Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Osaamisen arviointi

Musiikin arviointiperusteet 1. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet

Sisältö-alueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

Osallisuus

T1 Oppilas harjoittelee toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä ja saa onnistumisen kokemuksia.

S1-S4

Edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä

Oppilas on harjoitellut toimimaan ja musiikillisen ryhmän jäsenenä sekä osallistunut musisointiin musiikillisen ryhmän jäsenenä.

Oppilaan on haastavaa harjoitella musiikillisen ryhmän jäsenenä toimimista eikä hän pääsääntöisesti ole osallistunut musisointiin.

Musisointi ja luova tuottaminen

T2 Oppilas tutustuu luonnolliseen äänenkäyttöön laulaen ja puhuen. Oppilas harjoittelee keho- ja rytmisoittimien perussoittotekniikoita yhteismusisoinnissa.

S1-S4

Edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta

Oppilas on harjoitellut keho- ja rytmisoittimien perussoittotekniikoita ja edistynyt musiikkikäsitteiden hahmottamisessa soittamisen yhteydessä. Oppilas on tehnyt perussykettä vahvistavia rytmiharjoituksia.

Keho- ja rytmisoittimien soittaminen ja musiikkikäsitteiden hahmottaminen soittamisen yhteydessä on oppilaalle haastavaa. Oppilaan on vaikeaa osallistua perussykettä vahvistaviin rytmiharjoituksiin.

T3 Oppilas käyttää leikkiä ja liikettä eläytyessään musiikin kuunteluun sekä tutustuessaan musiikkikäsitteisiin.

S1-S4

Musiikkiliikunta ja musiikin kuuntelu

Oppilas on osallistunut musiikin kuunteluun leikin ja liikkeen avulla ja edistynyt musiikkikäsitteiden hahmottamisessa kuuntelun yhteydessä. Oppilas on tutustunut soittimien ääniin.

Oppilas on osallistunut harvoin musiikin kuunteluun leikin ja liikkeen avulla ja edistynyt vähäisesti musiikkikäsitteiden hahmottamisessa kuuntelun yhteydessä.

T4 Oppilas harjoittelee rytmistä keksintää ja improvisointia ryhmän jäsenenä liikkuen, soittaen ja laulaen.

S1-S4

Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin

Oppilas on osallistunut rytmisen keksinnän ja improvisoinnin harjoitteluun ryhmän jäsenenä.

Oppilas on harvoin osallistunut

rytmisen keksinnän ja improvisoinnin harjoitteluun ryhmän jäsenenä.

Kulttuurinen ymmärrys ja

monilukutaito

T5 Oppilas kuuntelee eläytyen monenlaista ikäkauteen sopivaa musiikkia eri aikakausilta ja musiikin eri lajeista (erityisesti lastenmusiikista).

S1-S4

Musiikin merkitysten havainnointi

Oppilas on kuunnellut monenlaista ikäkauteen sopivaa musiikkia eri aikakausilta ja musiikin eri lajeista.

Oppilas on harvoin osallistunut ikäkauteen sopivan musiikin kuunteluun.

T6 Oppilas tutustuu musiikin käsitteisiin ja niihin liittyviin merkintätapoihin musisoinnin yhteydessä.

S1-S4

Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen

Oppilas hahmottaa useimmat seuraavista musiikin peruskäsitteistä musisoinnin yhteydessä: melodian kaari, piano-forte, duuri-molli, tasajakoinen-kolmijakoinen, kertosäkeen käsite, soolo-tutti.

Oppilas hahmottaa vain joitakin seuraavista musiikin peruskäsitteistä musisoinnin yhteydessä: melodian kaari, piano-forte, duuri-molli, tasajakoinen-kolmijakoinen, kertosäkeen käsite, soolo-tutti

Hyvinvointi ja turvallisuus

musiikissa

T7 Oppilas harjoittelee soitinten asianmukaista käyttöä ja ohjeiden kuuntelua.

S1-S4

Välineiden ja laitteiden turvallinen käyttö

Oppilas on osallistunut soittimien asiamukaisen käsittelyn harjoitteluun ja on pääsääntöisesti osannut toimia ohjeiden mukaan.

Oppilaalle on haastavaa osallistua soittimien asianmukaisen käsittelyn harjoitteluun. Oppilaalle on haastavaa toimia ohjeiden mukaan.

Oppimaan oppiminen

musiikissa

T8 Oppilas harjoittelee yhteisen tavoitteen asettamista sekä esityksen valmistamista ryhmänä.

S1-S4

Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot

Oppilas on osallistunut yhteisen musiikillisen tavoitteen asettamisen harjoitteluun sekä osallistunut esityksen valmistamiseen yhdessä muiden kanssa.

Oppilaalle on haastavaa yhteisen musiikillisen tavoitteen asettamisen harjoittelu eikä hän pääsääntöisesti ole osallistunut esityksen valmistamiseen yhdessä muiden kanssa.

Musiikin arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet

Sisältö-alueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

Osallisuus

T1 Oppilas harjoittelee toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä ja saa onnistumisen kokemuksia.

S1-S4

Edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä

Oppilas on harjoitellut toimimaan ja musiikillisen ryhmän jäsenenä sekä osallistunut musisointiin musiikillisen ryhmän jäsenenä.

Oppilaan on haastavaa harjoitella musiikillisen ryhmän jäsenenä toimimista eikä hän pääsääntöisesti ole osallistunut musisointiin.

