Betydelse, värderingar och attityder |
M1 väcka elevens intresse för historia som vetenskap och identitetsskapande läroämne
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K3 VardagskompetensEleven lär sig leva sig in i och förstå människors existens; verksamhet, tankesätt och överlevnad under olika historiska epoker.Eleven förstår sin plats i denna historiska kontinuitet.Via historien bereds eleven möjlighet att begrunda betydelsen av människors val, förr och nu, för en hållbar framtid.Via historieundervisningen handleds eleven i att mångsidigt, säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik.Eleven erhåller kunskap om teknologins utveckling och hur den påverkar olika livsområden.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K5 Digital kompetensEleven lär sig att mångsidigt utnyttja informations- och kommunikationsteknologi själv och tillsammans med andra och finna lämpliga lärstrategier och arbetssätt.Eleven blir bättre på att producera och behandla olika texter bilder, ljud, filmer och animationer med olika verktyg.Eleverna vägleds i att säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik. Eleverna bekantar sig med upphovsrättsliga frågor.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven bekantar sig via historien med näringsgrenar och yrken människor haft i forna tider och vilka förändringar skett i dessa.Eleven bekantar sig med olika yrken och entreprenörskap också sett ur närmiljöns, Helsingfors och huvudstadsregionens synvinkel. Samarbete mellan skola och närstående företag och föreningar berikar studierna.Via historiens arbetssätt får eleven övning i färdigheter som behövs i arbetsliv och entreprenörskap, exempelvis att arbeta ansvarsfullt och långsiktigt, använda ett undersökande grepp, förstå orsak-verkan och kunna utvärdera resultatet i arbetet.Via studier av historiska fenomen övar eleven sig i att fungera i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan.Samtidigt uppmuntras eleven till att ta initiativ, till företagsamhet samt att se betydelsen av dessa ur ett samhällsperspektiv.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI3 MedeltidenEleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.I4 Nya tiden – ett brytningsskedeEleven bekantar sig med upptäcktsfärderna och hur européerna erövrade områden utanför Europa samt vilka följder detta hade.Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.I5 Finland som en del av SverigeEleven bekantar sig i utvecklingen i Sverige på 1600–1700-talen.Eleven granskar utvecklingen i Finland som en del av det svenska rikets utveckling
Mål för elevens lärande
Eleven intresserar sig för historia som vetenskap och dess betydelse för identiteten.
|
|
|
Att söka information om historia |
M2 handleda eleven att känna till olika historiska källor
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K5 Digital kompetensEleven lär sig att mångsidigt utnyttja informations- och kommunikationsteknologi själv och tillsammans med andra och finna lämpliga lärstrategier och arbetssätt.Eleven blir bättre på att producera och behandla olika texter bilder, ljud, filmer och animationer med olika verktyg.Eleverna vägleds i att säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik. Eleverna bekantar sig med upphovsrättsliga frågor.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI3 MedeltidenEleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.I4 Nya tiden – ett brytningsskedeEleven bekantar sig med upptäcktsfärderna och hur européerna erövrade områden utanför Europa samt vilka följder detta hade.Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.I5 Finland som en del av SverigeEleven bekantar sig i utvecklingen i Sverige på 1600–1700-talen.Eleven granskar utvecklingen i Finland som en del av det svenska rikets utveckling
Mål för elevens lärande
Eleven känner till olika historiska källor.
|
Förmåga att känna till historiska källor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på hur ursprungskällorna för de tidsperioder som studeras skiljer sig från andrahandskällor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ger ett exempel på hur en ursprungskälla skiljer sig från andrahandskällor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på historiska ursprungskällor för de tidsperioder som ska studeras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några historiska källor.
