Att iaktta och tänka visuellt |
M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar och att öva sig att motivera sina åsikter
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att diskutera sina iakttagelser och tankar med andra. Eleven övar på att motivera sina åsikter självständigt och som medlem i en grupp.
|
Förmåga att uttrycka sina iakttagelser och tankar verbalt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i gemensamma diskussioner på eget initiativ och tar hänsyn till andras åsikter.
Eleven kan framföra sina åsikter huvudsakligen med tydliga motiveringar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven för aktivt fram sina iakttagelser och tankar i gemensamma diskussioner.
Eleven kan motivera sina åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker några av sina iakttagelser och tankar i en gemensam diskussion.
Eleven övar på att motivera sina åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven delar under handledning med sig av någon iakttagelse muntligt eller skriftligt.
Eleven övar på att uttrycka sina iakttagelser och tankar.
|
M3 inspirera eleven att uttrycka sina iakttagelser och tankar genom bild och genom andra uttryckssätt
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig uttrycka sina iakttagelser och tankar i bild. Eleven övar på att även använda annan information än sådan som baserar sig på synsinnet när hen uttrycker sig i bild.
|
Förmåga att uttrycka sina iakttagelser och tankar visuellt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan fördjupa uttrycket av sina iakttagelser och tankar med redskap och metoder för uttryck i bild.
Eleven använder målmedvetet andra sätt att producera information i sitt uttryck i bild.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan uttrycka sina iakttagelser och tankar genom att mångsidigt använda redskap och metoder för uttryck i bild.
Eleven använder också andra sätt att producera information i sitt uttryck i bild.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker sina iakttagelser och tankar med redskap och metoder för uttryck i bild.
Eleven använder också något annat sätt att producera information i sitt uttryck i bild.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven uttrycker under handledning sina iakttagelser och tankar med redskap och metoder för uttryck i bild.
|
Att skapa bilder |
M5 handleda eleven att målinriktat utveckla sina visuella färdigheter självständigt och tillsammans med andra
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att målmedvetet utveckla sitt visuella uttryck självständigt och i samarbete.
|
Förmåga att utveckla sina visuella färdigheter självständigt och i samarbete
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan konsekvent ställa upp mål för visuellt arbete självständigt och tillsammans med andra.
Eleven utvecklar sina färdigheter i att uttrycka sig i bild i enlighet med målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ställa upp mål självständigt och tillsammans med andra.
Eleven utvecklar sina färdigheter i att uttrycka sig i bild huvudsakligen i enlighet med målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på att självständigt eller i samarbete med andra ställa upp mål.
Eleven utvecklar enskilda färdigheter för uttryck i bild i riktning mot målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar under handledning på att arbeta utifrån en egen eller en gemensam plan.
|
M6 handleda eleven att bekanta sig med olika former av visuell kommunikation och att använda olika visuella uttryckssätt för att påverka i sina bilder
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda visuella uttryckssätt för att påverka med hjälp av sina bilder.
|
Förmåga att påverka och delta med hjälp av bilder
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan målmedvetet använda olika sätt att uttrycka sig för att påverka med hjälp av sina bilder.
Hen uttrycker sina åsikter i sina bilder och deltar i diskussion med hjälp av dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda sätt att uttrycka sig för att påverka när hen uttrycker sina åsikter med hjälp av sina bilder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på och använder några sätt att uttrycka sig för att påverka när hen uttrycker sina åsikter med hjälp av sina bilder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under handledning något sätt att uttrycka sig för att påverka med hjälp av sina bilder.
|
Att tolka visuell kultur |
M8 handleda eleven att granska konst och annan visuell kultur ur verkets, konstnärens och betraktarens perspektiv och att reflektera över hur historiska och kulturella faktorer påverkar bilder
Mål för elevens lärande
Eleven granskar den visuella kulturens betydelse ur olika perspektiv. Eleven lär sig att använda metoder för att tolka bilder.
|
Förmåga att använda metoder för att tolka bilder
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan målmedvetet använda metoder för att tolka bilder när hen tolkar bilder ur verkets, upphovsmannens och åskådarens perspektiv.
Hen använder sina tolkningar för att motivera sina åsikter när hen diskuterar bilderna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda olika metoder för att tolka bilder.
Eleven berättar om bilder ur verkets, upphovsmannens och åskådarens perspektiv. Hen använder sina tolkningar när hen diskuterar bilderna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven prövar och övar på metoder för att tolka bilder.
Hen använder under handledning någon metod för tolkning av bilder när hen studerar bildkonst eller annan visuell kultur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under handledning någon metod för att tolka bilder när hen studerar bildkonst eller annan visuell kultur.
|
M9 uppmuntra eleven att använda olika uttryckssätt från olika tider och kulturer i sina bilder
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med kulturella sätt att uttrycka sig i bilder. Eleven lär sig att använda dem när hen uttrycker sig i bilder.
|
Kunskap om och förmåga att använda kulturella sätt att uttrycka sig i bilder
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan tillämpa kulturella sätt att uttrycka sig i sina bilder och när hen gör tolkningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder olika kulturella sätt att uttrycka sig i sina bilder och när hen gör tolkningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar några kulturella sätt att uttrycka sig i sina bilder och när hen gör tolkningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven bekantar sig med och prövar under handledning något kulturellt sätt att uttrycka sig i bild när hen skapar bilder.
|
Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden |
M10 handleda eleven att diskutera värderingar som finns i konsten, omgivningen och i den visuella kulturen
Mål för elevens lärande
Eleven övar på att framföra sina egna åsikter om visuell kultur och lär sig att diskutera de värderingar som uttrycks i den.
|
Förmåga att granska och diskutera värderingar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ställning till diskussioner om värderingar i visuell kultur och motiverar sina åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uttrycker aktivt sina åsikter om värderingar som uttrycks i visuell kultur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker och diskuterar några av sina åsikter om värderingar som uttrycks i visuell kultur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar under handledning på att granska och diskutera värderingar som uttrycks i visuell kultur.
|
M11 handleda eleven att beakta kulturell mångfald och hållbar utveckling i sina bilder och vid val av arbetssätt
Mål för elevens lärande
Eleven beaktar perspektiv som anknyter till kulturell mångfald och hållbar utveckling när hen uttrycker sig i bild.
|
Förmåga att välja visuella uttryck när de egna åsikterna presenteras
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beaktar målmedvetet perspektiv på kulturell mångfald och hållbar utveckling i sina bilder och innehållet och i sitt sätt att arbeta.
Hen motiverar sina åsikter och lösningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beaktar perspektiv på kulturell mångfald och hållbar utveckling i innehållet i sina bilder och i sitt sätt att arbeta.
Hen berättar om sina åsikter i sina bilder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beaktar perspektiv på kulturell mångfald och hållbar utveckling i innehållet i några av sina bilder eller sätt att arbeta.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven för under handledning fram något perspektiv på kulturell mångfald eller hållbar utveckling.
|