Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
Skolorna inom den grundläggande utbildningen i Jakobstad utgår från en enhetlig kultur för utvärdering.
Mångsidig bedömning och handledande respons är lärarens centrala pedagogiska verktyg för att stödja elevens helhetsmässiga utveckling och lärande. Eleverna deltar aktivt i planering och förverkligande av bedömning. Eleverna handleds i att utvärdera det egna arbetet och arbete som gjorts tillsammans med andra och att ge konstruktiv respons till varandra och lärarna. Detta ger eleverna förutsättningar att under den grundläggande utbildningen utveckla sina färdigheter i självbedömning och kamratbedömning.
Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen
Formativ bedömning
Summativ bedömning
Allmänna principer för bedömningen
Bedömningspraxis i Jakobstad
Bedömningspraxis i Jakobstad för elever som studerar enligt verksamhetsområde
Bedömning av lärande och kunnande
Bedömning av arbete
Bedömning av uppförande
Bedömningen av uppförandet ska genomföras i relation till de mål som ställts upp för uppförande i den lokala läroplanen. Målen för uppförande ska grunda sig på skolans verksamhetssätt och ordningsstadga. Uppförandet ska bedömas som en egen helhet i betygen och det vitsord eller verbala omdöme som eleven fått inverkar inte på vitsordet eller det verbala omdömet som ges i ett läroämne.
De behov som berör elevens uppförande ska om det behövs antecknas i planen för genomförande av elevspecifikt stöd, så att de kan tas i beaktande vid bedömningen av uppförandet.
Lokala mål för bedömningen av uppförande
Oxhamns skola - Uppförande vitsord
Kriterier för den verbala bedömningen av uppförande
Du har uppnått målen utmärkt
Elevens uppförande följer så gott som alltid de mål som ställs upp. Elevens beteende främjar även ett gott uppförande hos andra.
Du har uppnått målen bra
Elevens uppförande följer vanligtvis de mål som ställts upp. Endas ett fåtal gånger har man behövt ingripa i elevens uppförande. Eleven leds lätt till målen, när man handleder eller ingriper.
Du har uppnått nöjaktigt
Elevens uppförande följer varierande de mål som ställts upp. Även vid ingripande har eleven inte alltid lyckats nå uppsatta mål.
Du har uppnått bristfälligt
Elevens uppförande följer sällan de mål som ställts upp. Disciplinära åtgärder har huvudsakligen inte lyckats få eleven att nå målen.
Du har inte uppnått målen
Eleven har inte uppnått de mål som ställts för uppförande. De disciplinära åtgärder som skolan har till sitt förfogande är inte tillräckliga och eleven medför med sitt agerande fara för skolgemenskapen.
Kriterierna för sifferbedömning av uppförande
10 - Elevens uppförande följer så gott som alltid de mål som ställts upp. Elevens beteende främjar även ett gott uppförande hos andra.
9 - Elevens uppförande följer ofta de mål som ställts upp. Endast någon gång har man behövt ingripa i elevens uppförande.
8 - Elevens uppförande följer ofta de mål som ställts upp. Endast ett fåtal gånger har man behövt ingripa i elevens uppförande. Eleven leds lätt till målen, när man handleder eller ingriper.
7 - Elevens uppförande följer varierande de mål som ställts upp. Även vid ingripande har eleven inte alltid lyckats nå uppsatta mål.
6 - Elevens uppförande följer sällan de mål som ställts upp. Disciplinära åtgärder har huvudsakligen inte lyckats få eleven att nå uppsatta må
5 - Elevens uppförande följer mycket sällan de mål som ställts upp. Disciplinära åtgärder har ofta tillgripits. Eleven har inte uppnått uppsatta mål och kräver fortlöpande övervakning under skoldagen.
4 - Eleven har inte uppnått de mål som ställts upp för uppförande. De disciplinära åtgärder som skolan har till sitt förfogande är inte tillräckliga och eleven medför med sitt agerande fara för skolgemenskapen.