|
M3 hjälpa eleven att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K5 Digital kompetensEleven lär sig att mångsidigt utnyttja informations- och kommunikationsteknologi själv och tillsammans med andra och finna lämpliga lärstrategier och arbetssätt.Eleven blir bättre på att producera och behandla olika texter bilder, ljud, filmer och animationer med olika verktyg.Eleverna vägleds i att säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik. Eleverna bekantar sig med upphovsrättsliga frågor.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven bekantar sig via historien med näringsgrenar och yrken människor haft i forna tider och vilka förändringar skett i dessa.Eleven bekantar sig med olika yrken och entreprenörskap också sett ur närmiljöns, Helsingfors och huvudstadsregionens synvinkel. Samarbete mellan skola och närstående företag och föreningar berikar studierna.Via historiens arbetssätt får eleven övning i färdigheter som behövs i arbetsliv och entreprenörskap, exempelvis att arbeta ansvarsfullt och långsiktigt, använda ett undersökande grepp, förstå orsak-verkan och kunna utvärdera resultatet i arbetet.Via studier av historiska fenomen övar eleven sig i att fungera i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan.Samtidigt uppmuntras eleven till att ta initiativ, till företagsamhet samt att se betydelsen av dessa ur ett samhällsperspektiv.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI3 MedeltidenEleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.I4 Nya tiden – ett brytningsskedeEleven bekantar sig med upptäcktsfärderna och hur européerna erövrade områden utanför Europa samt vilka följder detta hade.Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.I5 Finland som en del av SverigeEleven bekantar sig i utvecklingen i Sverige på 1600–1700-talen.Eleven granskar utvecklingen i Finland som en del av det svenska rikets utveckling
Mål för elevens lärande
Eleven inser att historisk information kan tolkas på olika sätt.
|
Förmåga att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på olika tolkningar i anknytning till samma händelse eller företeelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven inser att det kan finnas olika tolkningar av samma händelse eller företeelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på historiska fakta och tolkningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger exempel på historiska fakta.
|
Att förstå historiska företeelser |
M4 hjälpa eleven att förstå olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade historiska begrepp
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K3 VardagskompetensEleven lär sig leva sig in i och förstå människors existens; verksamhet, tankesätt och överlevnad under olika historiska epoker.Eleven förstår sin plats i denna historiska kontinuitet.Via historien bereds eleven möjlighet att begrunda betydelsen av människors val, förr och nu, för en hållbar framtid.Via historieundervisningen handleds eleven i att mångsidigt, säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik.Eleven erhåller kunskap om teknologins utveckling och hur den påverkar olika livsområden.InnehållI3 MedeltidenEleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.I4 Nya tiden – ett brytningsskedeEleven bekantar sig med upptäcktsfärderna och hur européerna erövrade områden utanför Europa samt vilka följder detta hade.Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.I5 Finland som en del av SverigeEleven bekantar sig i utvecklingen i Sverige på 1600–1700-talen.Eleven granskar utvecklingen i Finland som en del av det svenska rikets utveckling
Mål för elevens lärande
Eleven förstår olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade begrepp.
|
Kronologisk uppfattning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder de centrala indelningarna i historiska epoker och ger exempel på olika särdrag som kännetecknar samhällen under olika tider och epoker.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till de centrala indelningarna i historiska epoker (antiken, medeltiden, nya tiden; förhistorisk tid, historisk tid; f.v.t., e.v.t).
