Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän arviointiperusteet 1. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet

Sisältö-alueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

Vuorovaikutus- tilanteissa toimiminen

T1 Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ryhmä- ja luokkatilanteissa.

S1

Puheviestintätilanteissa toimiminen

Oppilas osallistuu ahkerasti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin

Oppilas osallistuu vaihtelevasti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin.

T2 Oppilas rohkaistuu osallistumaan keskustelutilanteisiin ja esittämään kysymyksiä ja mielipiteitä. Oppilas kehittää aktiivisuuttaan ja mielikuvitustaan erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa.

S1

Toiminta vuorovaikutustilanteissa

Oppilas osaa esittää kysymyksiä ja mielipiteitä keskustelutilanteissa.

Oppilas osoittaa aktiivisuutta ja kykyä käyttää mielikuvitusta ryhmäviestintätilanteissa.

Oppilas tarvitsee paljon ohjausta toimiessaan erilaisissa keskustelutilanteissa sekä tukea ryhmäviestintätilanteisiin.

T3 Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin leikkeihin ja ilmaisuharjoituksiin. Oppilas rohkaistuu ottamaan erilaisia rooleja ja ilmaisemaan itseään draaman avulla.

S1

Ilmaisukeinojen käyttö

Oppilas ilmaisee rohkeasti itseään.

Oppilas tarvitsee paljon ohjausta itsensä ilmaisussa.

T4 Oppilas harjoittelee havainnoimaan tunne- ja eleviestintää ja keskustelemaan niiden herättämistä ajatuksista.

Oppilas pyrkii huomioimaan toisia ja käyttäytyy muita kohtaan kunnioittavasti.

Oppilas harjoittelee tietoisesti hyviä käytöstapoja.

S1

Vuorovaikutus-taitojen kehittyminen

Oppilas kehittyy tunne- ja eleviestintätaidoissa: tekee havaintoja ja huomioi aktiivisesti toisia.

Oppilaalla on vaikeuksia vuorovaikutuksessa toisten kanssa.

Tekstien tulkitseminen

T5 Oppilas opettelee ahkerasti lukemaan.

Oppilas lukee sanatasolla sujuvasti.

Oppilas harjoittelee äänetöntä lukemista.

Oppilas harjoittelee arvioimaan omaa lukutaitoaan.

Oppilas harjoittelee tekstinymmärtämisen strategioita.

S2

Tekstinymmärtämisen perusstrategioiden hallinta

Oppilas lukee sanatasolla melko sujuvasti. Oppilas on alkanut lukiessaan tarkkailla ymmärtämistään ja pyrkii laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan.

Oppilas lukee tavuja ja lyhyitä, tuttuja sanoja sujuvasti, mutta lauseiden lukeminen on vielä hidasta ja epävarmaa. Oppilas kiinnittää lukiessaan jonkin verran huomiota sanojen ymmärtämiseen.

T6 Oppilas tarkastelee ympäristönsä viestejä.

Oppilas tutkii erilaisia kuvia ja tekee niistä tulkintoja.

Oppilas harjoittelee käyttämään kuvan-, tekstin- ja tunteidenlukutaidossa tarvittavia käsitteitä.

Oppilas osallistuu pohtimaan sanojen ja tekstien sisältöä, merkitystä ja rakenteita.

Oppilas pyrkii laajentamaan käsitevarantoaan.

S2

Tekstien erittely ja tulkinta

Oppilaan sana- ja käsitevaranto on laajentunut.

Oppilas osaa tulkita kuvia, tekstejä ja tunneviestintää sekä pyrkii käyttämään niiden tulkintaan tarvittavia käsitteitä.

Oppilaan sana- ja käsitevaranto on suppea. Oppilas tarvitsee tukea kuva-, teksti- ja tunneviestien tulkinnassa sekä niiden tulkintaan tarvittavien käsitteiden käyttämisessä.

T7 Oppilas harjoittelee tiedonhankintaa tekemällä havaintoja ympäristöstä sekä tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä.

Oppilas tutustuu sähköiseen tiedonhakuun.

S2

Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys

Oppilas osaa tehdä havaintoja ympäristöstään ja tulkita tekstejä.

