Opetussuunnitelman perusteet
Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.
Paikallinen opetussuunnitelma
Opetuksen lähtökohtana on oppilaan perhe ja sen historia. Tarkastellaan ortodoksista kirkkovuotta tapahtumaikonien ja pyhien ihmisten ikonien sekä troparien kautta. Tuodaan esille, että ortodoksiseen kirkkovuoteen sisältyy arki- ja pyhäpäiviä sekä paastonaikoja kuten joulupaasto ja suuri paasto. Kirkkovuodesta tarkastellaan erityisesti teofaniaa ja palmusunnuntaita.
Tutustutaan kirkkoon rakennuksena, jossa on eri osia. Tarkastellaan kirkon esineistöä kuten kirkkolippua, analogia ja vainajienmuistelupöytää. Ortodoksiset koululaisjumalanpalvelukset ovat osa opetusta. Ymmärretään, että on olemassa erilaisia ortodoksisia jumalanpalveluksia ja toimituksia, kuten liturgia ja hautajaiset. Tutustutaan ortodoksiseen rukouskäytäntöön ja rukousperinteeseen kuten Herran rukoukseen ja Jeesuksen rukoukseen. Käsitellään alustavasti ortodoksisen kirkon mysteerioita kuten kastetta ja mirhavoitelua.
Ymmärretään että Raamattu on kirkon kirja, joka jakaantuu Vanhaan ja Uuteen testamenttiin. Tutustutaan Raamatun sisällöistä erityisesti apostoleihin, evankeliumeihin ja niiden kirjoittajiin. Tarkastellaan Neitsyt Mariaa Jumalansynnyttäjänä. Tuodaan esille ortodoksinen nimipäiväperinne ja tutustutaan oppilaan omaan taivaalliseen esirukoilijaan.