Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen

Skolorna inom den grundläggande utbildningen i Jakobstad utgår från en enhetlig kultur för utvärdering.

Mångsidig bedömning och handledande respons är lärarens centrala pedagogiska verktyg för att stödja elevens helhetsmässiga utveckling och lärande. Eleverna deltar aktivt i planering och förverkligande av bedömning. Eleverna handleds i att utvärdera det egna arbetet och arbete som gjorts tillsammans med andra och att ge konstruktiv respons till varandra och lärarna. Detta ger eleverna förutsättningar att under den grundläggande utbildningen utveckla sina färdigheter i självbedömning och kamratbedömning.

Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen

Formativ bedömning

Summativ bedömning

Allmänna principer för bedömningen

Bedömningspraxis i Jakobstad

Bedömningspraxis i Jakobstad

Bedömningspraxis i Jakobstad för elever som studerar enligt verksamhetsområde

Bedömning av lärande och kunnande

Bedömning av arbete

Bedömning av uppförande

Bedömningen av uppförandet ska genomföras i relation till de mål som ställts upp för uppförande i den lokala läroplanen. Målen för uppförande ska grunda sig på skolans verksamhetssätt och ordningsstadga. Uppförandet ska bedömas som en egen helhet i betygen och det vitsord eller verbala omdöme som eleven fått inverkar inte på vitsordet eller det verbala omdömet som ges i ett läroämne.

De behov som berör elevens uppförande ska om det behövs antecknas i planen för genomförande av elevspecifikt stöd, så att de kan tas i beaktande vid bedömningen av uppförandet.

Lokala mål för bedömningen av uppförande

Oxhamns skola - Uppförande vitsord

Kriterier för den verbala bedömningen av uppförande

Du har uppnått målen utmärkt

Elevens uppförande följer så gott som alltid de mål som ställs upp. Elevens beteende främjar även ett gott uppförande hos andra.

Du har uppnått målen bra

Elevens uppförande följer vanligtvis de mål som ställts upp. Endas ett fåtal gånger har man behövt ingripa i elevens uppförande. Eleven leds lätt till målen, när man handleder eller ingriper.

Du har uppnått nöjaktigt

Elevens uppförande följer varierande de mål som ställts upp. Även vid ingripande har eleven inte alltid lyckats nå uppsatta mål.

Du har uppnått bristfälligt

Elevens uppförande följer sällan de mål som ställts upp. Disciplinära åtgärder har huvudsakligen inte lyckats få eleven att nå målen.

Du har inte uppnått målen

Eleven har inte uppnått de mål som ställts för uppförande. De disciplinära åtgärder som skolan har till sitt förfogande är inte tillräckliga och eleven medför med sitt agerande fara för skolgemenskapen.

Kriterierna för sifferbedömning av uppförande

10 - Elevens uppförande följer så gott som alltid de mål som ställts upp. Elevens beteende främjar även ett gott uppförande hos andra.

9 - Elevens uppförande följer ofta de mål som ställts upp. Endast någon gång har man behövt ingripa i elevens uppförande.

8 - Elevens uppförande följer ofta de mål som ställts upp. Endast ett fåtal gånger har man behövt ingripa i elevens uppförande. Eleven leds lätt till målen, när man handleder eller ingriper.

7 - Elevens uppförande följer varierande de mål som ställts upp. Även vid ingripande har eleven inte alltid lyckats nå uppsatta mål.

6 - Elevens uppförande följer sällan de mål som ställts upp. Disciplinära åtgärder har huvudsakligen inte lyckats få eleven att nå uppsatta må

5 - Elevens uppförande följer mycket sällan de mål som ställts upp. Disciplinära åtgärder har ofta tillgripits. Eleven har inte uppnått uppsatta mål och kräver fortlöpande övervakning under skoldagen.

4 - Eleven har inte uppnått de mål som ställts upp för uppförande. De disciplinära åtgärder som skolan har till sitt förfogande är inte tillräckliga och eleven medför med sitt agerande fara för skolgemenskapen.