Oppilas tarvitsee ohjausta tehdäkseen havaintoja ympäristöstään sekä erilaisista teksteistä.

T8 Oppilas lukee lukutaidolleen ja ikätasolleen sopivia fakta- ja fiktiotekstejä sekä yksin että ryhmässä.

Oppilas jakaa lukukokemuksiaan muiden kanssa.

Oppilas tutustuu kerronnan peruskäsitteisiin, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja -juoni.

S2

Lapsille ja nuorille tarkoitetun kirjallisuuden ja tekstien tuntemus ja lukukokemusten jakaminen

Oppilas lukee lukutaitoaan vastaavaa tekstejä ja osaa kertoa lukemastaan pienessä ryhmässä.

Oppilas pyrkii käyttämään joitakin kerronnan peruskäsitteitä.

Oppilas lukee lukutaitoaan vastaavia tekstejä ohjatusti. Oppilas pystyy jonkin verran tekemään huomioita lukemansa tekstin juonesta, henkilöistä, tapahtumapaikasta ja -ajasta.

Tekstien tuottaminen

T9 Oppilas rohkenee kertoa tarinoita ja mielipiteitään. Oppilas harjoittelee kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla.

S3

Kokemusten ja ajatusten ilmaiseminen

Oppilas osaa ikäkaudelleen tyypillisellä tavalla kertoa ja kuvailla tarinoita, mielipiteitä ja kokemuksiaan suullisesti ja kirjallisesti.

Oppilas tarvitsee paljon ohjausta kertoakseen ja kuvaillakseen kokemuksiaan, mielipiteitään ja tarinoita suullisesti ja kirjallisesti.

T10 Oppilas harjoittelee tuottamaan pieniä kertovia ja kuvaavia tekstejä.

S3

Oman ajattelun kielentäminen ja eri tekstilajien käyttö

Oppilas kirjoittaa tuttuja sanoja lähes virheettömästi ja harjoittelee lyhyiden virkkeiden kirjoittamista.

Oppilas osaa kirjoittaa tavuja ja lyhyitä sanoja, mutta virheitä vielä esiintyy.

T11 Oppilas käyttää tarkoituksenmukaista kynäotetta, kirjoitusasentoa sekä harjaantuu silmän ja käden koordinaatiossa.

Oppilas osaa piirtää pienet ja isot tekstauskirjaimet sekä tavuttaa sanoja kirjoittaessaan.

Oppilas harjoittelee näppäintaitoja.

S3

Kirjoitustaito ja kirjoitetun kielen hallinta

Oppilas osaa piirtää pienet ja isot tekstauskirjaimet ja kirjoittaa motorisesti melko sujuvasti.

Oppilas harjoittelee näppäintaitoja.

Oppilas osaa tekstauskirjainten muodot ja osaa erottaa pienet ja isot tekstauskirjaimet, mutta kirjoittaminen on vielä epävarmaa.

Oppilas harjoittelee näppäintaitoja.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

T12 Oppilas tekee havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä.

S4

Kielen tarkastelun kehittyminen ja kielikäsitteiden hallinta

Oppilas tekee havaintoja kielestä ja eri puhetavoista sekä kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen.

Oppilas tekee satunnaisesti havaintoja kielestä, eri puhetavoista ja kielenkäytön vaikutuksista.

T13 Oppilas kuuntelee ja lukee ikätasolleen suunnattua kirjallisuutta.

Oppilas etsii itseään kiinnostavaa luettavaa.

Oppilas jakaa lukukokemuksiaan säännöllisesti muiden kanssa.

Oppilas tutustuu kirjastoon ja sen käyttöön.

S4

Kirjallisuuden tuntemus

Oppilas tuntee ikäkaudelleen suunnattua lastenkirjallisuutta ja lastenkirjallisuuden hahmoja.

Oppilas osaa etsiä itseään kiinnostavaa kirjallisuutta.

Oppilas tuntee hieman ikäkaudelleen suunnattua kirjallisuutta ja lastenkirjallisuuden hahmoja. Oppilas osaa ohjatusti etsiä itseään kiinnostavaa kirjallisuutta.

