Yhteiskuntaoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi eli formatiivinen arviointi on yhteiskuntaopissa oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolisella palautteella oppilaita kannustetaan toimimaan aktiivisesti omissa lähiyhteisöissään ja soveltamaan käytännön arjessa yhteiskunnallista ja taloudellista osaamistaan. Arvioinnilla tuetaan yhteiskunnallisten tietojen ja taitojen soveltamista sekä kiinnitetään huomiota siihen, miten monipuolisesti ja näkemyksiään perustellen oppilaat oppivat rakentamaan omaa käsitystään yhteiskunnasta. Summatiivisessa arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden monimuotoiset toiminnan ja osaamisen osoittamisen tavat.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona yhteiskuntaopin opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut yhteiskuntaopin oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt yhteiskuntaopin tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on yhteiskuntaopin tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet tietyn arvosanan mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy yhteiskuntaopin päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnissa painotetaan formatiivista arviointia, palautteen antamista, vertaisarviointia ja itsearviointia. Arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan lähtötaso. Arviointi on kehittävää, vuorovaikutteista ja monipuolista tuoden esiin oppilaiden erilaiset tavat oppia. Päättöarvioinnissa käytetään valtakunnallisia tavoitteita.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekä yhteiskunnallinen ymmärrys
T4 ohjata oppilasta syventämään ja pitämään ajan tasalla yhteiskuntaa, talouden toimintaa ja yksityistä taloudenpitoa koskevia tietojaan ja taitojaan sekä arvioimaan kriittisesti median roolia ja merkitystä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa kertoa yhteiskuntaan, talouteen ja median toimintaan liittyvästä toiminnasta. Hän käyttää apunaan lähdekritiikkiä ja arvioi kriittisesti median roolia ja merkitystä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään yhteiskunnan toiminnan sekä yksityisen että julkisen taloudenpidon periaatteita. Hän oppii tarkastelemaan kriittisesti median yhteiskunnallista roolia.
Yhteiskuntaa, mediaa, taloutta ja taloudenpitoa koskevat tiedot ja taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hankkii ja erittelee yhteiskuntaa ja taloutta käsittelevää tietoa eri näkökulmia huomioon ottavalla ja kriittisellä tavalla. Hän arvioi kriittisesti median toimintaa ja mediavaikuttamista yhteiskunnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hankkii tietoa yhteiskunnasta ja taloudesta eri lähteitä käyttäen sekä vertailee lähteiden tietoja keskenään. Hän erittelee median roolia yksilöiden elämässä ja sen toimintaa julkisen keskustelun osana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla yhteiskunnan ja talouden ilmiöitä ja toimintaa. Hän löytää eri lähteistä tietoa yhteiskunnasta ja taloudesta ja havaitsee eroja tietolähteiden antamissa tiedoissa. Hän kuvailee median vaikutusta omassa elämässä ja yhteiskunnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti yhteiskuntaan ja talouteen liittyviä asioita. Oppilas löytää ohjatusti yhteiskuntaa ja taloutta koskevaa tietoa hänelle annetusta lähteestä sekä antaa ohjatusti esimerkin median toiminnasta tiedon välittäjänä.

Yhteiskunnallisen tiedon käyttäminen ja soveltaminen
T5 rohkaista oppilasta kehittymään yritteliääksi ja vastuulliseksi taloudelliseksi toimijaksi, joka tuntee yrittäjyyttä ja työelämää sekä niiden tarjoamia mahdollisuuksia ja osaa suunnitella omaa tulevaisuuttaan
Paikallinen tarkennus
Opetellaan pitämään itsestään huolta ja suunnittelemaan omaa elämää eteenpäin. Tutustutaan paikalliseen työ- ja elinkeinoelämään yleisellä tasolla. Oppiaineessa tehdään yhteistyötä oppilaanohjauksen kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan työelämää ja yrittäjyyttä tuntevana taloudellisena toimijana.
Yrittäjyys- ja työelämätaitojen käyttäminen ja soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi palkkatyön ja yrittäjyyden merkitystä yhteiskunnassa. Hän arvioi palkkatyön ja yrittäjyyden merkityksiä yksilölle.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas erittelee palkkatyön ja yrittäjyyden asemaa yhteiskunnassa. Hän vertailee palkkatyön ja yrittäjyyden tarjoamia mahdollisuuksia yksilölle.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee palkkatyön ja yrittäjyyden piirteitä. Oppilas kertoo, mitä mahdollisuuksia palkkatyö ja yrittäjän ammatti tarjoavat yksilölle.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa tunnistavansa ohjatusti palkkatyön ja yrittäjyyden eroja sekä palkkatyötä ja yrittäjyyttä edustavia ammatteja.

