M1 skapa förutsättningar för eleven att utveckla sitt etiska tänkande och sporra eleven att tillämpa etiska principer i vardagliga situationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven utvecklar sina färdigheter i etiskt tänkande genom att bekanta sig med centrala begrepp inom etiken.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensMed hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för etik samt stärks förmågan att förstå etiska dilemman.InnehållI1Man fördjupar sig i begreppen värde och norm.I3Man övar sig att etiskt bedöma gärningar utifrån deras kontext, syfte och följder.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar färdigheter i etiskt tänkande. Eleven kan tillämpa etiska principer i vardagliga situationer och i val.
|
Förmåga till etiskt tänkande och att tillämpa etiska principer.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår centrala begrepp och principer i etiken.
Eleven kan förklara och motivera hur etiska principer kan tillämpas logiskt i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår centrala begrepp och principer i etiken.
Eleven kan beskriva och motivera hur etiska principer kan tillämpas i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva en etisk princip och ett etiskt val som ska göras i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning beskriva någon etisk princip eller ett etiskt val som ska göras i vardagen.
|
M2 handleda eleven att känna igen och bedöma ett argument och motiveringar till det
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven lär sig att utgående från källan och dess syfte kritiskt granska information och kommunikation.InnehållI1-I4Eleverna reflekterar över innebörden av att veta, att tro och att anta.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera argument och uppfatta och bedöma motiveringar för dem.
|
Förmåga att känna igen och bedöma argument och motiveringar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan urskilja centrala argument med motiveringar i en diskussion och i olika texter.
Eleven kan på ett mångsidigt sätt reflektera över hur relevanta motiveringarna är.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan urskilja centrala argument och motiveringar till dem i en diskussion och i en text samt reflektera över hur relevanta motiveringarna är.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan urskilja ett argument och motiveringen till det i en diskussion och en text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning känna igen ett argument i en diskussion eller text.
|
M3 främja elevens förmåga att uppfatta samband mellan olika företeelser och att utveckla sitt tänkande
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna ska handledas i att förstå världens kulturella, språkliga, religiösa och åskådningsmässiga mångfald.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att utgående från källan och dess syfte kritiskt granska information och kommunikation.InnehållI1-I4Eleverna reflekterar över innebörden av att veta, att tro och att anta.I4Eleverna fördjupar sig i olika tidsbegrepp och sätt att förklara världen samt olika uppfattningar som anknyter till dem.
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar samband mellan olika företeelser och identifierar felaktiga slutsatser. Eleven utvecklas i sitt tänkande.
|
Tankefärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven uppfattar på ett mångsidigt sätt samband mellan olika företeelser och identifierar felaktiga slutsatser.
Eleven kan tillämpa dessa färdigheter i sitt tänkande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uppfattar samband mellan olika företeelser.
Eleven kan identifiera felaktiga slutsatser och undvika sådana i sitt eget tänkande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan uppfatta samband mellan olika företeelser och felaktiga slutsatser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning uppfatta samband mellan olika företeelser eller felaktiga slutsatser.
|
M5 vägleda eleven att lära känna Finlands, Europas och världens kulturarv och att förstå kulturell mångfald som fenomen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna ska handledas i att förstå världens kulturella, språkliga, religiösa och åskådningsmässiga mångfald.InnehållI4Eleverna fördjupar sig i olika tidsbegrepp och sätt att förklara världen samt olika uppfattningar som anknyter till dem.
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med Finlands, Europas och världens kulturarv och förstår kulturell mångfald som fenomen.
|
Förmåga att tillämpa kunskaper och begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan nämna och förklara flera särdrag i anknytning till kultur i Finlands, Europas och världens kulturarv.
Eleven kan beskriva gruppens eller samhällets kulturella mångfald och reflektera över dess betydelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan nämna och förklara några särdrag i anknytning till kultur i Finlands, Europas och världens kulturarv.
