Delaktighet |
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att sjunga, spela, improvisera, röra sig till och lyssna på musik i en trygg miljö. Elevens förmåga att fungera och musicera i grupp förstärks.
|
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande |
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att använda sin röst på ett naturligt sätt genom tal, rim, ramsor, lekar, kanonsånger och andra för åldersgruppen lämpliga barnsånger. Eleven övar att gestalta melodilinjen och sjunga enligt den. Eleven försöker lyssna efter, uppfatta och träna grundpulsen i musiken genom att röra sig till två- och tretakts musik (vals-marsch) samt uppfatta skillnaden mellan grundrytm och melodirytm. Eleven övar samspel på olika rytm- och stavspelsinstrument.
|
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
Lokal precisering
Eleven repeterar grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang genom att sjunga, lyssna, leka och röra sig till musik. I samband med musicerande bekantar eleven sig med begreppen rytm (ta, ta-te med tillhörande pauser), melodi (stigande-fallande), dynamik (piano-forte), klangfärg (auditivt känna igen de instrument som används), harmoni (dur-moll) och form (vers-refräng).
Eleven beskriver sina vardagliga ljudupplevelser med ord eller bilder. Genom aktivt musiklyssnande får eleven leva sig in i musiken, såväl motoriskt som genom att fantasi, visualisering, improvisation och analys
|
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
Lokal precisering
Eleven får skapa ljudlandskap, t.ex. till ramsor, sagor och berättelser, såväl med instrument som med digitala verktyg. Eleven handleds i att skapa och improvisera utgående från enkla rytmiska och melodiska motiv.
|
Kulturell förståelse och multilitteracitet |
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
Eleven sjunger, dansar samt lyssnar på musik, såväl från den egna kulturen som från främmande kulturer. I mån av möjlighet samarbete med konst- och kulturinstitutioner.
|
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
I samband med musicerande får eleven bekanta sig med noter (c1-g1), tidsvärden (fjärdedel=ta, åttondel =ta-te med tillhörande pauser), och tempobeteckningar (2/4, 3/4). Eleven får hitta på egna notationssätt och partitur till ljudcollage och små kompositioner.
|
Välbefinnande och säkerhet i musik |
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Lokal precisering
Eleven handleds i att använda instrument och annan musikutrustning på ett ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt.
|
Förmåga att lära sig musik |
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik
Lokal precisering
Eleven lär sig genom att öva och repetera, både individuellt och i grupp. Eleven bereds möjlighet att öva in program och uppträda tillsammans med andra elever på olika tillställningar.
|