T14 Oppilas tutustuu suomalaiseen lastenkulttuuriin omassa lähiympäristössään.

Oppilas tutustuu tapakulttuuriin, juhlaperinteisiin ja joihinkin kansanperinteen muotoihin lähiympäristössään.

Oppilas osallistuu erilaisiin luovan ilmaisun harjoituksiin ja pieniin esityksiin.

S4

Kielitietoisuuden ja kulttuurin tuntemuksen kehittyminen

Oppilas osallistuu erilaisiin luovan ilmaisun harjoituksiin ja pieniin esityksiin.

Oppilas osoittaa kiinnostusta tapakulttuuria, juhlaperinteitä ja joitakin kansanperinteiden muotoja kohtaan lähiympäristössään.

Oppilas tarvitsee paljon ohjausta osallistuessaan luovan ilmaisun harjoituksiin. Oppilas osoittaa vähäistä kiinnostusta tapakulttuuria, juhlaperinteitä ja joitakin kansanperinteiden muotoja kohtaan lähiympäristössään.

Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet

Sisältö-alueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

Vuorovaikutus- tilanteissa toimiminen

T1 Oppilas osallistuu erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ryhmä- ja luokkatilanteissa.

S1

Puheviestintätilanteissa toimiminen

Oppilas osallistuu ahkerasti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin.

Oppilas osallistuu vaihtelevasti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin.

T2 Oppilas rohkaistuu osallistumaan keskustelutilanteisiin ja esittämään kysymyksiä ja mielipiteitä. Oppilas kehittää aktiivisuuttaan ja mielikuvitustaan erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa.

S1

Toiminta vuorovaikutustilanteissa

Oppilas osaa esittää kysymyksiä ja mielipiteitä keskustelutilanteissa. Oppilas osoittaa aktiivisuutta ja kykyä käyttää mielikuvitusta ryhmäviestintätilanteissa.

Oppilas tarvitsee ohjausta toimiessaan erilaisissa keskustelutilanteissa sekä tukea ryhmäviestintätilanteisiin.

T3 Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin leikkeihin ja ilmaisuharjoituksiin. Oppilas rohkaistuu ottamaan erilaisia rooleja ja ilmaisemaan itseään draaman avulla.

S1

Ilmaisukeinojen käyttö

Oppilas ilmaisee rohkeasti itseään.

Oppilas tarvitsee paljon ohjausta itsensä ilmaisussa.

T4 Oppilas havainnoi tunne- ja eleviestintää ja keskustelee niiden herättämistä ajatuksista.

Oppilas osallistuu aktiivisesti luokan hyvän ilmapiirin rakentamiseen.

Oppilas käyttäytyy asiallisesti toisten tunteita huomioiden.

S1

Vuorovaikutustaitojen kehittyminen

Oppilas tekee havaintoja toisten tunteista ja eleistä ja huomioi aktiivisesti toisia.

Oppilaalla on vaikeuksia vuorovaikutuksessa toisten kanssa.

Tekstien tulkitseminen

T5 Oppilas omaksuu sujuvan mekaanisen lukutaidon.

Oppilas pyrkii ymmärtämään lukemansa, ikätasolleen suunnatun tekstin sisällön.

Oppilas osallistuu pohtimaan tarinoiden merkitystä ja sisältöä.

Oppilas osaa tarkkailla ja arvioida omaa lukutaitoaan ja luetunymmärtämistään.

Oppilas harjoittelee tekstinymmärtämisen strategioita.

S2

Tekstinymmärtämisen perusstrategioiden hallinta

Oppilas osaa mekaanisesti lukea sujuvasti. Oppilas tarkkailee lukiessaan ymmärtämistään ja pyrkii laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan.

Oppilaan mekaaninen lukutaito on vielä epävarmaa. Pidempien tekstien ymmärtäminen tuottaa oppilaalle vaikeuksia. Oppilas pyrkii jonkin verran laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan.

T6 Oppilas osaa tulkita ympäristönsä viestejä.

Oppilas osaa tulkita erilaisia kuvia ja käyttää kuvantulkinnassa tarvittavia keskeisiä käsitteitä.