Musisointi ja luova tuottaminen

T2 Oppilas tutustuu luonnolliseen äänenkäyttöön laulaen ja puhuen. Oppilas harjoittelee keho- ja rytmisoittimien perussoittotekniikoita yhteismusisoinnissa.

S1-S4

Edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta

Oppilas on harjoitellut keho- ja rytmisoittimien perussoittotekniikoita ja edistynyt musiikkikäsitteiden hahmottamisessa soittamisen yhteydessä. Oppilas on tehnyt perussykettä vahvistavia rytmiharjoituksia.

Keho- ja rytmisoittimien soittaminen ja musiikkikäsitteiden hahmottaminen soittamisen yhteydessä on oppilaalle haastavaa. Oppilaan on vaikeaa osallistua perussykettä vahvistaviin rytmiharjoituksiin.

T3 Oppilas käyttää leikkiä ja liikettä eläytyessään musiikin kuunteluun sekä tutustuessaan musiikkikäsitteisiin.

S1-S4

Musiikkiliikunta ja musiikin kuuntelu

Oppilas on osallistunut musiikin kuunteluun leikin ja liikkeen avulla ja edistynyt musiikkikäsitteiden hahmottamisessa kuuntelun yhteydessä. Oppilas on tutustunut soittimien ääniin.

Oppilas on osallistunut harvoin musiikin kuunteluun leikin ja liikkeen avulla ja edistynyt vähäisesti musiikkikäsitteiden hahmottamisessa kuuntelun yhteydessä.

T4 Oppilas harjoittelee rytmistä keksintää ja improvisointia ryhmän jäsenenä liikkuen, soittaen ja laulaen.

S1-S4

Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin

Oppilas on osallistunut rytmisen keksinnän ja improvisoinnin harjoitteluun ryhmän jäsenenä.

Oppilas on harvoin osallistunut

rytmisen keksinnän ja improvisoinnin harjoitteluun ryhmän jäsenenä.

Kulttuurinen ymmärrys ja

monilukutaito

T5 Oppilas kuuntelee eläytyen monenlaista ikäkauteen sopivaa musiikkia eri aikakausilta ja musiikin eri lajeista (erityisesti lastenmusiikista).

S1-S4

Musiikin merkitysten havainnointi

Oppilas on kuunnellut monenlaista ikäkauteen sopivaa musiikkia eri aikakausilta ja musiikin eri lajeista.

Oppilas on harvoin osallistunut ikäkauteen sopivan musiikin kuunteluun.

T6 Oppilas tutustuu musiikin käsitteisiin ja niihin liittyviin merkintätapoihin musisoinnin yhteydessä.

S1-S4

Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen

Oppilas hahmottaa useimmat seuraavista musiikin peruskäsitteistä musisoinnin yhteydessä: melodian kaari, piano-forte, duuri-molli, tasajakoinen-kolmijakoinen, kertosäkeen käsite, soolo-tutti.

Oppilas hahmottaa vain joitakin seuraavista musiikin peruskäsitteistä musisoinnin yhteydessä: melodian kaari, piano-forte, duuri-molli, tasajakoinen-kolmijakoinen, kertosäkeen käsite, soolo-tutti

Hyvinvointi ja turvallisuus

musiikissa

T7 Oppilas harjoittelee soitinten asianmukaista käyttöä ja ohjeiden kuuntelua.

S1-S4

Välineiden ja laitteiden turvallinen käyttö

Oppilas on osallistunut soittimien asiamukaisen käsittelyn harjoitteluun ja on pääsääntöisesti osannut toimia ohjeiden mukaan.

Oppilaalle on haastavaa osallistua soittimien asianmukaisen käsittelyn harjoitteluun. Oppilaalle on haastavaa toimia ohjeiden mukaan.

Oppimaan oppiminen

musiikissa

Oppilas harjoittelee yhteisen tavoitteen asettamista sekä esityksen valmistamista ryhmänä.

S1-S4

Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot

Oppilas on osallistunut yhteisen musiikillisen tavoitteen asettamisen harjoitteluun sekä osallistunut esityksen valmistamiseen yhdessä muiden kanssa.

Oppilaalle on haastavaa yhteisen musiikillisen tavoitteen asettamisen harjoittelu eikä hän pääsääntöisesti ole osallistunut esityksen valmistamiseen yhdessä muiden kanssa.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
T1Oppilas harjoittelee toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä ja saa onnistumisen kokemuksia.
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
T2Oppilas tutustuu luonnolliseen äänenkäyttöön laulaen ja puhuen.Oppilas harjoittelee keho- ja rytmisoittimien perussoittotekniikoita yhteismusisoinnissa.
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
T3Oppilas käyttää leikkiä ja liikettä eläytyessään musiikin kuunteluun sekä tutustuessaan musiikkikäsitteisiin.
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
T4Oppilas harjoittelee rytmistä keksintää ja improvisointia ryhmän jäsenenä liikkuen, soittaen ja laulaen.
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
T5Oppilas kuuntelee eläytyen monenlaista ikäkauteen sopivaa musiikkia eri aikakausilta ja musiikin eri lajeista (erityisesti lastenmusiikista).
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
T6Oppilas tutustuu musiikin käsitteisiin ja niihin liittyviin merkintätapoihin musisoinnin yhteydessä.
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
T7Oppilas harjoittelee soitinten asianmukaista käyttöä ja ohjeiden kuuntelua.
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
T8Oppilas harjoittelee yhteisen tavoitteen asettamista sekä esityksen valmistamista ryhmänä.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

ePerusteet