Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Suomalaisen kulttuurin kuvauksessa korostetaan niitä asioita, tapahtumia, piirteitä ja ominaisuuksia, jotka yhdistävät Suomessa asuvia ihmisiä heidän yhteisöllisistä taustoistaan riippumatta. Koulun toiminnallinen vuosikello voi opettaa sekä suomalaiseen kulttuuriperintöön liittyviä käsitteitä ja traditioita että yhteisöllistää esitellen myös maahanmuuttajan kulttuuriperintöä. Oppilaan sosiaalisia, kulttuurisia, katsomuksellisia ja myös kielellisiä juuria vaalitaan samalla, kun hän kotoutuu uuteen ympäristöön. Koulun jokapäiväinen arki, juhlat ja koulun ulkopuoliset tapahtumat ja tilaisuudet tarjoavat myönteistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä monenlaisten ihmisten kanssa. Oppilaita ohjataan ja kannustetaan toimimaan toisia arvostavasti. Ystävällinen kohtelu ja hyvät tavat tulee olla näkyvää koulun toimintakulttuuria.
Oppilaita rohkaistaan arvostamaan niin oman perheen, tutun ja vieraammankin yhteisön perinteitä ja tapoja. Koulutyössä annetaan mahdollisuuksia tutustua paikalliseen ja valtakunnalliseen niin aineelliseen kuin aineettomaan kulttuuriperintöön ja erilaiseen kulttuuritarjontaan sekä mahdollistetaan kulttuurinen vuorovaikutus omalla paikkakunnalla ja esimerkiksi koulujen kansainvälisissä projekteissa.
Oppilaat oppivat tuntemaan Lapsen oikeuksien sopimuksen pääperiaatteet, ja tarkastelemaan, mitä ne tarkoittavat heidän elämässä ja toiminnassaan.
Oppilaita kannustetaan nauttimaan erilaisista keinoista ja mahdollisuuksista ilmaista itseään monipuolisesti musiikin, draaman ja käden ja kehon taiteen keinoin, sekä harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.
|
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus
Työskentely lähteee ympärillä olevasta oppilaan maailmasta. Suomea toisena kielenä pyritään lähestymään mahdollisimman ilmiölähtöisesti.Oppilaita rohkaistaan kriittiseen ja tutkivaan havainnointiin . Kielen opiskelussa hyödynnetään myös oman paikkakuynnan karttaa ja paikkakunnan ,maiseman ominaispiirteiden tutkimista.
Koulun aloituksesta lähtien oppilaat otetaan mukaan pohtimaan ja suunnittelemaan omaa ja ryhmänsä opiskelua, tavoitteita ja toimintatapoja sekä niihin myönteisesti vaikuttavia tekijöitä (työskentelytilat, viihtyisyys, toimintatavat ja säännöt). Oppilaiden kanssa keskustellaan koulun yhteisiin asioihin liittyvistä käytänteistä (ruokailu, välitunnit, koulun sisä-ja ulkotilat, juhlat, retket) ja mitä yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät. Oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteuttamiseen käytännössä. Oppilaat oppivat ymmärtämään ikätasonsa ja edellytystensä mukaisia vaikutus- mahdollisuuksia koulussa (mm. oppilaskunta) ja oikeudenmukaisen toiminnan vaikutusta muussa ympäristössä, omassa maassa ja maailmassa kestävän tulevaisuuden tavoittelemiseksi.
