Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Suomalaisen kulttuurin kuvauksessa korostetaan niitä asioita, tapahtumia, piirteitä ja ominaisuuksia, jotka yhdistävät Suomessa asuvia ihmisiä heidän yhteisöllisistä taustoistaan riippumatta. Koulun toiminnallinen vuosikello voi opettaa sekä suomalaiseen kulttuuriperintöön liittyviä käsitteitä ja traditioita että yhteisöllistää esitellen myös maahanmuuttajan kulttuuriperintöä. Oppilaan sosiaalisia, kulttuurisia, katsomuksellisia ja myös kielellisiä juuria vaalitaan samalla, kun hän kotoutuu uuteen ympäristöön. Koulun jokapäiväinen arki, juhlat ja koulun ulkopuoliset tapahtumat ja tilaisuudet tarjoavat myönteistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä monenlaisten ihmisten kanssa. Oppilaita ohjataan ja kannustetaan toimimaan toisia arvostavasti. Ystävällinen kohtelu ja hyvät tavat tulee olla näkyvää koulun toimintakulttuuria. Oppilaita rohkaistaan arvostamaan niin oman perheen, tutun ja vieraammankin yhteisön perinteitä ja tapoja. Koulutyössä annetaan mahdollisuuksia tutustua paikalliseen ja valtakunnalliseen niin aineelliseen kuin aineettomaan kulttuuriperintöön ja erilaiseen kulttuuritarjontaan sekä mahdollistetaan kulttuurinen vuorovaikutus omalla paikkakunnalla ja esimerkiksi koulujen kansainvälisissä projekteissa. Oppilaat oppivat tuntemaan Lapsen oikeuksien sopimuksen pääperiaatteet, ja tarkastelemaan, mitä ne tarkoittavat heidän elämässä ja toiminnassaan. Oppilaita kannustetaan nauttimaan erilaisista keinoista ja mahdollisuuksista ilmaista itseään monipuolisesti musiikin, draaman ja käden ja kehon taiteen keinoin, sekä harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus
Työskentely lähteee ympärillä olevasta oppilaan maailmasta. Suomea toisena kielenä pyritään lähestymään mahdollisimman ilmiölähtöisesti.Oppilaita rohkaistaan kriittiseen ja tutkivaan havainnointiin . Kielen opiskelussa hyödynnetään myös oman paikkakuynnan karttaa ja paikkakunnan ,maiseman ominaispiirteiden tutkimista. Koulun aloituksesta lähtien oppilaat otetaan mukaan pohtimaan ja suunnittelemaan omaa ja ryhmänsä opiskelua, tavoitteita ja toimintatapoja sekä niihin myönteisesti vaikuttavia tekijöitä (työskentelytilat, viihtyisyys, toimintatavat ja säännöt). Oppilaiden kanssa keskustellaan koulun yhteisiin asioihin liittyvistä käytänteistä (ruokailu, välitunnit, koulun sisä-ja ulkotilat, juhlat, retket) ja mitä yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät. Oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteuttamiseen käytännössä. Oppilaat oppivat ymmärtämään ikätasonsa ja edellytystensä mukaisia vaikutus- mahdollisuuksia koulussa (mm. oppilaskunta) ja oikeudenmukaisen toiminnan vaikutusta muussa ympäristössä, omassa maassa ja maailmassa kestävän tulevaisuuden tavoittelemiseksi. Suomalaisen kulttuurin kuvauksessa korostetaan niitä asioita, tapahtumia, piirteitä ja ominaisuuksia, jotka yhdistävät Suomessa asuvia ihmisiä heidän yhteisöllisistä taustoistaan riippumatta. Koulun toiminnallinen vuosikello voi opettaa sekä suomalaiseen kulttuuriperintöön liittyviä käsitteitä ja traditioita että yhteisöllistää esitellen myös maahanmuuttajan kulttuuriperintöä. Oppilaan