Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Osaamisen arviointi

Elämänkatsomustiedon arviointiperusteet 1. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten.

Tavoitteet

Sisältöalueet

Arvioinnin kohteet

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

T1 Oppilas oppii kuuntelu- ja keskustelutaitoja.

S1-S4

Vuorovaikutustaidot ja toiminta ryhmän jäsenenä

Oppilas osallistuu rohkeasti vuorovaikutustilanteisiin kuuntelemalla ja keskustelemalla.

Oppilas osallistuu vain vähän erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin kuuntelemalla ja keskustelemalla.

T2 Oppilas harjoittelee tunnistamaan erilaisia tunteita ja käsittelemään niitä. Oppilas oppii käsittelemään ristiriitatilanteita.

S2

Vuorovaikutustaidot ja toiminta ryhmän jäsenenä

Oppilas osaa tunnistaa ja nimetä joitakin tunteita.

Oppilas tunnistaa vain muutamia tunteita.

T3 Oppilas harjoittelee eläytymään toisen asemaan ja osoittaa arvostavansa muiden ajattelua.

S1

Vastuullisen toiminnan tunteminen

Oppilas osoittaa kuuntelevansa muita.

Oppilas osoittaa vaihtelevasti kuuntelevansa muita.

T4 Oppilas harjoittelee vuorovaikutustaitoja kuuntelemalla toisia ja tekemällä kysymyksiä.

S1-S4

Väitteiden ja perusteluiden tunnistaminen ja arviointi

Oppilas osaa esittää kysymyksiä ja perusteltuja väitteitä.

Oppilas ei juurikaan osaa esittää perusteltuja väitteitä.

T5 Oppilas oppii ymmärtämään oman kulttuurin juuria ja monimuotoisuutta.

S1-S4

Tietojen ja käsitteiden hallinta

Oppilas osaa kertoa oman kulttuurin juurista.

Oppilas kertoo oman kulttuurin juurista hyvin vähän.

T6 Oppilas harjoittelee eettistä pohdintaa.

S1-S4

Etiikka

Oppilas osaa erotella oikean ja väärän toisistaan ja osaa kertoa niistä esimerkkejä.

Oppilas ei aina osaa erotella oikeaa ja väärää toisistaan eikä osaa kertoa niistä esimerkkejä.

T7 Oppilas tutustuu alustavasti lähiympäristönsä tapoihin.

S2

Tietojen ja käsitteiden hallinta

Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä joitakin lähiympäristönsä katsomuksellisia ilmiöitä.

Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä jonkin lähiympäristönsä katsomuksellisen ilmiön.

T8 Oppilas harjoittelee tunne- ja vuorovaikutustaitoja esimerkiksi näytelmien, roolileikkien ja ryhmätöiden kautta.

S1-S4

Käsitteiden hallinta ja soveltaminen

Oppilas osallistuu aktiivisesti tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun.

Oppilas osallistuu jonkin verran tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun.

T9 Oppilas oppii kunnioittamaan omaa ympäristöä ja luontoa.

S4

Vastuullisen toiminnan tunteminen

Oppilas osaa nimetä joitakin omaa ympäristöä ja luontoa suojelevia asioita.

Oppilas osaa nimetä jonkun omaa ympäristöä ja luontoa suojelevan asian.

Elämänkatsomustiedon arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten.

Tavoitteet

Sisältöalueet

Arvioinnin kohteet

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

T1 Oppilas oppii kuuntelu- ja keskustelutaitoja.

S1-S4

Vuorovaikutustaidot ja toiminta ryhmän jäsenenä

Oppilas osallistuu rohkeasti vuorovaikutustilanteisiin kuuntelemalla ja keskustelemalla.

Oppilas osallistuu vain vähän erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin kuuntelemalla ja keskustelemalla.

T2 Oppilas harjoittelee tunnistamaan erilaisia tunteita ja käsittelemään niitä. Oppilas oppii käsittelemään ristiriitatilanteita.

S2

Vuorovaikutustaidot ja toiminta ryhmän jäsenenä

Oppilas osaa tunnistaa ja nimetä joitakin tunteita.

Oppilas tunnistaa vain muutamia tunteita.

T3 Oppilas harjoittelee eläytymään toisen asemaan ja osoittaa arvostavansa muiden ajattelua.

S1

Vastuullisen toiminnan tunteminen

Oppilas osoittaa kuuntelevansa muita.

Oppilas osoittaa vaihtelevasti kuuntelevansa muita.

T4 Oppilas harjoittelee vuorovaikutustaitoja kuuntelemalla toisia ja tekemällä kysymyksiä.