Oppilas osaa havainnoida ja tulkita ikätasolleen suunnattuja monimuotoisia tekstejä ja niiden merkityksiä sekä sanavalintoja.

Oppilas pyrkii laajentamaan käsitevarantoaan.

Oppilas harjaantuu taidoissaan ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä.

S2

Tekstien erittely ja tulkinta

Oppilas osaa tulkita ympäristön viestejä ja sanoittaa niitä. Oppilas tulkitsee kuvia, tekstejä ja tunneviestintää sekä pyrkii käyttämään niiden tulkintaan tarvittavia käsitteitä.

Oppilaan sanavarasto kehittyy hitaasti. Oppilas tarvitsee tukea kuva-, teksti- ja tunneviestien tulkinnassa sekä niiden tulkintaan tarvittavien käsitteiden käyttämisessä.

T7Oppilas tekee havaintoja ympäristöstä eri aistien avulla ja sanoittaa havaintojaan.

Oppilas osaa käyttää kuvia ja tekstejä tiedonhankinnassa.

Oppilas tutustuu sähköiseen tiedonhakuun.

Oppilas harjoittelee aakkosjärjestyksen käyttämistä tiedonhankinnan yhteydessä.

S2

Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys

Oppilas tekee havaintoja ympäristöstään ja sanoittaa havaintojaan. Oppilas osaa käyttää kuvia ja tekstejä tiedonhankinnassa. Oppilas tuntee aakkoset ja löytää tietoa aakkosjärjestyksen avulla.

Oppilas tarvitsee paljon ohjausta tehdäkseen havaintoja ympäristöstään ja sanoittaakseen niitä. Oppilas osaa jonkin verran käyttää kuvia ja tekstejä tiedonhankinnassa.

T8 Oppilas lukee lukutaidolleen ja ikätasolleen sopivia fakta- ja fiktiotekstejä sekä yksin että ryhmässä.

Oppilas jakaa lukukokemuksiaan muiden kanssa.

Oppilas pyrkii käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja -juoni.

S2

Lapsille ja nuorille tarkoitetun kirjallisuuden ja tekstien tuntemus ja lukukokemusten jakaminen

Oppilas lukee lukutaitoaan vastaavaa kirjallisuutta ja on lukenut ainakin muutaman lastenkirjan. Oppilas osaa kertoa lukemastaan pienessä ryhmässä. Oppilas pyrkii käyttämään joitakin kerronnan peruskäsitteitä.

Oppilas lukee lukutaitoaan vastaavia tekstejä ohjatusti ja on lukenut ainakin yhden lukutaitoaan vastaavan lastenkirjan. Oppilas harjoittelee kertomaan lukemastaan ryhmässä.

Tekstien tuottaminen

T9 Oppilas tuottaa omiin arkikokemuksiin, havaintoihin, mielipiteisiin ja mielikuvitukseen perustuvia tuotoksia.

S3

Kokemusten ja ajatusten ilmaiseminen

Oppilas osaa kertoa ja kuvailla tarinoita, mielipiteitä ja kokemuksiaan suullisesti ja kirjallisesti.

Oppilas tarvitsee paljon ohjausta kertoakseen ja kuvaillakseen kokemuksiaan, mielipiteitään ja tarinoita suullisesti ja kirjallisesti.

T10 Oppilas harjoittelee tuottamaan pieniä kertovia ja kuvaavia tekstejä myös monimediaisissa ympäristöissä.

S3

Oman ajattelun kielentäminen ja eri tekstilajien käyttö

Oppilas kirjoittaa sanoja ja lyhyitä virkkeitä jo lähes virheettömästi. Oppilas kirjoittaa lyhyitä kertovia ja fiktiivisiä tarinoita.

Oppilas osaa kirjoittaa sanoja ja lyhyitä virkkeitä, mutta äännekestoissa ja taivutusmuodoissa sekä virkkeen tunnusmerkeissä voi vielä esiintyä virheitä.

T11 Oppilas osaa erotella sanojen tavu- ja äännerakenteita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Oppilas harjoittelee tekstin suunnittelua ja ajatuskartan laatimista.