Suomalaisen kulttuurin kuvauksessa korostetaan niitä asioita, tapahtumia, piirteitä ja ominaisuuksia, jotka yhdistävät Suomessa asuvia ihmisiä heidän yhteisöllisistä taustoistaan riippumatta. Koulun toiminnallinen vuosikello voi opettaa sekä suomalaiseen kulttuuriperintöön liittyviä käsitteitä ja traditioita että yhteisöllistää esitellen myös maahanmuuttajan kulttuuriperintöä. Oppilaan sosiaalisia, kulttuurisia, katsomuksellisia ja myös kielellisiä juuria vaalitaan samalla, kun hän kotoutuu uuteen ympäristöön. Koulun jokapäiväinen arki, juhlat ja koulun ulkopuoliset tapahtumat ja tilaisuudet tarjoavat myönteistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä monenlaisten ihmisten kanssa. Oppilaita ohjataan ja kannustetaan toimimaan toisia arvostavasti. Ystävällinen kohtelu ja hyvät tavat tulee olla näkyvää koulun toimintakulttuuria.
Oppilaita rohkaistaan arvostamaan niin oman perheen, tutun ja vieraammankin yhteisön perinteitä ja tapoja. Koulutyössä annetaan mahdollisuuksia tutustua paikalliseen ja valtakunnalliseen niin aineelliseen kuin aineettomaan kulttuuriperintöön ja erilaiseen kulttuuritarjontaan sekä mahdollistetaan kulttuurinen vuorovaikutus omalla paikkakunnalla ja esimerkiksi koulujen kansainvälisissä projekteissa.
Oppilaat oppivat tuntemaan Lapsen oikeuksien sopimuksen pääperiaatteet, ja tarkastelemaan, mitä ne tarkoittavat heidän elämässä ja toiminnassaan.
Oppilaita kannustetaan nauttimaan erilaisista keinoista ja mahdollisuuksista ilmaista itseään monipuolisesti musiikin, draaman ja käden ja kehon taiteen keinoin, sekä harjoittelemaan monenlaista esiintymistä
|
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
|
Tekstien tulkitseminen |
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus
Opettaminen suhteutetaan oppilaan kielenoppimisen vaiheeseen ja siinä hyödynnetään mahdollisimman paljon asuinpaikkakunnan tarjoamia kulttuuri- ja muita palveluita sekä paikkakunnan historiaa ja sen ominaispiirteitä.
Opetuksessa tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä ohjaamalla oppilaita tarkastelemaan tekstejä, tietoa ja tietolähteitä. Oppilaat tarvitsevat kehittyäkseen rikasta teksti-ja kuvaympäristöä, mutta myös suojaavaa tukea median käytössä. Kannustetaan oppilaita tuottamisen taidoissa ja luodaan tilaisuuksia harjoitella monilukutaitoja. Erilaiset kirjat, lehdet, pelit, elokuvat ja musiikki palvelevat näitä. Oppilasta ohjataan tutustumaan niin paikallisiin kuin valtakunnallisiinkin medioihin. Vertaillaan kulttuurisidonnaisia puheviestinnän ja muun viestinnän tapoja ja harjoitellaan kulttuurisidonnaisia puheviestintätilanteita.
|
T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan monenlaisten, ikäkaudelle ominaisen tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien avulla ilmaistua tietoa. Oppilaita kannustetaan ilmaisemaan itseään moniaistillisesti. Erilaisten tekstien kirjoitus- ja peruslukutaitoa kehitetään sujuvaksi.
Opetuksessa tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä ohjaamalla oppilaita tarkastelemaan tekstejä, tietoa ja tietolähteitä. Oppilaat tarvitsevat kehittyäkseen rikasta teksti-ja kuvaympäristöä, mutta myös suojaavaa tukea median käytössä. Kannustetaan oppilaita tuottamisen taidoissa ja luodaan tilaisuuksia harjoitella monilukutaitoja. Erilaiset kirjat, lehdet, pelit, elokuvat ja musiikki palvelevat näitä. Oppilasta ohjataan tutustumaan niin paikallisiin kuin valtakunnallisiinkin medioihin. Vertaillaan kulttuurisidonnaisia puheviestinnän ja muun viestinnän tapoja ja harjoitellaan kulttuurisidonnaisia puheviestintätilanteita.
|
Tekstien tuottaminen |
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
Paikallinen tarkennus
Opettaminen suhteutetaan oppilaan kielenoppimisen vaiheeseen.