|
M5 hjälpa eleven att förstå motiven bakom människans handlingar
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K3 VardagskompetensEleven lär sig leva sig in i och förstå människors existens; verksamhet, tankesätt och överlevnad under olika historiska epoker.Eleven förstår sin plats i denna historiska kontinuitet.Via historien bereds eleven möjlighet att begrunda betydelsen av människors val, förr och nu, för en hållbar framtid.Via historieundervisningen handleds eleven i att mångsidigt, säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik.Eleven erhåller kunskap om teknologins utveckling och hur den påverkar olika livsområden.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven bekantar sig via historien med näringsgrenar och yrken människor haft i forna tider och vilka förändringar skett i dessa.Eleven bekantar sig med olika yrken och entreprenörskap också sett ur närmiljöns, Helsingfors och huvudstadsregionens synvinkel. Samarbete mellan skola och närstående företag och föreningar berikar studierna.Via historiens arbetssätt får eleven övning i färdigheter som behövs i arbetsliv och entreprenörskap, exempelvis att arbeta ansvarsfullt och långsiktigt, använda ett undersökande grepp, förstå orsak-verkan och kunna utvärdera resultatet i arbetet.Via studier av historiska fenomen övar eleven sig i att fungera i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan.Samtidigt uppmuntras eleven till att ta initiativ, till företagsamhet samt att se betydelsen av dessa ur ett samhällsperspektiv.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI3 MedeltidenEleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.I4 Nya tiden – ett brytningsskedeEleven bekantar sig med upptäcktsfärderna och hur européerna erövrade områden utanför Europa samt vilka följder detta hade.Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.I5 Finland som en del av SverigeEleven bekantar sig i utvecklingen i Sverige på 1600–1700-talen.Eleven granskar utvecklingen i Finland som en del av det svenska rikets utveckling
Mål för elevens lärande
Eleven förstår motiven bakom människans handlingar i olika historiska situationer.
|
Historisk inlevelseförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lever sig in i hur människan levde förr och granskar hur människans samhälleliga ställning påverkar hennes handlingar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lever sig in i situationen för människan i förgången tid
och anger motiv till hennes handlingar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på motiv som människor i förgången tid har haft för sina handlingar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven inser att människor har haft olika motiv för sina handlingar.
|
M6 handleda eleven att inse olika orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI3 MedeltidenEleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.I4 Nya tiden – ett brytningsskedeEleven bekantar sig med upptäcktsfärderna och hur européerna erövrade områden utanför Europa samt vilka följder detta hade.Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.I5 Finland som en del av SverigeEleven bekantar sig i utvecklingen i Sverige på 1600–1700-talen.Eleven granskar utvecklingen i Finland som en del av det svenska rikets utveckling
Mål för elevens lärande
Eleven känner till orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser.
|
Förståelse för orsakssammanhang i historia
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven känner till olika orsaker (direkta och indirekta) till och följder (långvariga och kortvariga) av sådant som hänt i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till orsaker till och följder av sådant som hänt i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till en enskild orsak och en följd av den för sådant som hänt i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en enskild orsak till eller följd av något som hänt i det förgångna.
|
M7 hjälpa eleven att identifiera förändringar i den egna familjens eller samhällets historia samt förstå hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K3 VardagskompetensEleven lär sig leva sig in i och förstå människors existens; verksamhet, tankesätt och överlevnad under olika historiska epoker.Eleven förstår sin plats i denna historiska kontinuitet.Via historien bereds eleven möjlighet att begrunda betydelsen av människors val, förr och nu, för en hållbar framtid.Via historieundervisningen handleds eleven i att mångsidigt, säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik.Eleven erhåller kunskap om teknologins utveckling och hur den påverkar olika livsområden.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K5 Digital kompetensEleven lär sig att mångsidigt utnyttja informations- och kommunikationsteknologi själv och tillsammans med andra och finna lämpliga lärstrategier och arbetssätt.Eleven blir bättre på att producera och behandla olika texter bilder, ljud, filmer och animationer med olika verktyg.Eleverna vägleds i att säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik. Eleverna bekantar sig med upphovsrättsliga frågor.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven bekantar sig via historien med näringsgrenar och yrken människor haft i forna tider och vilka förändringar skett i dessa.Eleven bekantar sig med olika yrken och entreprenörskap också sett ur närmiljöns, Helsingfors och huvudstadsregionens synvinkel. Samarbete mellan skola och närstående företag och föreningar berikar studierna.Via historiens arbetssätt får eleven övning i färdigheter som behövs i arbetsliv och entreprenörskap, exempelvis att arbeta ansvarsfullt och långsiktigt, använda ett undersökande grepp, förstå orsak-verkan och kunna utvärdera resultatet i arbetet.Via studier av historiska fenomen övar eleven sig i att fungera i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan.Samtidigt uppmuntras eleven till att ta initiativ, till företagsamhet samt att se betydelsen av dessa ur ett samhällsperspektiv.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI3 MedeltidenEleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.I4 Nya tiden – ett brytningsskedeEleven bekantar sig med upptäcktsfärderna och hur européerna erövrade områden utanför Europa samt vilka följder detta hade.Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.I5 Finland som en del av SverigeEleven bekantar sig i utvecklingen i Sverige på 1600–1700-talen.Eleven granskar utvecklingen i Finland som en del av det svenska rikets utveckling
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar förändringar och deras innebörd för olika människor och förstår hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor.