Oppilas harjoittelee näppäintaitoja ja osaa kirjoittaa pieniä tarinoita tietokoneella.

S3

Kirjoitustaito ja kirjoitetun kielen hallinta

Oppilas osaa tavuttaa, merkitä sanavälit ja isot alkukirjaimet erisnimissä. Oppilas osaa käyttää virkkeissä isoa alkukirjainta ja lopetusmerkkiä. Oppilas suunnittelee tekstejään ohjatusti. Oppilas osaa kirjoittaa pieniä tarinoita tietokoneella.

Oppilas osaa pääosin tavuttaa sanoja, merkitä sanavälit ja käyttää pääosin erisnimissä isoa alkukirjainta.

Virkkeen kirjoittaminen on vielä epävarmaa. Oppilas tarvitsee paljon tukea kirjoitelmien suunnittelemiseen ja kirjoittamiseen.

Oppilaan kirjoittaminen tietokoneella on hyvin hidasta.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

T12 Oppilas tekee havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä ja tutustuu kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien.

Oppilas tekee ikäkaudelleen ominaisia havaintoja kielestä ja eri puhetavoista sekä kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen.

Oppilas keskustelee kielen muodoista ja merkityksistä.

S4

Kielen tarkastelun kehittyminen ja kielikäsitteiden hallinta

Oppilas tekee havaintoja kielestä ja eri puhetavoista sekä kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen. Oppilas kielellistää aktiivisesti ympäröivää maailmaa.

Oppilas tekee satunnaisesti havaintoja kielestä, eri puhetavoista ja kielenkäytön vaikutuksista.

Oppilas tarvitsee tukea ympäristönsä kielellistämiseen.

T13 Oppilas kuuntelee ja lukee lapsille suunnattua kirjallisuutta.

Oppilas valitsee itseään kiinnostavaa luettavaa.

Oppilas jakaa lukukokemuksiaan säännöllisesti muiden kanssa.

Oppilas tutustuu kirjastoon ja sen käyttöön.

S4

Kirjallisuuden tuntemus

Oppilas tuntee ikäkaudelleen suunnattua lastenkirjallisuutta ja lastenkirjallisuuden hahmoja. Oppilas osaa valita itseään kiinnostavaa luettavaa.

Oppilas tuntee hieman ikäkaudelleen suunnattua kirjallisuutta ja lastenkirjallisuuden hahmoja. Oppilas valitsee ohjatusti itseään kiinnostavaa luettavaa.

T14 Oppilas tutustuu suomalaiseen lastenkulttuuriin omassa lähiympäristös sään.

Oppilas tutustuu tapakulttuuriin, juhlaperinteisiin ja joihinkin kansanperinteen muotoihin lähiympäristössään.

Oppilas osallistuu yhteisten esitysten ja muiden kulttuurituotosten tekemiseen.

S4

Kielitietoisuuden ja kulttuurin tuntemuksen kehittyminen

Oppilas osallistuu erilaisiin luovan ilmaisun harjoituksiin ja pieniin esityksiin. Oppilas osoittaa kiinnostusta tapakulttuuria, juhlaperinteitä ja joitakin kansanperinteiden muotoja kohtaan lähiympäristössään.