Studiegången i den grundläggande utbildningen

Studiegången enligt årskurs

Framskridande i studier enligt målhelheter

Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret

Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen

Bildandet av slutvitsord i den grundläggande utbildningen

Slutbedömningen i gemensamma läroämnen

Slutbedömningen i gemensamma konst- och färdighetsämnen

Slutbedömningen i valfria ämnen

Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning

Slutbedömningen av en elev som får elevspecifika stödåtgärder

Frånvaro och dess inverkan på bedömning

Ny bedömning och rättelse av bedömning

Betyg

Betyg som användas inom den grundläggande utbildningen  i Jakobstad 

1. läsårsbetyg (åk 1 - 9)

2. mellanbetyg (åk 5 - 9)

3. skiljebetyg 

4. avgångsbetyg ( åk 9)


Verbala omdömen och siffervitsord i betygen

Betygspraxis i Jakobstad

Verbal bedömning i åk 1-2 och språkbadsundervisning åk 1-4 ges enligt följande fastställda kriterier

Modersmål och litteratur samt matematik

UTMÄRKT

Om eleven når högre än den nivå som så gott som alla kriterier i läroämnet anger och dessutom uppvisar ett äkta intresse för studier på läroämnets område.

BRA

Om eleven uppvisar det kunnande som kriterierna i ämnet anger; en del ouppnådda kriterier kan kompenseras genom överträffad nivå för andra.

NÖJAKTIGT

Om eleven uppvisar sådant kunnande som de flesta ämneskriterierna förutsätter.

MED STÖD

Om eleven strävar efter att uppnå kriterienivån i ämnet, fastän han/hon bara i någon utsträckning kan uppvisa det kunnande som kriterierna förutsätter.

MÅLEN HAR EJ UPPNÅTTS

Om eleven inte alls uppnått och inte heller strävat till att uppnå kriterienivån i ämnet

Övriga ämnen

GODKÄNT / UNDERKÄNT

Verksamhetsområden

Verbal bedömning av elevens framsteg görs separat för varje verksamhetsområde.

Sifferbedömning i åk 3 - 9 och språkbadsundervisning åk 4 - 9 enligt följande fastställda kriterier

Läroämnen

10 UTMÄRKTA

Om eleven når högre än den nivå som så gott som alla kriterier i läroämnet anger och dessutom uppvisar ett äkta intresse för studier på läroämnets område.

9 BERÖMLIGA

Om eleven enligt de flesta kriterierna i ämnet överskrider den fastslagna nivån.

8 GODA

Om eleven uppvisar det kunnande som kriterierna i ämnet anger; en del ouppnådda kriterier kan kompenseras genom överträffad nivå för andra.

7 NÖJAKTIGA

Om eleven uppvisar sådant kunnande som de flesta ämneskriterierna förutsätter.

6 FÖRSVARLIGA

Om eleven uppvisar ett sådant kunnande som en del kriterier förutsätter.

5 HJÄLPLIGA

Om eleven strävar efter att uppnå kriterienivån i ämnet, fastän han/hon bara i någon utsträckning kan uppvisa det kunnande som kriterierna förutsätter.

4 UNDERKÄNDA

Om eleven inte alls uppnått och inte heller strävat till att uppnå kriterienivån i ämnet

Vitsorden 5-10 visar att läroämnet har fullgjorts med godkänt resultat och vitsordet 4 att eleven har underkänts i läroämnet.

Avgränsning av lärokursen i ett ämne

Vid bedömningen ska verbala omdömen användas, med undantag av slutbedömningen. Det verbala omdömet ska förses med en asterisk (*) som beteckning för avgränsningen. Samma principer ska följas även i eventuella mellanbetyg. 

Vid slutbedömningen av läroämnen ska en godkänd prestation bedömas med vitsordet 5 och vitsordet förses med en asterisk (*).


Läsårsbetyg

Mellanbetyg

I Jakobstad ges mellanbetyg enligt följande:

Åk 5 - mellanbetyg i december

Åk 6 - 9 mellanbetyg i november och i februari 

Till elever som studerar enligt verksamhetsområden ges mellanbetyg i december åk 5 - 9.

Skiljebetyg

Avgångsbetyg från den grundläggande utbildningen

Särskild examen och betyg över studier som avlagts genom särskild examen

Frågor som avgörs på lokal nivå

eGrunder