt väderlek. Eleverna får öva sig att samarbeta och att arbeta i olika grupper. Dessutom får eleverna lära sig hur man beter sig i olika situationer i vardagen, att respektera fysisk integritet, att förhindra mobbning, att klara grundläggande egenvård i vardagen och att söka hjälp.

I3 Närmiljön och dess förändringar

Grunderna för läroplanen

Eleverna övar sig att iaktta och undersöka naturen i olika naturmiljöer och byggda miljöer i närheten av skolan. De lär sig att identifiera de vanligaste organismerna och deras livsmiljöer samt objekt i den byggda miljön. Naturens särdrag, fenomen och egenskaper under alla årstider studeras. Miljön och dess fenomen, såsom vädret, beskrivs med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära. Eleverna får skapa en gårdskarta över ett bekant område för att lära sig att förstå idén med kartor.

I4 Att undersöka och experimentera

Grunderna för läroplanen

Som innehåll väljs problemlösnings- och undersökningsuppgifter med anknytning till naturen, den byggda miljön, vardagliga fenomen och teknik samt människan och människans verksamhet. Med hjälp av uppgifterna får eleven insikt i de olika faserna av en undersökning. Man experimenterar och hittar tillsammans på alternativ och lösningar till vardagliga problem. Man iakttar rörelse och funderar på orsaker till att en rörelse förändras. Småskaliga experiment och undersökningar görs i närmiljön och genom att odla växter.

I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv

Grunderna för läroplanen

Eleverna fördjupar sig i de grundläggande förutsättningarna för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. De får insikt i näringsproduktion och varifrån dricksvattnet kommer. Vardagliga hälsovanor och -färdigheter tränas. Man funderar över vad som gör en människa glad och på gott humör och utvecklar tillsammans dagsrutinerna i skolan med tanke på hälsa, välmående och lärande.

I6 Att träna en hållbar livsstil

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs mångsidigt från olika delområden inom hållbar utveckling. Eleverna övar sig att ta hand om sina egna och gemensamma saker. De får lära sig att minska mängden avfall samt att återvinna och sortera avfall. Eleverna får kunskap om den egna hembygden och dess betydelse. Man medverkar i att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan. Man funderar på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen.

eGrunder