Oppilas tarvitsee paljon ohjausta osallistuessaan luovan ilmaisun harjoituksiin. Oppilas osoittaa vähäistä kiinnostusta tapakulttuuria, juhlaperinteitä ja joitakin kansanperinteiden muotoja kohtaan lähiympäristössään.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
T1Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ryhmä- ja luokkatilanteissa.
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Paikallinen tarkennus
T2Oppilas rohkaistuu osallistumaan keskustelutilanteisiin ja esittämään kysymyksiä ja mielipiteitä.Oppilas kehittää aktiivisuuttaan ja mielikuvitustaan erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa.
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
T3Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin leikkeihin ja ilmaisuharjoituksiin.Oppilas rohkaistuu ottamaan erilaisia rooleja ja ilmaisemaan itseään draaman avulla.
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Paikallinen tarkennus
T4Oppilas harjoittelee havainnoimaan tunne- ja eleviestintää ja keskustelemaan niiden herättämistä ajatuksista.Oppilas pyrkii huomioimaan toisia ja käyttäytyy muita kohtaan kunnioittavasti.Oppilas harjoittelee tietoisesti hyviä käytöstapoja.
Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
T5Oppilas opettelee ahkerasti lukemaan.Oppilas lukee sanatasolla sanoja sujuvasti.Oppilas harjoittelee äänetöntä lukemista.Oppilas harjoittelee arvioimaan omaa lukutaitoaan.Oppilas harjoittelee tekstin ymmärtämisen strategioita.
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
Paikallinen tarkennus
T6Oppilas tarkastelee ympäristönsä viestejä.Oppilas tutkii erilaisia kuvia ja tekee niistä tulkintoja.Oppilas harjoittelee käyttämään kuvan-, tekstin- ja tunteidenlukutaidoissa tarvittavia käsitteitä.Oppilas osallistuu pohtimaan sanojen ja tekstien sisältöä, merkityksiä ja rakenteita.Oppilas pyrkii laajentamaan käsitevarantoaan.
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
Paikallinen tarkennus
T7Oppilas harjoittelee tiedonhankintaa tekemällä havaintoja ympäristöstä sekä tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä.Oppilas tutustuu sähköiseen tiedonhakuun.
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Paikallinen tarkennus
T8Oppilas lukee lukutaidolleen ja ikätasolleen sopivia fakta- ja fiktiotekstejä sekä yksin että ryhmässä.Oppilas jakaa lukukokemuksiaan muiden kanssa.Oppilas tutustuu kerronnan peruskäsitteisiin, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika, juoni.
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
T9Oppilas rohkenee kertoa tarinoita ja mielipiteitään.Oppilas harjoittelee kuvaamaan kokemuksiaan kirjoittamalla, puhumalla ja kuvien avulla.
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
T10Oppilas harjoittelee tuottamaan pieniä kertovia ja kuvaavia tekstejä.
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Paikallinen tarkennus
T11Oppilas käyttää tarkoituksenmukaista kynäotetta, kirjoitusasentoa sekä harjaantuu silmän ja käden koordinaatiossa.Oppilas osaa piirtää pienet ja isot tekstauskirjaimet sekä tavuttaa sanoja kirjoittaessaan.Oppilas harjoittelee näppäintaitoja.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
T12Oppilas tekee havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä.
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Paikallinen tarkennus
T13Oppilas kuuntelee ja lukee ikätasolleen suunnattua kirjallisuutta.Oppilas etsii itseään kiinnostavaa luettavaa.Oppilaille jakaa lukukokemuksiaan säännöllisesti muiden kanssa.  Oppilas tutustuu kirjastoon ja sen käyttöön.
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
T14Oppilas tutustuu suomalaiseen lastenkulttuuriin omassa lähiympäristössään.Oppilas tutustuu tapakulttuuriin, juhlaperinteisiin ja joihinkin kansanperinteen muotoihin lähiympäristössään.Oppilas osallistuu erilaisiin luovan ilmaisun harjoituksiin ja pieniin esityksiin.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta rohkaistaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin luokka- ja kouluympäristössä.

Oppilaille tarjotaan säännöllisesti mahdollisuuksia kertoa itsestään ja kokemuksistaan (kohtaamiset, keskustelut, leikit, kysyminen, vastaaminen, kertominen) sekä rohkaistaan häntä kysymään ja kertomaan mielipiteitään (esim. pari-, pienryhmä- ja luokkakeskustelut).

Harjoitellaan monipuolisesti kuuntelemisen taitoa.

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä keskustelujen ja leikkien avulla.

Tunneviestintään perehdytään keskustelemalla tunteista ja harjoittelemalla tunneilmaisua leikkien, kuvien ja draaman avulla.

Tehdään erilaisia äänenkäyttö- ja draamaharjoituksia.

Kannustetaan aktiiviseen osallistumiseen.