T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan yhteiskunnallista toimintaa sekä eri yhteisöjä ja vähemmistöryhmiä monipuolisesti ja avarakatseisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii seuraamaan yhteiskunnallista toimintaa. Hän tarkastelee erilaisia yhteisöjä ja vähemmistöjä monipuolisest ja rakentavasti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii analysoimaan yhteiskunnan eri yhteisöjä ja väestöryhmiä.
Eri yhteisöjen ja väestöryhmien monipuolinen tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi keinoja, joilla voidaan tukea väestöryhmien yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas erittelee erilaisten väestöryhmien asemaan vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee erilaisia yhteisöjä ja vähemmistöryhmiä sekä niiden asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa tunnistavansa esimerkkien avulla suomalaisessa yhteiskunnassa olevia yhteisöjä tai vähemmistöryhmiä.

Sisällöt

S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään yksilön vastuisiin, velvollisuuksiin, oikeuksiin sekä oman elämän ja talouden hallintaan. Paneudutaan erilaisiin mahdollisuuksiin oman tulevaisuuden suunnittelussa tutustumalla työelämään ja elinkeinoihin. Käsitellään sekä oman että lähiyhteisöjen, kuten perheiden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämistä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetellaan pitämään itsestään huolta ja suunnittelemaan omaa elämää eteenpäin. Tutustutaan paikalliseen työ- ja elinkeinoelämään. Oppiaineessa tehdään yhteistyötä oppilaanohjauksen kanssa.

S2 Demokraattinen yhteiskunta

Opetussuunnitelman perusteet

Paneudutaan demokraattisen yhteiskunnan ja oikeusvaltion periaatteisiin ja toimintatapoihin. Opetuksessa perehdytään ihmisoikeuksiin ja niihin liittyviin kansainvälisiin sopimuksiin. Opetuksen sisältönä ovat yhteiskunnan rakenteet ja vallankäyttö. Tarkastellaan lisäksi mielipiteiden kanavoitumista yksilön, järjestöjen, median ja julkisen vallan toiminnaksi ja päätöksenteoksi Suomessa ja kansainvälisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

Paneudutaan siihen, mitä demokraattiseen yhteiskuntaan kuuluu. Opetuksesssa ovat esillä keskeisimmät ihmisoikeuksiin liittyvät sopimukset. Yhteiskunnan rakenteisiin ja vallankäyttöön käytännössä päästään tutustumalla paikkakunnan poliittiseen elämään ja päätöksentekoon.

S3 Aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan erilaisiin yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanaviin ja keinoihin. Harjoitellaan yhteiskunnallisessa osallistumisessa, työelämässä ja taloudellisessa toiminnassa tarvittavia taitoja luomalla aitoja tilaisuuksia koulun arjessa aktiiviselle, vastuulliselle ja rakentavalle yhteistyölle ja vaikuttamiselle myös yhteistyössä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaille tehdään selväksi, mitä kaikkea vaikuttamiseen liittyy. Oppitunneilla käytetään mahdollisuuksien mukaan osallistuvaa metodia, jonka avulla pyritään vahvistamaan eri elämänalueilla tarvittavia vuorovaikutustaitoja. Tavoitteena on vastuuntunnon kasvaminen ja kehittyminen, joka heijastuu koulussa ja sen ulkopuolisissa ihmissuhteissa.

S4 Taloudellinen toiminta

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään talouden peruskäsitteisiin, ilmiöihin ja keskeisiin toimijoihin sekä tarkastellaan taloutta myös kestävän kehityksen ja erilaisten taloudellisten toimijoiden näkökulmasta. Lisäksi perehdytään talouden ja hyvinvoinnin kysymyksiin muun muassa työn, ammattien ja yrittäjyyden kautta. Talouden ilmiöiden tarkastelussa huomioidaan paikalliset ja globaalit näkökulmat.

Paikallinen opetussuunnitelma

Työelämätietoudessa painottuvat erilaiset yritykset ja yrittäjyyden eri muodot. Oppilasta tuetaan laajentamaan mielikuvaa yrittämisestä ja ymmärtämään yrittämisen merkitys tulevaisuuden työelämässä.

ePerusteet