Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
|
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
|
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
|
Tutkimisen ja toimimisen taidot |
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
|
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
|
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
|
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
|
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
S6: Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtiminen.
|
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
|
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
|
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
|
Tiedot ja ymmärrys |
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
|
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
|
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan erityisesti yhteistyötaitoja, erilaisissa ryhmissä toimimista ja käytöstapoja. Korostetaan fyysistä koskemattomuutta ja kiusaamisen ehkäisemistä.
S3: Harjoitellaan lähiympäristössä havainnointia, tutkimista ja toimimista. Tutustutaan karttakäsitteeseen.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
|
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Sisältöalueita voidaan painottaa seuraavasti:
S1: Tutustutaan ihmisen kehonosiin ja elintoimintoihin. Harjoitellaan tunnetaitoja.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.
|