|
Förmåga att förstå förändring
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på situationer i vilka en förändring inte innebär utveckling för olika människor eller människogrupper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver med hjälp av exempel hur en förändring haft olika innebörd för olika människogrupper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till förändringar i det förgångna och ger exempel på vad en förändring inneburit för olika människor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till saker som förändrats.
|
M8 lära eleven att uppfatta historiska kontinuiteter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI3 MedeltidenEleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.I4 Nya tiden – ett brytningsskedeEleven bekantar sig med upptäcktsfärderna och hur européerna erövrade områden utanför Europa samt vilka följder detta hade.Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.I5 Finland som en del av SverigeEleven bekantar sig i utvecklingen i Sverige på 1600–1700-talen.Eleven granskar utvecklingen i Finland som en del av det svenska rikets utveckling
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar historiska kontinuiteter.
|
Förmåga att förstå kontinuitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven anger orsaker till att någon företeelse inte förändrats under olika tider.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver kontinuitet i företeelser i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner företeelser som kännetecknas av kontinuitet från en tidsepok till en annan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till hur en företeelse ur det förgångna är synlig i nutid.
|
Att använda historisk information |
M9 handleda eleven att redogöra för orsaker till förändringar
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.InnehållI3 MedeltidenEleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.I4 Nya tiden – ett brytningsskedeEleven bekantar sig med upptäcktsfärderna och hur européerna erövrade områden utanför Europa samt vilka följder detta hade.Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.I5 Finland som en del av SverigeEleven bekantar sig i utvecklingen i Sverige på 1600–1700-talen.Eleven granskar utvecklingen i Finland som en del av det svenska rikets utveckling
Mål för elevens lärande
Eleven kan redogöra för orsaker till förändringar.
|
Förmåga att beskriva förhållandet mellan orsak och verkan
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven jämför olika orsakers inverkan på en förändring.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver inverkan av direkta och indirekta orsaker på en förändring.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på orsaker som lett till förändringar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven anger orsaken till en förändring.
|
M10 lära eleven förklara hur tolkningar kan ändras på grund av nya källor eller betraktelsesätt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K3 VardagskompetensEleven lär sig leva sig in i och förstå människors existens; verksamhet, tankesätt och överlevnad under olika historiska epoker.Eleven förstår sin plats i denna historiska kontinuitet.Via historien bereds eleven möjlighet att begrunda betydelsen av människors val, förr och nu, för en hållbar framtid.Via historieundervisningen handleds eleven i att mångsidigt, säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik.Eleven erhåller kunskap om teknologins utveckling och hur den påverkar olika livsområden.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K5 Digital kompetensEleven lär sig att mångsidigt utnyttja informations- och kommunikationsteknologi själv och tillsammans med andra och finna lämpliga lärstrategier och arbetssätt.Eleven blir bättre på att producera och behandla olika texter bilder, ljud, filmer och animationer med olika verktyg.Eleverna vägleds i att säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik. Eleverna bekantar sig med upphovsrättsliga frågor.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven bekantar sig via historien med näringsgrenar och yrken människor haft i forna tider och vilka förändringar skett i dessa.Eleven bekantar sig med olika yrken och entreprenörskap också sett ur närmiljöns, Helsingfors och huvudstadsregionens synvinkel. Samarbete mellan skola och närstående företag och föreningar berikar studierna.Via historiens arbetssätt får eleven övning i färdigheter som behövs i arbetsliv och entreprenörskap, exempelvis att arbeta ansvarsfullt och långsiktigt, använda ett undersökande grepp, förstå orsak-verkan och kunna utvärdera resultatet i arbetet.Via studier av historiska fenomen övar eleven sig i att fungera i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan.Samtidigt uppmuntras eleven till att ta initiativ, till företagsamhet samt att se betydelsen av dessa ur ett samhällsperspektiv.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI3 MedeltidenEleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.I4 Nya tiden – ett brytningsskedeEleven bekantar sig med upptäcktsfärderna och hur européerna erövrade områden utanför Europa samt vilka följder detta hade.Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.I5 Finland som en del av SverigeEleven bekantar sig i utvecklingen i Sverige på 1600–1700-talen.Eleven granskar utvecklingen i Finland som en del av det svenska rikets utveckling
Mål för elevens lärande
Eleven kan förklara varför tolkningar av det förgångna kan ändras på grund av nya källor eller betraktelsesätt.
