Ruotsin kieli, B1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Ruotsin B1-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää ruotsin B1-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut ruotsin B1-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan ruotsin B1-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy ruotsin B1-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Vuosiluokan 6 toisen kotimaisen kielen, ruotsin kielen arviointi on numeraalista. Annamme oppilaallemme jatkuvaa palautetta ruotsin kielen taitojen kehittymisestä. Arviointimme on monipuolista ja jatkuvaa, ja otamme siinä huomioon kaikki kielen osa-alueet: kielenopiskelutaidot, vuorovaikutustaidot, taito tulkita tekstejä ja taito tuottaa lyhyitä tekstejä.

Oppilaamme harjoittelee ja oppii itse arvioimaan omaa edistymistään tekemänsä itsearvioinnin kautta. Opettajamme seuraa, havainnoi ja dokumentoi oppilaamme opiskelua ja keskustelee oppilaamme kanssa tämän edistymisestä. Opettajamme tukee arvioinnin avulla oppilaamme oppimisprosessia ja ohjaa häntä tiedostamaan omaa ajatteluaan ja toimintaansa. Arvioimme oppilaamme edistymistä ja työskentelyä suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin ja kuvauksiin oppilaan hyvästä osaamisesta. Otamme huomioon mahdolliset oppimisvaikeudet oppilaamme arvioinnissa. Käytämme arvioitaessa menetelmiä, joiden avulla oppilaamme kykenee mahdollisimman hyvin osoittamaan osaamisensa.

Jos oppilaamme erityisen tuen päätöksessä päätetään, että hän opiskelee ruotsin kieltä yksilöllistetyn oppimäärän mukaisesti, arvioimme oppilaamme suorituksia henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa (HOJKS) määriteltyihin hänelle yksilöllisesti asetettuihin tavoitteisiin perustuen.

Tavoitteet

Tavoite

Sisällöt

Oppiaineelle ei ole määritetty opetuksen sisältöjä.

ePerusteet