Studiegången i den grundläggande utbildningen
Studiegången enligt årskurs
Framskridande i studier enligt målhelheter
Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret
Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen
Bildandet av slutvitsord i den grundläggande utbildningen
Slutbedömningen i gemensamma läroämnen
Slutbedömningen i gemensamma konst- och färdighetsämnen
Slutbedömningen i valfria ämnen
Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning
Slutbedömningen av en elev som får elevspecifika stödåtgärder
Frånvaro och dess inverkan på bedömning
Ny bedömning och rättelse av bedömning
Betyg
Betyg som användas inom den grundläggande utbildningen i Jakobstad
1. läsårsbetyg (åk 1 - 9)
2. mellanbetyg (åk 5 - 9)
3. skiljebetyg
4. avgångsbetyg ( åk 9)
Verbala omdömen och siffervitsord i betygen
Betygspraxis i Jakobstad
Verbal bedömning i åk 1-2 och språkbadsundervisning åk 1-4 ges enligt följande fastställda kriterier |
Modersmål och litteratur samt matematik |
UTMÄRKT Om eleven når högre än den nivå som så gott som alla kriterier i läroämnet anger och dessutom uppvisar ett äkta intresse för studier på läroämnets område. |
BRA Om eleven uppvisar det kunnande som kriterierna i ämnet anger; en del ouppnådda kriterier kan kompenseras genom överträffad nivå för andra. |
NÖJAKTIGT Om eleven uppvisar sådant kunnande som de flesta ämneskriterierna förutsätter. |
MED STÖD Om eleven strävar efter att uppnå kriterienivån i ämnet, fastän han/hon bara i någon utsträckning kan uppvisa det kunnande som kriterierna förutsätter. |
MÅLEN HAR EJ UPPNÅTTS Om eleven inte alls uppnått och inte heller strävat till att uppnå kriterienivån i ämnet |
Övriga ämnen |
GODKÄNT / UNDERKÄNT |
Verksamhetsområden Verbal bedömning av elevens framsteg görs separat för varje verksamhetsområde. |
Sifferbedömning i åk 3 - 9 och språkbadsundervisning åk 4 - 9 enligt följande fastställda kriterier |
Läroämnen |
10 UTMÄRKTA Om eleven når högre än den nivå som så gott som alla kriterier i läroämnet anger och dessutom uppvisar ett äkta intresse för studier på läroämnets område. |
9 BERÖMLIGA Om eleven enligt de flesta kriterierna i ämnet överskrider den fastslagna nivån. |
8 GODA Om eleven uppvisar det kunnande som kriterierna i ämnet anger; en del ouppnådda kriterier kan kompenseras genom överträffad nivå för andra. |
7 NÖJAKTIGA Om eleven uppvisar sådant kunnande som de flesta ämneskriterierna förutsätter. |
6 FÖRSVARLIGA Om eleven uppvisar ett sådant kunnande som en del kriterier förutsätter. |
5 HJÄLPLIGA Om eleven strävar efter att uppnå kriterienivån i ämnet, fastän han/hon bara i någon utsträckning kan uppvisa det kunnande som kriterierna förutsätter. |
4 UNDERKÄNDA Om eleven inte alls uppnått och inte heller strävat till att uppnå kriterienivån i ämnet |
Vitsorden 5-10 visar att läroämnet har fullgjorts med godkänt resultat och vitsordet 4 att eleven har underkänts i läroämnet. |
Avgränsning av lärokursen i ett ämne |
Vid bedömningen ska verbala omdömen användas, med undantag av slutbedömningen. Det verbala omdömet ska förses med en asterisk (*) som beteckning för avgränsningen. Samma principer ska följas även i eventuella mellanbetyg. Vid slutbedömningen av läroämnen ska en godkänd prestation bedömas med vitsordet 5 och vitsordet förses med en asterisk (*). |
Läsårsbetyg
Mellanbetyg
I Jakobstad ges mellanbetyg enligt följande:
Åk 5 - mellanbetyg i december
Åk 6 - 9 mellanbetyg i november och i februari
Till elever som studerar enligt verksamhetsområden ges mellanbetyg i december åk 5 - 9.