Eleven kan ge exempel på kulturell mångfald i gruppen eller i samhället.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven vet att det finns olika kulturer och kan nämna en kulturell minoritet och något karakteristiskt för den.
Eleven kan nämna ett kulturarv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning nämna en kulturell minoritet.
Eleven kan under handledning nämna ett kulturarv.
|
M6 stödja eleven att utveckla sin allmänbildning inom åskådning och kultur
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK5 Digital kompetensEleven söker med hjälp av teknologi kunskap om olika kulturer och åskådningar.InnehållI2Eleverna undersöker den egna identiteten ur olika perspektiv, till exempel ur ett finländskt och europeiskt perspektiv. Eleverna blir bekanta med olika kulturer och åskådningar, åtminstone med kristendomen, judendomen och islam.
Mål för elevens lärande
Eleven identifierar grundläggande särdrag i åskådningar och kulturer och identifierar och använder åskådningsrelaterade begrepp.
|
Förmåga att tillämpa kunskaper och begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan nämna några åskådningar och kulturer. Eleven kan berätta om och ge exempel på dem genom att använda åskådningsmässiga begrepp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan nämna någon åskådning eller kultur och redogöra för den med hjälp av åskådningsmässiga begrepp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna någon åskådning eller kultur och något särdrag i anknytning till den.
Eleven känner till åtminstone ett åskådningsmässigt begrepp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna någon åskådning, kultur eller något åskådningsmässigt begrepp.
|
M7 handleda eleven att planera och utvärdera sitt eget lärande i livsåskådning
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigElevens egna erfarenheter, observationer och frågor står som grund för arbetet.K5 Digital kompetensEleven söker med hjälp av teknologi kunskap om olika kulturer och åskådningar.InnehållI2Eleverna undersöker den egna identiteten ur olika perspektiv, till exempel ur ett finländskt och europeiskt perspektiv. Eleverna blir bekanta med olika kulturer och åskådningar, åtminstone med kristendomen, judendomen och islam.Eleven fördjupar sig i begreppet världsbild och övar sig i att förklara och motivera sina egna synsätt i förhållande till den.
Mål för elevens lärande
Eleven bildar sig en uppfattning om sitt eget åskådningsmässiga kunnande och ställer upp mål utgående från det. Eleven utvärderar sitt åskådningsmässiga lärande.
|
Förmåga att lära sig
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp ändamålsenliga mål för sig i anknytning till sina åskådningsmässiga studier och arbetar i enlighet med dem.
Eleven utvärderar på ett mångsidigt sätt hur hen når målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ställa upp ändamålsenliga mål för sig i anknytning till sina åskådningsmässiga studier, sträva efter att arbeta i riktning mot målen och utvärdera hur de nås.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan identifiera sitt kunnande och ställa upp åtminstone ett mål för sitt eget åskådningsmässiga lärande.
Under handledning planerar och utvärderar eleven sina studier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning ställa upp ett mål för sitt eget åskådningsmässiga lärande.
|
MM8 uppmuntra eleven att uttrycka sin åskådning och att lyssna på andras ställningstaganden i åskådningsfrågor
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigElevens egna erfarenheter, observationer och frågor står som grund för arbetet.InnehållEleven fördjupar sig i begreppet världsbild och övar sig i att förklara och motivera sina egna synsätt i förhållande till den.
Mål för elevens lärande
Eleven uttrycker sin åskådning och agerar konstruktivt i kommunikationssituationer som en i gruppen.
|
Sociala färdigheter och förmåga att arbeta i grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven uttrycker sina åskådningsmässiga tankar eller sin identitet på ett mångsidigt sätt.
Eleven agerar konstruktivt i kommunikation med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uttrycker sina åskådningsmässiga tankar eller sin identitet på ett konstruktivt sätt.
Eleven agerar i positiv kommunikation med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker under handledning sina ställningstaganden i åskådningsmässiga frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven lyssnar sakligt till de andras ställningstaganden i åskådningsmässiga frågor.
|