Musik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av elevernas lärande i musik ska handleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges respons och möjligheter att utvärdera sin egen och gruppens aktivitet, så att responsen uppmuntrar dem att försöka och att träna sina färdigheter. I bedömningen ska särskild vikt fästas vid hur den musikaliska samarbetsförmågan och färdigheterna i musicerande utvecklats. Elevernas lärande ska bedömas med mångsidiga metoder.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i musik är följande

  • framsteg i musikalisk samarbetsförmåga, i synnerhet att musicera i grupp
  • framsteg i förmågan att uppfatta grundläggande musikaliska begrepp i musikalisk aktivitet.

Mål

Mål
Delaktighet
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att sjunga, spela, improvisera, röra sig till och lyssna på musik i en trygg miljö. Elevens förmåga att fungera och musicera i grupp förstärks.
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att använda sin röst på ett naturligt sätt genom tal, rim, ramsor, lekar, kanonsånger och andra för åldersgruppen lämpliga barnsånger. Eleven övar att gestalta melodilinjen och sjunga enligt den. Eleven försöker lyssna efter, uppfatta och träna grundpulsen i musiken genom att röra sig till två- och tretakts musik (vals-marsch) samt uppfatta skillnaden mellan grundrytm och melodirytm. Eleven övar samspel på olika rytm- och stavspelsinstrument.
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
Lokal precisering
Eleven repeterar grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang genom att sjunga, lyssna, leka och röra sig till musik. I samband med musicerande bekantar eleven sig med begreppen rytm (ta, ta-te med tillhörande pauser), melodi (stigande-fallande), dynamik (piano-forte), klangfärg (auditivt känna igen de instrument som används), harmoni (dur-moll) och form (vers-refräng). Eleven beskriver sina vardagliga ljudupplevelser med ord eller bilder. Genom aktivt musiklyssnande får eleven leva sig in i musiken, såväl motoriskt som genom att fantasi, visualisering, improvisation och analys
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
Lokal precisering
Eleven får skapa ljudlandskap, t.ex. till ramsor, sagor och berättelser, såväl med instrument som med digitala verktyg. Eleven handleds i att skapa och improvisera utgående från enkla rytmiska och melodiska motiv.
Kulturell förståelse och multilitteracitet
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
Eleven sjunger, dansar samt lyssnar på musik, såväl från den egna kulturen som från främmande kulturer. I mån av möjlighet samarbete med konst- och kulturinstitutioner.
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
I samband med musicerande får eleven bekanta sig med noter (c1-g1), tidsvärden (fjärdedel=ta, åttondel =ta-te med tillhörande pauser), och tempobeteckningar (2/4, 3/4). Eleven får hitta på egna notationssätt och partitur till ljudcollage och små kompositioner.
Välbefinnande och säkerhet i musik
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Lokal precisering
Eleven handleds i att använda instrument och annan musikutrustning på ett ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt.
Förmåga att lära sig musik
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik
Lokal precisering
Eleven lär sig genom att öva och repetera, både individuellt och i grupp. Eleven bereds möjlighet att öva in program och uppträda tillsammans med andra elever på olika tillställningar.

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vi-anda. Det centrala innehållet är att uppmuntra eleverna att uttrycka sig och komma med idéer, öva sig att andas naturligt, använda sin röst och sjunga samt hantera de instrument och anordningar som finns på ett ändamålsenligt sätt.

I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

Det centrala i undervisningen är att eleverna lär sig uppfatta grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang. När elevernas kunskaper utvecklas behandlas också rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.

I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl gällande musik som olika vardagliga ljudmiljöer. Man funderar också över musikens betydelse i den egna livsmiljön.

I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

I musikundervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelser och uppgifter där eleverna ska spela eller lyssna samt kreativa övningar som beträffande tema och musikaliska egenskaper lämpar sig för elevernas ålder och skolans verksamhetskultur. Repertoaren planeras också så att man beaktar elevernas egna kulturer och värnar om kulturarvet. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta olika slag av musik, också barnsånger och elevernas eventuella egna kompositioner och musikstycken.

eGrunder