Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Vuorovaikutus- tilanteissa toimiminen |
T1 Oppilas osallistuu erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ryhmä- ja luokkatilanteissa. | S1 | Puheviestintätilanteissa toimiminen | Oppilas osallistuu ahkerasti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin. | Oppilas osallistuu vaihtelevasti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin. |
T2 Oppilas rohkaistuu osallistumaan keskustelutilanteisiin ja esittämään kysymyksiä ja mielipiteitä. Oppilas kehittää aktiivisuuttaan ja mielikuvitustaan erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa. | S1 | Toiminta vuorovaikutustilanteissa | Oppilas osaa esittää kysymyksiä ja mielipiteitä keskustelutilanteissa. Oppilas osoittaa aktiivisuutta ja kykyä käyttää mielikuvitusta ryhmäviestintätilanteissa. | Oppilas tarvitsee ohjausta toimiessaan erilaisissa keskustelutilanteissa sekä tukea ryhmäviestintätilanteisiin. |
T3 Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin leikkeihin ja ilmaisuharjoituksiin. Oppilas rohkaistuu ottamaan erilaisia rooleja ja ilmaisemaan itseään draaman avulla. | S1 | Ilmaisukeinojen käyttö | Oppilas ilmaisee rohkeasti itseään. | Oppilas tarvitsee paljon ohjausta itsensä ilmaisussa. |
T4 Oppilas havainnoi tunne- ja eleviestintää ja keskustelee niiden herättämistä ajatuksista. Oppilas osallistuu aktiivisesti luokan hyvän ilmapiirin rakentamiseen. Oppilas käyttäytyy asiallisesti toisten tunteita huomioiden. | S1 | Vuorovaikutustaitojen kehittyminen | Oppilas tekee havaintoja toisten tunteista ja eleistä ja huomioi aktiivisesti toisia. | Oppilaalla on vaikeuksia vuorovaikutuksessa toisten kanssa. |
Tekstien tulkitseminen |
T5 Oppilas omaksuu sujuvan mekaanisen lukutaidon. Oppilas pyrkii ymmärtämään lukemansa, ikätasolleen suunnatun tekstin sisällön. Oppilas osallistuu pohtimaan tarinoiden merkitystä ja sisältöä. Oppilas osaa tarkkailla ja arvioida omaa lukutaitoaan ja luetunymmärtämistään. Oppilas harjoittelee tekstinymmärtämisen strategioita. | S2 | Tekstinymmärtämisen perusstrategioiden hallinta | Oppilas osaa mekaanisesti lukea sujuvasti. Oppilas tarkkailee lukiessaan ymmärtämistään ja pyrkii laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan. | Oppilaan mekaaninen lukutaito on vielä epävarmaa. Pidempien tekstien ymmärtäminen tuottaa oppilaalle vaikeuksia. Oppilas pyrkii jonkin verran laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan. |
T6 Oppilas osaa tulkita ympäristönsä viestejä. Oppilas osaa tulkita erilaisia kuvia ja käyttää kuvantulkinnassa tarvittavia keskeisiä käsitteitä. Oppilas osaa havainnoida ja tulkita ikätasolleen suunnattuja monimuotoisia tekstejä ja niiden merkityksiä sekä sanavalintoja. Oppilas pyrkii laajentamaan käsitevarantoaan. Oppilas harjaantuu taidoissaan ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä. | S2 | Tekstien erittely ja tulkinta | Oppilas osaa tulkita ympäristön viestejä ja sanoittaa niitä. Oppilas tulkitsee kuvia, tekstejä ja tunneviestintää sekä pyrkii käyttämään niiden tulkintaan tarvittavia käsitteitä. | Oppilaan sanavarasto kehittyy hitaasti. Oppilas tarvitsee tukea kuva-, teksti- ja tunneviestien tulkinnassa sekä niiden tulkintaan tarvittavien käsitteiden käyttämisessä. |
T7Oppilas tekee havaintoja ympäristöstä eri aistien avulla ja sanoittaa havaintojaan. Oppilas osaa käyttää kuvia ja tekstejä tiedonhankinnassa. Oppilas tutustuu sähköiseen tiedonhakuun. Oppilas harjoittelee aakkosjärjestyksen käyttämistä tiedonhankinnan yhteydessä. | S2 | Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys | Oppilas tekee havaintoja ympäristöstään ja sanoittaa havaintojaan. Oppilas osaa käyttää kuvia ja tekstejä tiedonhankinnassa. Oppilas tuntee aakkoset ja löytää tietoa aakkosjärjestyksen avulla. | Oppilas tarvitsee paljon ohjausta tehdäkseen havaintoja ympäristöstään ja sanoittaakseen niitä. Oppilas osaa jonkin verran käyttää kuvia ja tekstejä tiedonhankinnassa. |