sosiaalisia, kulttuurisia, katsomuksellisia ja myös kielellisiä juuria vaalitaan samalla, kun hän kotoutuu uuteen ympäristöön. Koulun jokapäiväinen arki, juhlat ja koulun ulkopuoliset tapahtumat ja tilaisuudet tarjoavat myönteistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä monenlaisten ihmisten kanssa. Oppilaita ohjataan ja kannustetaan toimimaan toisia arvostavasti. Ystävällinen kohtelu ja hyvät tavat tulee olla näkyvää koulun toimintakulttuuria. Oppilaita rohkaistaan arvostamaan niin oman perheen, tutun ja vieraammankin yhteisön perinteitä ja tapoja. Koulutyössä annetaan mahdollisuuksia tutustua paikalliseen ja valtakunnalliseen niin aineelliseen kuin aineettomaan kulttuuriperintöön ja erilaiseen kulttuuritarjontaan sekä mahdollistetaan kulttuurinen vuorovaikutus omalla paikkakunnalla ja esimerkiksi koulujen kansainvälisissä projekteissa. Oppilaat oppivat tuntemaan Lapsen oikeuksien sopimuksen pääperiaatteet, ja tarkastelemaan, mitä ne tarkoittavat heidän elämässä ja toiminnassaan. Oppilaita kannustetaan nauttimaan erilaisista keinoista ja mahdollisuuksista ilmaista itseään monipuolisesti musiikin, draaman ja käden ja kehon taiteen keinoin, sekä harjoittelemaan monenlaista esiintymistä
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Tekstien tulkitseminen
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus
Opettaminen suhteutetaan oppilaan kielenoppimisen vaiheeseen ja siinä hyödynnetään mahdollisimman paljon asuinpaikkakunnan tarjoamia kulttuuri- ja muita palveluita sekä paikkakunnan historiaa ja sen ominaispiirteitä. Opetuksessa tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä ohjaamalla oppilaita tarkastelemaan tekstejä, tietoa ja tietolähteitä. Oppilaat tarvitsevat kehittyäkseen rikasta teksti-ja kuvaympäristöä, mutta myös suojaavaa tukea median käytössä. Kannustetaan oppilaita tuottamisen taidoissa ja luodaan tilaisuuksia harjoitella monilukutaitoja. Erilaiset kirjat, lehdet, pelit, elokuvat ja musiikki palvelevat näitä. Oppilasta ohjataan tutustumaan niin paikallisiin kuin valtakunnallisiinkin medioihin. Vertaillaan kulttuurisidonnaisia puheviestinnän ja muun viestinnän tapoja ja harjoitellaan kulttuurisidonnaisia puheviestintätilanteita.
T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan monenlaisten, ikäkaudelle ominaisen tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien avulla ilmaistua tietoa. Oppilaita kannustetaan ilmaisemaan itseään moniaistillisesti. Erilaisten tekstien kirjoitus- ja peruslukutaitoa kehitetään sujuvaksi. Opetuksessa tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä ohjaamalla oppilaita tarkastelemaan tekstejä, tietoa ja tietolähteitä. Oppilaat tarvitsevat kehittyäkseen rikasta teksti-ja kuvaympäristöä, mutta myös suojaavaa tukea median käytössä. Kannustetaan oppilaita tuottamisen taidoissa ja luodaan tilaisuuksia harjoitella monilukutaitoja. Erilaiset kirjat, lehdet, pelit, elokuvat ja musiikki palvelevat näitä. Oppilasta ohjataan tutustumaan niin paikallisiin kuin valtakunnallisiinkin medioihin. Vertaillaan kulttuurisidonnaisia puheviestinnän ja muun viestinnän tapoja ja harjoitellaan kulttuurisidonnaisia puheviestintätilanteita.
Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
Paikallinen tarkennus
Opettaminen suhteutetaan oppilaan kielenoppimisen vaiheeseen. Oppilaita ohjataan monenlaisten, ikäkaudelle ominaisen tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Opetuksessa tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä ohjaamalla oppilaita tarkastelemaan tekstejä, tietoa ja tietolähteitä. Oppilaat tarvitsevat kehittyäkseen rikasta teksti-ja kuvaympäristöä, mutta myös suojaavaa tukea median käytössä. Kannustetaan oppilaita tuottamisen taidoissa ja luodaan tilaisuuksia harjoitella monilukutaitoja. Erilaiset kirjat, lehdet, pelit, elokuvat ja musiikki palvelevat näitä.
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä ohjaamalla oppilaita tarkastelemaan tekstejä, tietoa ja tietolähteitä. Oppilaat tarvitsevat kehittyäkseen rikasta teksti-ja kuvaympäristöä, mutta myös suojaavaa tukea median käytössä. Kannustetaan oppilaita tuottamisen taidoissa ja luodaan tilaisuuksia harjoitella monilukutaitoja. Erilaiset kirjat, lehdet, pelit, elokuvat ja musiikki palvelevat näitä. Oppilasta ohjataan tutustumaan niin paikallisiin kuin valtakunnallisiinkin medioihin. Vertaillaan kulttuurisidonnaisia puheviestinnän ja muun viestinnän tapoja ja harjoitellaan kulttuurisidonnaisia puheviestintätilanteita. Oppilaille tvt-taidoista painotetaan seuraavia osa-alueita: Käytännön taidot ja tuottaminen (keskeiset toimintaperiaatteet, näppäintaidot,tekstinkäsittely). Vastuullinen ja turvallinen toiminta (turvallisuus, hyvä käytös, terveellinen työasento ja työjakson pituus). Tiedonhallinta, sekä tutkiva ja luova työskentely ( keskeiset hakupalvelut, eri työvälineet, tehtäviä yksin tai yhdessä toisten kanssa). Vuorovaikutus ja verkostoituminen ( oppimista tukevat palvelut, turvallinen tieto-ja viestintä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa).
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Paikallinen tarkennus
Työskentely lähtee ympärillä olevasta oppilaiden omasta maailmasta. Suomea toisena kielenä pyritään lähestymään mahdollisimman ilmiölähtöisesti. Vuoropuhelun, ilon ja mielikuvituksen kautta ylläpidetään oppijan kiinnostusta ja uteliaisuutta. Leikkiin perustuva työskentely on alkuvaiheessa keskeistä perustaitojen harjoittelussa. Opettaminen suhteutetaan oppilaan kielenoppimisen vaiheeseen ja siinä hyödynnetään mahdollisimman paljon asuinpaikkakunnan tarjoamia kulttuuri- ja muita palveluita sekä paikkakunnan historiaa ja sen ominaispiirteitä.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Vertaillaan kulttuurisidonnaisia puheviestinnän ja muun viestinnän tapoja ja harjoitellaan kulttuurisidonnaisia puheviestintätilanteita. Oppilaita ohjataan työskentelemään vastuullisesti yksin ja yhdessä toisten kanssa ja harjoittelemaan omien ideoiden sovittamista yhteen toisten kanssa. Oppilaita kannustetaan tutkimaan uusia asioita, hankkimaan tietoa ja taitoa, pohtimaan omia vahvuuksiaan ja luottamaan itseensä. Heitä ohjataan arvioimaan sekä arvostamaan omaa rooliansa myös toisten hyväksi niin kotona kuin koulussa. Oppilaiden kanssa keskustellaan koulun yhteisiin asioihin liittyvistä käytänteistä (ruokailu, välitunnit, koulun sisä-ja ulkotilat, juhlat, retket) ja mitä yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät. Oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteuttamiseen käytännössä. Tutustuminen eri ammatteihin koulussa ja koulun ulkopuolella opastaa ymmärtämään erilaisen työn merkitystä yhteiskunnassa ja näkemään työn tekemisen perheiden hyvinvoinnin ja toimeentulon kannalta. Yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa rikastaa työskentelyä. Harjoitellaan erilaisten tekstien yhteydessä esimerkiksi myöhemmin työnhaussa tarvittavaa kieltä.