Oppilasta ohjataan eläytyvään ilmaisuun ja rohkaistaan ottamaan erilaisia rooleja. Tehdään päätelmiä roolihahmon tunteista ja reaktioista. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Harjoitellaan antamaan ja vastaanottamaan rakentavaa ja kannustavaa palautetta.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Lukutaitoa harjoitellaan päivittäin yksin ja yhdessä. Kirjain-äänne-vastaavuutta harjoitellaan runsaasti. Käytetään lukemisen ja kirjoittamisen keskeisiä käsitteitä niin, että oppilas omaksuu ne omaan sanavarastoonsa (äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva). Harjoitellaan sana- ja virketason tekstien lukemista ja ymmärtämistä. Vähitellen siirrytään ääneen lukemisesta myös äänettömään lukemiseen. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja mm. avaamalla tekstejä ja keskustelemalla niiden pohjalta. Tekstin ymmärtämistä parantavia strategioita harjoitellaan yhdessä. Kannustetaan lukuharrastuksen pariin. Tarjotaan paljon mahdollisuuksia tutustua lastenkirjallisuuteen kuuntelemalla satuja ja tarinoita.

Oppilaille tarjotaan monipuolista luettavaa ja heitä ohjataan löytämään ikätasolleen sopivia kirjoja. Oppilaille järjestetään erilaisia mahdollisuuksia jakaa lukukokemuksiaan: esim. lukupiirit, kirjavinkkaukset, (lempi)kirjaesittelyt, lukupuu. Tutustutaan kerronnan peruskäsitteisiin kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika, juoni. 

Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita. Työskennellään kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sanavalintoja. Laajennetaan oppilaiden käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä.

Oppilasta ohjataan tiedon etsintään tekemällä havaintoja ympäristöstä eri aistien avulla ja kuvailemaan havaintojaan. Harjoitellaan erilaisten kuvien lukemista ja keskustellaan kuvien kautta löydettävästä tiedosta sekä niihin liittyvistä tunteista. Harjoitellaan kuvanlukutaidossa tarvittavia käsitteitä. Harjoitellaan myös tiedonhankintaa kuvien ja tekstien avulla tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä tiedon kertomista toisille.  

Tutustutaan myös sähköiseen tiedonhakuun.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tarkastellaan puhutun kielen muuttamista kirjoitetuksi kieleksi. Tuotetaan omiin arkikokemuksiin, havaintoihin, mielipiteisiin ja mielikuvitukseen perustuvia tuotoksia niin, että päähuomio on sisällössä ja luomisen ilossa. Tuotetaan erilaisia tekstejä puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä.

Opetellaan toimiva kynäote, tarkoituksenmukainen kirjoitusasento sekä harjoitellaan silmän ja käden koordinaatiota. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä. Puretaan puhetta sanoiksi, tavuiksi ja äänteiksi. Tehdään rytmin ja äänien erotteluleikkejä ja -harjoituksia sekä äänteiden kestoihin liittyviä kuuntelutehtäviä. Harjoitellaan tavujen ja sanojen kirjoittamista.

Oppilasta ohjataan näppäintaitojen harjoitteluun (mm. isot ja pienet kirjaimet, sanavälit, rivinvaihto, päättömerkit) pienten kirjoitustehtävien ja oppimispelien avulla.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tehdään havaintoja puhutusta kielestä ja tutustutaan kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Liitetään luettua omaan elämään, aiemmin luettuun, kuultuun ja nähtyyn.

Keskustellaan teksteistä ja painotetaan elämyksellisyyttä. Kuunnellaan ja luetaan lapsille suunnattuja monimuotoisia tekstejä, kuten kirjallisuutta ja erilaisia mediatekstejä. Oppilasta kannustetaan ja ohjataan etsimään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Käytetään kirjallisuutta luovassa toiminnassa ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan sen merkityksestä omassa arjessa. Jaetaan lukukokemuksia. Tutustutaan kirjastoon ja sen käyttöön.

Tutustutaan suomalaiseen lastenkulttuuriin, tapakulttuuriin ja juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin lähiympäristössään. Oppilaalle tarjotaan runsaasti mahdollisuuksia tehdä pieniä esityksiä. Osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Tarjotaan kokemuksia myös muista kielistä ja kulttuureista.

ePerusteet