Oppilaita ohjataan monenlaisten, ikäkaudelle ominaisen tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi.
Opetuksessa tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä ohjaamalla oppilaita tarkastelemaan tekstejä, tietoa ja tietolähteitä. Oppilaat tarvitsevat kehittyäkseen rikasta teksti-ja kuvaympäristöä, mutta myös suojaavaa tukea median käytössä. Kannustetaan oppilaita tuottamisen taidoissa ja luodaan tilaisuuksia harjoitella monilukutaitoja. Erilaiset kirjat, lehdet, pelit, elokuvat ja musiikki palvelevat näitä.
|
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä ohjaamalla oppilaita tarkastelemaan tekstejä, tietoa ja tietolähteitä. Oppilaat tarvitsevat kehittyäkseen rikasta teksti-ja kuvaympäristöä, mutta myös suojaavaa tukea median käytössä. Kannustetaan oppilaita tuottamisen taidoissa ja luodaan tilaisuuksia harjoitella monilukutaitoja. Erilaiset kirjat, lehdet, pelit, elokuvat ja musiikki palvelevat näitä. Oppilasta ohjataan tutustumaan niin paikallisiin kuin valtakunnallisiinkin medioihin. Vertaillaan kulttuurisidonnaisia puheviestinnän ja muun viestinnän tapoja ja harjoitellaan kulttuurisidonnaisia puheviestintätilanteita.
Oppilaille tvt-taidoista painotetaan seuraavia osa-alueita:
Käytännön taidot ja tuottaminen (keskeiset toimintaperiaatteet, näppäintaidot,tekstinkäsittely).
Vastuullinen ja turvallinen toiminta (turvallisuus, hyvä käytös, terveellinen työasento ja työjakson pituus).
Tiedonhallinta, sekä tutkiva ja luova työskentely ( keskeiset hakupalvelut, eri työvälineet, tehtäviä yksin tai yhdessä toisten kanssa).
Vuorovaikutus ja verkostoituminen ( oppimista tukevat palvelut, turvallinen tieto-ja viestintä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa).
|
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Paikallinen tarkennus
Työskentely lähtee ympärillä olevasta oppilaiden omasta maailmasta. Suomea toisena kielenä pyritään lähestymään mahdollisimman ilmiölähtöisesti. Vuoropuhelun, ilon ja mielikuvituksen kautta ylläpidetään oppijan kiinnostusta ja uteliaisuutta.
Leikkiin perustuva työskentely on alkuvaiheessa keskeistä perustaitojen harjoittelussa.
Opettaminen suhteutetaan oppilaan kielenoppimisen vaiheeseen ja siinä hyödynnetään mahdollisimman paljon asuinpaikkakunnan tarjoamia kulttuuri- ja muita palveluita sekä paikkakunnan historiaa ja sen ominaispiirteitä.
|
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Vertaillaan kulttuurisidonnaisia puheviestinnän ja muun viestinnän tapoja ja harjoitellaan kulttuurisidonnaisia puheviestintätilanteita.
Oppilaita ohjataan työskentelemään vastuullisesti yksin ja yhdessä toisten kanssa ja harjoittelemaan omien ideoiden sovittamista yhteen toisten kanssa. Oppilaita kannustetaan tutkimaan uusia asioita, hankkimaan tietoa ja taitoa, pohtimaan omia vahvuuksiaan ja luottamaan itseensä. Heitä ohjataan arvioimaan sekä arvostamaan omaa rooliansa myös toisten hyväksi niin kotona kuin koulussa.
Oppilaiden kanssa keskustellaan koulun yhteisiin asioihin liittyvistä käytänteistä (ruokailu, välitunnit, koulun sisä-ja ulkotilat, juhlat, retket) ja mitä yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät. Oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteuttamiseen käytännössä.