T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
Paikallinen tarkennus
Suomalaisen kulttuurin kuvauksessa korostetaan niitä asioita, tapahtumia, piirteitä ja ominaisuuksia, jotka yhdistävät Suomessa asuvia ihmisiä heidän yhteisöllisistä taustoistaan riippumatta. Koulun toiminnallinen vuosikello voi opettaa sekä suomalaiseen kulttuuriperintöön liittyviä käsitteitä ja traditioita että yhteisöllistää esitellen myös maahanmuuttajan kulttuuriperintöä. Oppilaan sosiaalisia, kulttuurisia, katsomuksellisia ja myös kielellisiä juuria vaalitaan samalla, kun hän kotoutuu uuteen ympäristöön. Koulun jokapäiväinen arki, juhlat ja koulun ulkopuoliset tapahtumat ja tilaisuudet tarjoavat myönteistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä monenlaisten ihmisten kanssa. Oppilaita ohjataan ja kannustetaan toimimaan toisia arvostavasti. Ystävällinen kohtelu ja hyvät tavat tulee olla näkyvää koulun toimintakulttuuria. Oppilaita rohkaistaan arvostamaan niin oman perheen, tutun ja vieraammankin yhteisön perinteitä ja tapoja. Koulutyössä annetaan mahdollisuuksia tutustua paikalliseen ja valtakunnalliseen niin aineelliseen kuin aineettomaan kulttuuriperintöön ja erilaiseen kulttuuritarjontaan sekä mahdollistetaan kulttuurinen vuorovaikutus omalla paikkakunnalla ja esimerkiksi koulujen kansainvälisissä projekteissa. Oppilaita kannustetaan nauttimaan erilaisista keinoista ja mahdollisuuksista ilmaista itseään monipuolisesti musiikin, draaman ja käden ja kehon taiteen keinoin, sekä harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.
T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Paikallinen tarkennus
Suomalaisen kulttuurin kuvauksessa korostetaan niitä asioita, tapahtumia, piirteitä ja ominaisuuksia, jotka yhdistävät Suomessa asuvia ihmisiä heidän yhteisöllisistä taustoistaan riippumatta. Koulun toiminnallinen vuosikello voi opettaa sekä suomalaiseen kulttuuriperintöön liittyviä käsitteitä ja traditioita että yhteisöllistää esitellen myös maahanmuuttajan kulttuuriperintöä. Oppilaan sosiaalisia, kulttuurisia, katsomuksellisia ja myös kielellisiä juuria vaalitaan samalla, kun hän kotoutuu uuteen ympäristöön.
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
Paikallinen tarkennus
Vuoropuhelun, ilon ja mielikuvituksen kautta ylläpidetään oppijan kiinnostusta ja uteliaisuutta. Omalle työn suunnittelulle ja kehittelylle annetaan tilaa, sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä. Oppilaita rohkaistaan myös kriittiseen ja tutkivaan havainnointiin. Opetetaan arvostamaan omaa työskentelyä, asettamaan tavoitteita ja tarkastelemaan työn tuloksia rakentavasti. Muistia, ajattelun kehittymistä ja oppimista tukevat taiteen eri muodot, sadut, pelit, laulut, leikit ja lorut sekä monipuolinen liikkuminen ja motoriset harjoitukset.
T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilaita kannustetaan nauttimaan erilaisista keinoista ja mahdollisuuksista ilmaista itseään monipuolisesti musiikin, draaman ja käden ja kehon taiteen keinoin, sekä harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia malleja kouluun ja oppimiseen liittyvistä kielenkäyttötilanteista ja tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin. Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä itsenäisesti ja ryhmässä tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

ePerusteet