Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Osaamisen arviointi

Käsityön arviointiperusteet 1. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten.

Tavoitteet

Sisältöalueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

T1 Oppilas kiinnostuu käsin tekemisestä sekä keksivästä ja kokeilevasta käsityöstä.

S1-S4

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

T2 Oppilas harjoittelee hahmottamaan käsityöprosessin kokonaisuutta.

Oppilas harjoittelee kertomaan omista ideoistaan ja käsityön tekemisestään sekä esittelemään valmistamaansa tuotetta.

S1, S2, S3

Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi

Oppilas osaa ohjautua kokonaiseen käsityöprosessiin ja osaa esittää omia ideoitaan kuvallisesti sekä osaa kertoa käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta.

Oppilas osaa ohjatusti ryhtyä kokonaiseen käsityöprosessiin ja osaa esittää omia ideoitaan kuvallisesti sekä osaa ohjatusti kertoa käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta.

T3 Oppilas harjoittelee suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita.

S1-S5

Oman työn suunnittelu, valmistus

Oppilas osaa suunnitella ja valmistaa käsityötuotteita.

Oppilas osaa ohjatusti ja kannustetusti suunnitella ja valmistaa käsityötuotteita.

T4 Oppilas harjoittelee työstämään erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan.

S2-S4

Käsityössä käytettävien materiaalien työstäminen

Oppilas osaa työstää erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan.

Oppilas osaa kannustettuna ja ohjatusti työstää erilaisia materiaaleja.

T5 Oppilas tunnistaa onnistumisia ja omien ideoidensa vaikutuksia.

S1-S6

Oppilaan ideointi ja itsearviointi

Oppilas osaa tunnistaa onnistumisia ja ideoidensa vaikutuksia.

Oppilas osaa ohjatusti ja kannustettuna tunnistaa onnistumisia ja

ideoidensa vaikutuksia.

Käsityön arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten.

Tavoitteet

Sisältöalueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

T1 Oppilas kiinnostuu ja innostuu käsin tekemisestä ja hänessä herää uteliaisuus keksivään ja kokeilevaan käsityöhön.

S1-S4

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

T2 Oppilas harjoittelee ymmärtämään kokonaisen käsityöprosessin vaiheet.

Oppilas harjoittelee kertomaan suunnitelmastaan piirtämällä tai muotoilemalla ja kertomaan käsityön tekemisestä sekä valmiista tuotteesta.

S1, S2, S3

Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi

Oppilas osaa ohjautua kokonaiseen käsityöprosessiin ja osaa esittää omia ideoitaan kuvallisesti sekä osaa kertoa käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta.

Oppilas osaa ohjatusti ryhtyä kokonaiseen käsityöprosessiin ja osaa esittää omia ideoitaan kuvallisesti sekä osaa ohjatusti kertoa käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta.

T3 Oppilas harjoittelee suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita.

S1-S5

Oman työn suunnittelu, valmistus

Oppilas osaa suunnitella ja valmistaa käsityötuotteita.

Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja valmistaa käsityötuotteita.

T4 Oppilas harjoittelee työstämään erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan.

S2-S4

Käsityössä käytettävien materiaalien työstäminen

Oppilas osaa työstää erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan.

Oppilas osaa kannustettuna ja ohjatusti työstää erilaisia materiaaleja.

T5 Oppilas tunnistaa onnistumisia.

Oppilas tunnistaa oman suunnittelunsa, taitojensa kehittymisen ja oman kädenjälkensä valmistamassaan tuotteessa.

S1-S6

Oppilaan ideointi ja itsearviointi

Oppilas osaa tunnistaa onnistumisensa, oman suunnittelunsa, taitojensa kehittymisen ja oman kädenjälkensä valmistamassaan tuotteessa.

Oppilas osaa ohjatusti ja kannustettuna tunnistaa onnistumisensa, oman suunnittelunsa, taitojensa kehittymisen ja oman kädenjälkensä valmistamassaan tuotteessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
T1Oppilas kiinnostuu ja innostuu käsin tekemisestä ja hänessä herää uteliaisuus keksivään ja kokeilevaan käsityöhön.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
T2Oppilas harjoittelee ymmärtämään kokonaisen käsityöprosessin vaiheet.Oppilas harjoittelee kertomaan suunnitelmastaan piirtämällä tai muotoilemalla ja kertomaan käsityön tekemisestä sekä valmiista tuotteesta.
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus
T3Oppilas harjoittelee suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
T4Oppilas harjoittelee työstämään erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
T5Oppilas tunnistaa onnistumisia.Oppilas tunnistaa oman suunnittelunsa, taitojensa kehittymisen ja oman kädenjälkensä valmistamassaan tuotteessa.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta kannustetaan keksimään yksin ja ryhmässä useita innostavia ideoita ja huomaamaan, että tehtävän voi ratkaista usealla eri tavalla. 

Harjoitellaan ideoimaan persoonallisia käsityöllisiä ratkaisuja käyttäen apuna virikkeiden avulla syntyneitä havaintoja, kokemuksia ja ajatuksia.

Suunnittelun ja ideoinnin virikkeenä käytetään lähiympäristöjä sekä monialaisia oppimiskokonaisuuksia. 

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Valmistamiseen annetaan riittävästi aikaa, ja oppilasta kannustetaan kokeilemaan erilaisia menetelmiä materiaalien työstämiseksi. 

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Annetaan avoimia suunnittelutehtäviä, joissa ideoidaan ja suunnitellaan työtä yksin tai ryhmässä.

Oppilasta ohjataan huomaamaan käsityötuotteen suunnittelun olevan tärkeä osa käsityötä.

Harjoitellaan kertomaan suunnitelmasta ja tekemään työstä kuvia piirtämällä tai muotoilemalla.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaalle pyritään tarjoamaan kokemuksia onnistuneen työskentelyn tuomasta hyvän olon tunteesta. 

Käsityöprosesseissa mitataan, käytetään suorakulmaa, sahataan käsisahalla sekä naulataan ja höylätään, huovutetaan, virkataan ja kudotaan/pujotellaan.

Harjoitellaan kankaan leikkaamista ja käsin ompelua niin, että voidaan opetella hallitsemaan itsenäisesti ompelun aloittaminen ja päättäminen. Materiaaleina käytetään villakuituja, lankoja, kankaita, puuta, muovia, metalleja, värejä ja pintakäsittelyaineita. 

Ohjataan oppilasta noudattamaan opettajan antamia ohjeita ja työskentelemään vastuuntuntoisesti ja turvallisesti.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta ohjataan kertomaan käsityöstä ja sen ideasta sanallisesti ja kuvien avulla tieto- ja viestintäteknologiaa apuna käyttäen.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta ohjataan tarkastelemaan käsityötään ja työskentelyään useassa kokonaisen käsityön vaiheessa korostaen onnistumisia sekä pohtien kehittämistarpeita yksin tai ryhmässä. 

Oppilasta autetaan tunnistamaan valmistamassaan tuotteessa oma suunnittelu, taitojen kehittyminen ja kädenjälki.

ePerusteet