Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Lentävännniemen koulussa arviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin opetusssuunnitelman edellyttämällä tavalla. Huoltajat saavat tietoa arvioinnista vanhempainilloissa, oppimiskeskusteluissa, palavereissa, Wilman kautta ja koulun opetussuunnitelmaa lukemalla.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTI Lentävänniemen koulu 1. - 3. lk:t | |||
Ottaa muut huomioon ja toimii vuorovaikutteisesti | Ottaa työskentely-ympäristön huomioon | Noudattaa yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä | |
EH Erinomainen Kaikki hyvän osaamisen kohdan kriteerit täyttyvät aina, erityisen myönteinen ja kannustava käyttäytyminen | Oppilas ottaa oma-aloitteisesti vastuuta toisten huomioinnista ja auttamisesta. Kielenkäyttö on asiallista. Oppilaan toiminta on esimerkillistä. Oppilas toimii asiallisesti ja luokkayhteisöä kannustavasti. | Oppilas pitää esimerkillisesti huolta omista ja yhteisistä tavaroista sekä huolehtii luokan siisteydestä oma-aloitteisesti. | Oppilas noudattaa hyviä tapoja ja yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä esimerkillisesti. Oppilas asennoituu koulutyöhön positiivisesti ja oma-aloitteisesti. |
H Hyvä Hyvän osaamisen kuvaus toteutuu pääosin
| Oppilas ottaa muut huomioon. Oppilas toimii siten, että vuorovaikutus on myönteistä kaikissa tilanteissa. Oppilas tukee myönteisen ilmapiirin rakentumista. Oppilas käyttäytyy asiallisesti ja tilannetietoisesti. | Oppilas ottaa yhteiset tilat, välineet ja sähköiset ympäristöt huomioon. | Oppilas noudattaa hyviä tapoja. Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä. |
K Kohtalainen Pääosin kohtalainen toteutuu, käyttäytyminen on vaihtelevaa
| Oppilaalla on usein vaikeuksia ottaa muita huomioon. Oppilaalla on toistuvasti vaikeuksia toimia myönteisessä vuorovaikutuksessa eri tilanteissa. Oppilas käyttäytyy asiattomasti ja /tai tilannetta tai muita ihmisiä huomioon ottamatta. Oppilas ei tue myönteisen oppimisympäristön rakentumista | Oppilas laiminlyö tai suhtautuu välinpitämättömästi yhteisiin tiloihin, välineisiin tai sähköisiin ympäristöihin. | Oppilas vähättelee hyvien tapojen merkitystä eikä noudata niitä. Oppilas suhtautuu välinpitämättömästi yhteisesti sovittuihin toimintatapoihin ja sääntöihin. |
V Tarvitsee harjoitusta Käyttäytymisessä päivittäisiä vaikeuksia, vaatii lähes jatkuvaa aikuisen läsnäoloa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, pulmia lukuisilla eri osa-alueilla | Oppilaan käyttäytyminen toisia kohtaan on em. lisäksi pahimmillaan väkivaltaista. Oppilaalla on suuria vaikeuksia toimia yhdessä toisten kanssa. Oppilas ei halua tehdä yhteistyötä ja oppilas häiritsee jatkuvasti muita. | Oppilas on haluton pitämään huolta omista tai yhteisistä tavaroista. Oppilas tärvelee toistuvasti tarvikkeita tai tavaroita. | Oppilas asennoituu välinpitämättömästi koulutyöhön ja yhteisesti sovittuihin toimintamalleihin. Hän käyttäytyy pahimmillaan väkivaltaisesti.
|
KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTI 4-6LK
10 Luottamustehtävät, erityisen myönteinen ja kannustava käyttäytyminen | Oppilas
|
9 Kaikki hyvän osaamisen kohdan kriteerit täyttyvät aina | Oppilas
|
8 Hyvän osaamisen kuvaus toteutuu pääosin | Oppilas
|
7 Vaatii toistuvasti, useissa kohdissa aikuisen apua ja muistuttamista, mutta kykenee | Oppilas
|
6 Pääosin kohtalainen toteutuu, käyttäytyminen on vaihtelevaa | Oppilas
|
5 Käyttäytymisessä on päivittäisiä vaikeuksia, pulmia lukuisilla eri osa-alueilla | Oppilas
|
4 |
|