Bildkonst

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet och kunnandet i bildkonst ska vara uppmuntrande och handledande och beakta elevernas individuella framsteg. Den formativa och den summativa bedömningen ska stödja eleven att utveckla sin förmåga att skapa och tolka bilder, kunskapen om konst och annan visuell kultur, långsiktiga arbetssätt och färdigheter i självvärdering. Eleven ska med hjälp av bedömningen handledas att uttrycka sina tankar och att värdesätta andras synpunkter. Bedömningen av lärandet och kunnandet ska omfatta alla dimensioner av det konstnärliga lärandet som definieras i målen för undervisningen. Färdigheter i självvärdering och att ge och ta emot kamratrespons ska utvecklas som en del av den formativa bedömningen. I bedömningen av lärande och kunnande ska elevens framsteg i att utveckla färdigheter i att skapa, betrakta och tolka bilder iakttas. För framsteg i studierna är det centralt att i varje årskurs utveckla och bedöma elevens kunnande i alla undervisningens målområden.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i bildkonst genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Bedömningen av elevens arbete ingår i läsårsbedömningen i bildkonst i årskurserna 3–6 och det verbala omdöme eller siffervitsord som ska bildas. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i bildkonst som fastställts i grunderna för läroplanen. Eleven har uppnått målen i bildkonst som fastställts i grunderna för läroplanen för årskurserna 3–6 för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för bildkonst och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Att iaktta och tänka visuellt
M3 inspirera eleven att uttrycka sina iakttagelser och tankar genom bild och genom andra uttryckssätt
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig uttrycka sina iakttagelser och tankar i bild. Eleven övar på att även använda annan information än sådan som baserar sig på synsinnet när hen uttrycker sig i bild.
Förmåga att uttrycka sina iakttagelser och tankar visuellt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan fördjupa uttrycket av sina iakttagelser och tankar med redskap och metoder för uttryck i bild. Eleven använder målmedvetet andra sätt att producera information i sitt uttryck i bild.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan uttrycka sina iakttagelser och tankar genom att mångsidigt använda redskap och metoder för uttryck i bild. Eleven använder också andra sätt att producera information i sitt uttryck i bild.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker sina iakttagelser och tankar med redskap och metoder för uttryck i bild. Eleven använder också något annat sätt att producera information i sitt uttryck i bild.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven uttrycker under handledning sina iakttagelser och tankar med redskap och metoder för uttryck i bild.

Att skapa bilder
M6 handleda eleven att bekanta sig med olika former av visuell kommunikation och att använda olika visuella uttryckssätt för att påverka i sina bilder
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda visuella uttryckssätt för att påverka med hjälp av sina bilder.
Förmåga att påverka och delta med hjälp av bilder

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan målmedvetet använda olika sätt att uttrycka sig för att påverka med hjälp av sina bilder. Hen uttrycker sina åsikter i sina bilder och deltar i diskussion med hjälp av dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda sätt att uttrycka sig för att påverka när hen uttrycker sina åsikter med hjälp av sina bilder.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på och använder några sätt att uttrycka sig för att påverka när hen uttrycker sina åsikter med hjälp av sina bilder.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under handledning något sätt att uttrycka sig för att påverka med hjälp av sina bilder.

Att tolka visuell kultur
M9 uppmuntra eleven att använda olika uttryckssätt från olika tider och kulturer i sina bilder
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med kulturella sätt att uttrycka sig i bilder. Eleven lär sig att använda dem när hen uttrycker sig i bilder.
Kunskap om och förmåga att använda kulturella sätt att uttrycka sig i bilder

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan tillämpa kulturella sätt att uttrycka sig i sina bilder och när hen gör tolkningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder olika kulturella sätt att uttrycka sig i sina bilder och när hen gör tolkningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar några kulturella sätt att uttrycka sig i sina bilder och när hen gör tolkningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven bekantar sig med och prövar under handledning något kulturellt sätt att uttrycka sig i bild när hen skapar bilder.

Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden
M10 handleda eleven att diskutera värderingar som finns i konsten, omgivningen och i den visuella kulturen
Mål för elevens lärande
Eleven övar på att framföra sina egna åsikter om visuell kultur och lär sig att diskutera de värderingar som uttrycks i den.
Förmåga att granska och diskutera värderingar

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ställning till diskussioner om värderingar i visuell kultur och motiverar sina åsikter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uttrycker aktivt sina åsikter om värderingar som uttrycks i visuell kultur.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker och diskuterar några av sina åsikter om värderingar som uttrycks i visuell kultur.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar under handledning på att granska och diskutera värderingar som uttrycks i visuell kultur.

M11 handleda eleven att beakta kulturell mångfald och hållbar utveckling i sina bilder och vid val av arbetssätt
Mål för elevens lärande
Eleven beaktar perspektiv som anknyter till kulturell mångfald och hållbar utveckling när hen uttrycker sig i bild.
Förmåga att välja visuella uttryck när de egna åsikterna presenteras

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beaktar målmedvetet perspektiv på kulturell mångfald och hållbar utveckling i sina bilder och innehållet och i sitt sätt att arbeta. Hen motiverar sina åsikter och lösningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beaktar perspektiv på kulturell mångfald och hållbar utveckling i innehållet i sina bilder och i sitt sätt att arbeta. Hen berättar om sina åsikter i sina bilder.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beaktar perspektiv på kulturell mångfald och hållbar utveckling i innehållet i några av sina bilder eller sätt att arbeta.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven för under handledning fram något perspektiv på kulturell mångfald eller hållbar utveckling.

Innehåll

I1 Egna bildkulturer

Grunderna för läroplanen

Innehållet utgörs av elevernas egna bilder och bildkulturer som de frivilligt tar del i. Elevernas bildkulturer utforskas i förhållande till andra bildkulturer. Egna bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse för elevernas engagemang i olika gemenskaper, omgivningar och samband.

Lokala läroplanen

Centralt innehåll

  • egna bilder och bildkulturer som eleverna spontant tar del i
  • teman ur olika bildkulturer
  • den egna livsmiljön och samhällspåverkan
  • medier och visuell kommunikation: foto, film animation och digitala bildvärldar
  • produktion/diskussion av bildberättelser: serier, animation och film
I2 Bildkulturer i omgivningen

Grunderna för läroplanen

Innehållet i undervisningen utgörs av olika miljöer, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier. Innehållet ska också omfatta bilder och visuella fenomen som skapats av olika grupper och gemenskaper som strävar efter att förnya etablerade bildkulturer. Bildkulturer från omgivningen används som utgångspunkt i bildskapandet. I undervisningen behandlas elevernas allt större livsrum och mediernas betydelse i samhället.

Lokala läroplanen

Centralt innehåll

  • visuell miljö: naturen, omgivningens föremål, hantverk, mediekulturer och virtuella världar
  • mediernas betydelse för eleverna och världen
  • konstutställningar i närmiljön
  • konstnärsbesök
  • konstverk som utgångspunkt i bildskapandet
  • samarbete med lokala konstinstitutioner och företag
I3 Konstens olika världar

Grunderna för läroplanen

Innehållet i undervisningen omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna fördjupar sig i olika tekniker som är karakteristiska inom konsten, olika konstarter och olika uppfattningar om konst. Konstverk används som utgångspunkt i bildskapandet. I undervisningen behandlas kulturidentitetens betydelse för att skapa och ta emot konst.

Lokala läroplanen

Centralt innehåll

  • bildkonsten under olika tider, miljöer och kulturer samt nutidskonst
  • konstnären, betraktaren och konstverket
  • egna bilder och konstverket som utgångspunkt i bildskapandet
  • kulturell mångfald
  • kulturella tjänster på internet: kända finländska konstverk: se Ateneum.fi och känd finsk formgivning: se Designmuséet.fi
eGrunder