Tutustuminen eri ammatteihin koulussa ja koulun ulkopuolella opastaa ymmärtämään erilaisen työn merkitystä yhteiskunnassa ja näkemään työn tekemisen perheiden hyvinvoinnin ja toimeentulon kannalta. Yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa rikastaa työskentelyä. Harjoitellaan erilaisten tekstien yhteydessä esimerkiksi myöhemmin työnhaussa tarvittavaa kieltä.
|
T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
Paikallinen tarkennus
Suomalaisen kulttuurin kuvauksessa korostetaan niitä asioita, tapahtumia, piirteitä ja ominaisuuksia, jotka yhdistävät Suomessa asuvia ihmisiä heidän yhteisöllisistä taustoistaan riippumatta. Koulun toiminnallinen vuosikello voi opettaa sekä suomalaiseen kulttuuriperintöön liittyviä käsitteitä ja traditioita että yhteisöllistää esitellen myös maahanmuuttajan kulttuuriperintöä. Oppilaan sosiaalisia, kulttuurisia, katsomuksellisia ja myös kielellisiä juuria vaalitaan samalla, kun hän kotoutuu uuteen ympäristöön. Koulun jokapäiväinen arki, juhlat ja koulun ulkopuoliset tapahtumat ja tilaisuudet tarjoavat myönteistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä monenlaisten ihmisten kanssa. Oppilaita ohjataan ja kannustetaan toimimaan toisia arvostavasti. Ystävällinen kohtelu ja hyvät tavat tulee olla näkyvää koulun toimintakulttuuria.
Oppilaita rohkaistaan arvostamaan niin oman perheen, tutun ja vieraammankin yhteisön perinteitä ja tapoja. Koulutyössä annetaan mahdollisuuksia tutustua paikalliseen ja valtakunnalliseen niin aineelliseen kuin aineettomaan kulttuuriperintöön ja erilaiseen kulttuuritarjontaan sekä mahdollistetaan kulttuurinen vuorovaikutus omalla paikkakunnalla ja esimerkiksi koulujen kansainvälisissä projekteissa.
Oppilaita kannustetaan nauttimaan erilaisista keinoista ja mahdollisuuksista ilmaista itseään monipuolisesti musiikin, draaman ja käden ja kehon taiteen keinoin, sekä harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.
|
T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Paikallinen tarkennus
Suomalaisen kulttuurin kuvauksessa korostetaan niitä asioita, tapahtumia, piirteitä ja ominaisuuksia, jotka yhdistävät Suomessa asuvia ihmisiä heidän yhteisöllisistä taustoistaan riippumatta. Koulun toiminnallinen vuosikello voi opettaa sekä suomalaiseen kulttuuriperintöön liittyviä käsitteitä ja traditioita että yhteisöllistää esitellen myös maahanmuuttajan kulttuuriperintöä. Oppilaan sosiaalisia, kulttuurisia, katsomuksellisia ja myös kielellisiä juuria vaalitaan samalla, kun hän kotoutuu uuteen ympäristöön.
|
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
Paikallinen tarkennus
Vuoropuhelun, ilon ja mielikuvituksen kautta ylläpidetään oppijan kiinnostusta ja uteliaisuutta. Omalle työn suunnittelulle ja kehittelylle annetaan tilaa, sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä. Oppilaita rohkaistaan myös kriittiseen ja tutkivaan havainnointiin.
Opetetaan arvostamaan omaa työskentelyä, asettamaan tavoitteita ja tarkastelemaan työn tuloksia rakentavasti.
Muistia, ajattelun kehittymistä ja oppimista tukevat taiteen eri muodot, sadut, pelit, laulut, leikit ja lorut sekä monipuolinen liikkuminen ja motoriset harjoitukset.
|
T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilaita kannustetaan nauttimaan erilaisista keinoista ja mahdollisuuksista ilmaista itseään monipuolisesti musiikin, draaman ja käden ja kehon taiteen keinoin, sekä harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.
|