S1-S4

Väitteiden ja perusteluiden tunnistaminen ja arviointi

Oppilas osaa esittää kysymyksiä ja perusteltuja väitteitä.

Oppilas ei juurikaan osaa esittää perusteltuja väitteitä.

T5 Oppilas oppii ymmärtämään oman kulttuurin juuria ja monimuotoisuutta.

S1-S4

Tietojen ja käsitteiden hallinta

Oppilas osaa kertoa oman kulttuurin juurista.

Oppilas kertoo oman kulttuurin juurista hyvin vähän.

T6 Oppilas harjoittelee eettistä pohdintaa.

S1-S4

Etiikka

Oppilas osaa erotella oikean ja väärän toisistaan ja osaa kertoa niistä esimerkkejä.

Oppilas ei aina osaa erotella oikeaa ja väärää toisistaan eikä osaa kertoa niistä esimerkkejä.

T7 Oppilas tutustuu alustavasti lähiympäristönsä tapoihin.

S2

Tietojen ja käsitteiden hallinta

Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä joitakin lähiympäristönsä katsomuksellisia ilmiöitä.

Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä jonkin lähiympäristönsä katsomuksellisen ilmiön.

T8 Oppilas harjoittelee tunne- ja vuorovaikutustaitoja esimerkiksi näytelmien, roolileikkien ja ryhmätöiden kautta.

S1-S4

Käsitteiden hallinta ja soveltaminen

Oppilas osallistuu aktiivisesti tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun.

Oppilas osallistuu jonkin verran tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun.

T9 Oppilas oppii kunnioittamaan omaa ympäristöä ja luontoa.

S4

Vastuullisen toiminnan tunteminen

Oppilas osaa nimetä ja selittää joitakin omaa ympäristöä ja luontoa suojelevia asioita. Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä jonkun lähiympäristönsä katsomuksellisen ilmiön.

Oppilas osaa nimetä ja selittää jonkin omaa ympäristöä ja luontoa suojelevan asian.

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
Paikallinen tarkennus
T1 Oppilas oppii kuuntelu- ja keskustelutaitoja.
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
T2Oppilas harjoittelee tunnistamaan erilaisia tunteita ja käsittelemään niitä. Oppilas oppii käsittelemään ristiriitatilanteita.
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
Paikallinen tarkennus
T3Oppilas harjoittelee eläytymään toisen asemaan ja osoittaa arvostavansa muiden ajattelua.
T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
Paikallinen tarkennus
T4Oppilas harjoittelee vuorovaikutustaitoja kuuntelemalla toisia ja tekemällä kysymyksiä.
T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
Paikallinen tarkennus
T5Oppilas oppii ymmärtämään oman kulttuurin juuria ja monimuotoisuutta.
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
Paikallinen tarkennus
T6Oppilas harjoittelee eettistä pohdintaa.
T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
Paikallinen tarkennus
T7Oppilas tutustuu alustavasti lähiympäristönsä tapoihin.
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
Paikallinen tarkennus
T8Oppilas harjoittelee tunne- ja vuorovaikutustaitoja esimerkiksi näytelmien, roolileikkien ja ryhmätöiden kautta.
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa
Paikallinen tarkennus
T9Oppilas oppii kunnioittamaan omaa ympäristöä ja luontoa.

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan keskustelu- ja kuuntelutaitoja. Pohditaan, millaista on toisia kunnioittava käyttäytyminen. Pohditaan ystävyyttä ja mitä ystävyys oppilaalle merkitsee. Pääpaino on selkeässä itseilmaisussa.

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan erilaisiin elämäntapoihin. Opetuksen lähtökohtana on oppilaan oma perhe sekä sen tavat elää ja ajatella. Pohditaan ympäröivään kulttuuria esim. tarkastelemalla eri kulttuurien pukeutumistyylejä. Opitaan kuuntelemaan toisia ja annetaan tilaa oppilaan omalle pohdinnalle. Harjoitellaan tunnistamaan tunteita ja rohkaistaan oppilasta puhumaan niistä.

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan erilaisiin lähiympäristön sääntöihin ja pohditaan niiden merkityksiä. Pohdinnoissa otetaan huomioon erilaisissa arkipäivän tilanteissa syntyvät ristiriitatilanteet.

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan erilaisiin elämänmuotoihin maapallolla ja elämän rajallisuuteen. Tutustutaan maailmansyntytarinoihin. Tutustutaan lähiympäristöön ja pohditaan sen merkitystä oppilaan elämässä.

ePerusteet