|
Förmåga att förklara tolkningar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven jämför tolkningar som gjorts om samma historiska händelse eller företeelse och redogör för varför valet av källor inverkar på tolkningen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utgående från några exempel förklara varför nya källor och betraktelsesätt kan ändra tolkningar av historien.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förklarar med hjälp av ett exempel varför nya källor kan ändra tolkningen av en historisk händelse eller företeelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger ett exempel på en situation som det finns olika tolkningar om.
|
M11 handleda eleven att förklara mänsklig aktivitet
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K3 VardagskompetensEleven lär sig leva sig in i och förstå människors existens; verksamhet, tankesätt och överlevnad under olika historiska epoker.Eleven förstår sin plats i denna historiska kontinuitet.Via historien bereds eleven möjlighet att begrunda betydelsen av människors val, förr och nu, för en hållbar framtid.Via historieundervisningen handleds eleven i att mångsidigt, säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik.Eleven erhåller kunskap om teknologins utveckling och hur den påverkar olika livsområden.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven bekantar sig via historien med näringsgrenar och yrken människor haft i forna tider och vilka förändringar skett i dessa.Eleven bekantar sig med olika yrken och entreprenörskap också sett ur närmiljöns, Helsingfors och huvudstadsregionens synvinkel. Samarbete mellan skola och närstående företag och föreningar berikar studierna.Via historiens arbetssätt får eleven övning i färdigheter som behövs i arbetsliv och entreprenörskap, exempelvis att arbeta ansvarsfullt och långsiktigt, använda ett undersökande grepp, förstå orsak-verkan och kunna utvärdera resultatet i arbetet.Via studier av historiska fenomen övar eleven sig i att fungera i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan.Samtidigt uppmuntras eleven till att ta initiativ, till företagsamhet samt att se betydelsen av dessa ur ett samhällsperspektiv.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI3 MedeltidenEleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.I4 Nya tiden – ett brytningsskedeEleven bekantar sig med upptäcktsfärderna och hur européerna erövrade områden utanför Europa samt vilka följder detta hade.Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.I5 Finland som en del av SverigeEleven bekantar sig i utvecklingen i Sverige på 1600–1700-talen.Eleven granskar utvecklingen i Finland som en del av det svenska rikets utveckling
Mål för elevens lärande
Eleven förklarar avsikter för mänsklig aktivitet.
|
Förmåga att förklara mänsklig aktivitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven analyserar motiven till människors aktivitet och ger en beskrivning av hur människors position i samhället inverkar på deras aktivitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven presenterar något som ska behandlas så att hen förklarar händelsen eller företeelsen ur en enskild aktörs perspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beskriver möjliga orsaker till människans aktivitet i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven anger hur motivet för en människas agerande syns i hennes aktivitet.
|