T8 Oppilas lukee lukutaidolleen ja ikätasolleen sopivia fakta- ja fiktiotekstejä sekä yksin että ryhmässä. Oppilas jakaa lukukokemuksiaan muiden kanssa. Oppilas pyrkii käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja -juoni. | S2 | Lapsille ja nuorille tarkoitetun kirjallisuuden ja tekstien tuntemus ja lukukokemusten jakaminen | Oppilas lukee lukutaitoaan vastaavaa kirjallisuutta ja on lukenut ainakin muutaman lastenkirjan. Oppilas osaa kertoa lukemastaan pienessä ryhmässä. Oppilas pyrkii käyttämään joitakin kerronnan peruskäsitteitä. | Oppilas lukee lukutaitoaan vastaavia tekstejä ohjatusti ja on lukenut ainakin yhden lukutaitoaan vastaavan lastenkirjan. Oppilas harjoittelee kertomaan lukemastaan ryhmässä. |
Tekstien tuottaminen |
T9 Oppilas tuottaa omiin arkikokemuksiin, havaintoihin, mielipiteisiin ja mielikuvitukseen perustuvia tuotoksia. | S3 | Kokemusten ja ajatusten ilmaiseminen | Oppilas osaa kertoa ja kuvailla tarinoita, mielipiteitä ja kokemuksiaan suullisesti ja kirjallisesti. | Oppilas tarvitsee paljon ohjausta kertoakseen ja kuvaillakseen kokemuksiaan, mielipiteitään ja tarinoita suullisesti ja kirjallisesti. |
T10 Oppilas harjoittelee tuottamaan pieniä kertovia ja kuvaavia tekstejä myös monimediaisissa ympäristöissä. | S3 | Oman ajattelun kielentäminen ja eri tekstilajien käyttö | Oppilas kirjoittaa sanoja ja lyhyitä virkkeitä jo lähes virheettömästi. Oppilas kirjoittaa lyhyitä kertovia ja fiktiivisiä tarinoita. | Oppilas osaa kirjoittaa sanoja ja lyhyitä virkkeitä, mutta äännekestoissa ja taivutusmuodoissa sekä virkkeen tunnusmerkeissä voi vielä esiintyä virheitä. |
T11 Oppilas osaa erotella sanojen tavu- ja äännerakenteita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä. Oppilas harjoittelee tekstin suunnittelua ja ajatuskartan laatimista. Oppilas harjoittelee näppäintaitoja ja osaa kirjoittaa pieniä tarinoita tietokoneella. | S3 | Kirjoitustaito ja kirjoitetun kielen hallinta | Oppilas osaa tavuttaa, merkitä sanavälit ja isot alkukirjaimet erisnimissä. Oppilas osaa käyttää virkkeissä isoa alkukirjainta ja lopetusmerkkiä. Oppilas suunnittelee tekstejään ohjatusti. Oppilas osaa kirjoittaa pieniä tarinoita tietokoneella. | Oppilas osaa pääosin tavuttaa sanoja, merkitä sanavälit ja käyttää pääosin erisnimissä isoa alkukirjainta. Virkkeen kirjoittaminen on vielä epävarmaa. Oppilas tarvitsee paljon tukea kirjoitelmien suunnittelemiseen ja kirjoittamiseen. Oppilaan kirjoittaminen tietokoneella on hyvin hidasta. |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
T12 Oppilas tekee havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä ja tutustuu kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Oppilas tekee ikäkaudelleen ominaisia havaintoja kielestä ja eri puhetavoista sekä kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen. Oppilas keskustelee kielen muodoista ja merkityksistä. | S4 | Kielen tarkastelun kehittyminen ja kielikäsitteiden hallinta | Oppilas tekee havaintoja kielestä ja eri puhetavoista sekä kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen. Oppilas kielellistää aktiivisesti ympäröivää maailmaa. | Oppilas tekee satunnaisesti havaintoja kielestä, eri puhetavoista ja kielenkäytön vaikutuksista. Oppilas tarvitsee tukea ympäristönsä kielellistämiseen. |
T13 Oppilas kuuntelee ja lukee lapsille suunnattua kirjallisuutta. Oppilas valitsee itseään kiinnostavaa luettavaa. Oppilas jakaa lukukokemuksiaan säännöllisesti muiden kanssa. Oppilas tutustuu kirjastoon ja sen käyttöön. | S4 | Kirjallisuuden tuntemus | Oppilas tuntee ikäkaudelleen suunnattua lastenkirjallisuutta ja lastenkirjallisuuden hahmoja. Oppilas osaa valita itseään kiinnostavaa luettavaa. | Oppilas tuntee hieman ikäkaudelleen suunnattua kirjallisuutta ja lastenkirjallisuuden hahmoja. Oppilas valitsee ohjatusti itseään kiinnostavaa luettavaa. |
T14 Oppilas tutustuu suomalaiseen lastenkulttuuriin omassa lähiympäristös sään. Oppilas tutustuu tapakulttuuriin, juhlaperinteisiin ja joihinkin kansanperinteen muotoihin lähiympäristössään. Oppilas osallistuu yhteisten esitysten ja muiden kulttuurituotosten tekemiseen. | S4 | Kielitietoisuuden ja kulttuurin tuntemuksen kehittyminen | Oppilas osallistuu erilaisiin luovan ilmaisun harjoituksiin ja pieniin esityksiin. Oppilas osoittaa kiinnostusta tapakulttuuria, juhlaperinteitä ja joitakin kansanperinteiden muotoja kohtaan lähiympäristössään. | Oppilas tarvitsee paljon ohjausta osallistuessaan luovan ilmaisun harjoituksiin. Oppilas osoittaa vähäistä kiinnostusta tapakulttuuria, juhlaperinteitä ja joitakin kansanperinteiden muotoja kohtaan lähiympäristössään. |