T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan työskentelyään sekä ideoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan työskentelyään.
Oppilas oppii toimimaan yritteliäästi ja luovasti ideoidessaan, tutkiessaan ja kokeillessaan erilaisia asioita.
|
Työskentely ja tuottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee itsenäisesti työskentelyään.
Oppilas työskentelee yritteliäästi ja oma-aloitteisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee työskentelyään ja osaa tehdä valintoja ja etsiä työhönsä omia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee työtään annettujen ohjeiden mukaan.
Oppilas pyrkii työskentelemään yritteliäästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee omaa työtään annetun ohjeen ja esimerkin pohjalta.
Oppilas osaa tehdä tietyn työvaiheen konkreettisesti ohjattuna.
|
T2 ohjata oppilasta asettamaan käsityöhön omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita sekä toteuttamaan niiden perusteella kokonainen käsityöprosessi ja arvioimaan oppimistaan
Paikallinen tarkennus
Arvioinnin kohde |
Arvion "hyvä" / arvosanan 8 osaaminen |
Kokonaisen käsityöprosessin toteuttaminen |
Oppilas osaa asettaa työskentelylleen tavoitteita sekä työskentelee käsityöprosessin mukaisesti ja arvioi realistisesti oppimistaan käsityöprosessin aikana. |
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii asettamaan omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita.
Oppilas oppii toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin. Oppilas oppii pohtimaan työskentelyään kokonaisessa käsityöprosessissa.
|
Kokonaisen käsityöprosessin toteuttaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa itsenäisesti oppimisen ja työskentelyn tavoitteita.
Oppilas etenee johdonmukaisesti ja pohtii käsityöprosessiaan analyyttisesti ja realistisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa oppimiselle ja työskentelylle tavoitteita, työskentelee käsityöprosessin mukaisesti ja pohtii realistisesti käsityöprosessiaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa oppimisen ja työskentelyn tavoitteita ohjatusti.
Oppilas etenee käsityöprosessissa vaihe vaiheelta ohjeiden mukaan.
Oppilas pohtii käsityöprosessiaan annettujen vaihtoehtojen pohjalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas asettaa opettajan avulla konkreettisen työskentelyyn liittyvän oppimisen tavoitteen.
Oppilas työskentelee vaihe kerrallaan ja pohtii käsityöprosessiaan ohjatusti.
|
T3 opastaa oppilasta tutustumaan ja käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä, materiaaleja ja tarkoituksenmukaisia työtapoja sekä kehittämään innovaatioita
Paikallinen tarkennus
Arvioinnin kohde |
Arvion "hyvä" / arvosanan 8 osaaminen |
Valmistaminen, tekniikat ja työstömenetelmät |
Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaisia materiaaleja sekä tekniikoita ja työstömenetelmiä ja osaa käyttää niitä valmistaessaan suunnittelemiaan tuotteita/teoksia. Oppilas pystyy arvioimaan projektimuotoisen, innovaatioihin tähtäävän työskentelyn edut ja ristkit. |
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä sekä oppii valitsemaan tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja käsityön työtapoja. Oppilas on kekseliäs työskentelyssään.
|
Työvälineiden käyttö, valmistusmenetelmien ja käsityön työtapojen tarkoituksenmukainen käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi eri työvälineiden ja valmistusmenetelmien käyttö- kelpoisuutta käsityöprosessissa.
Oppilas soveltaa materiaaleihin ja työtapoihin liittyvää osaamistaan kekseliäästi, kokeilevasti ja tarkoituksenmu- kaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja valmistusmenetelmiä sekä osaa käyttää niitä kekseliäästi valmistaessaan suunnittelemiaan tuotteita tai teoksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää erilaisten käsityön työtapojen ja materiaalien merkityksen käsityöprosessissa ja valitsee niistä ohjatusti työskentelyynsä soveltuvat.
Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja annettujen ohjeiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu molempien käsityön työtapojen opetukseen.
Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja tarvittaessa konkreettisesti ohjattuna.
|
T4 ohjata oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisuaan
Paikallinen tarkennus
Arvioinnin kohde |
Arvion "hyvä" / arvosanan 8 osaaminen |
Visuaalinen materiaalinen ja teknologinen ilmaisu |
Oppilas käyttää käsityön keskeisiä käsitteitä ja osaa esittää ideansa selkeästi sekä toteuttaa ne suunnitelmaan perusten ottaen huomioon esteettisyyden ja toimivuuden. Oppilas tuntee käsityössä käytettävät tärkeimmät mittayksiköt ja suureet. |
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita.
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään visuaalisesti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.
|
Visuaalinen, materiaalinen ja esitysteknologinen ilmaisu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita.
Oppilas ilmaisee ideansa monipuolisesti ja luovasti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää käsityön keskeisiä käsitteitä ja osaa esittää ideansa selkeästi esitysteknologiaa hyödyntäen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita ohjeen mukaan.
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja jotain muuta tapaa käyttämällä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa erilaisia käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita.
Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna kuvallisesti joitain havaintojaan ja ajatuksiaan.
|
T5 ohjata oppilasta havainnoimaan, ennakoimaan ja reagoimaan työtilanteisiin liittyviin riskitekijöihin ja toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa
Paikallinen tarkennus
Arvioinnin kohde |
Arvion "hyvä" / arvosanan 8 osaaminen |
Turvallinen työskentely |
Oppilas osaa arvioida työskentelyn ja materiaalien vaaroja ja riskejä sekä toimia turvallisesti käsityöprosessissa. Oppilas osaa toimia tarkoituksemukaisesti riskitilanteissa. |
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan, arvioimaan ja ennakoimaan erilaisia riskitilanteita ja reagoi tarvittaessa niihin.
Oppilas oppii toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa.
|
Turvallinen työskentely
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi ja ennakoi työskentelyn vaaroja ja riskejä osana käsityöprosessia.
Oppilas työskentelee turvallisesti ja toimillaan edistää oppimisympäristön turvallisuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida työskentelyn vaaroja ja riskejä sekä toimii turvallisesti käsityöprosessissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin keskeisiä työturvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja noudattaa annettuja työturvallisuusohjeita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa käsityöprosessissa annettuja työturvallisuusohjeita konkreettisesti ohjattuna.
|
T6 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa
Paikallinen tarkennus
Arvioinnin kohde |
Arvion "hyvä" / arvosanan 8 osaaminen |
Tieto- ja viestintäteknologiset taidot Yhteisöllinen työskentely |
Oppilas osaa käyttää itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa suunnittelussa ja valmistamisessa sekä oman tai yhteisen käsityöprosessin dokumentoinnissa tieto- ja viestintäteknologiaa. |
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa.
Oppilas oppii yhteisöllistä tiedon tuottamista ja jakamista.
|
Tieto- ja viestintätekniset taidot sekä yhteisöllinen työskentely
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti käsityöprosessin eri vaiheissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää käsityöprosessin suunnittelussa, valmistamisessa ja dokumentoinnissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa tieto- ja viestintäteknologiaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää annetun ohjeen mukaan tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa yksin tai yhdessä toisten kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää konkreettisesti ohjattuna tieto- ja viestintäteknologiaa omassa tai yhteisessä käsityöprosessissa.
|
T7 ohjata oppilasta tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitys omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä
Paikallinen tarkennus
Arvioinnin kohde |
Arvion "hyvä" / arvosanan 8 osaaminen |
Kädentaitojen ja käsityön merkitys |
Oppilas osaa esimerkkien avulla kuvailla käsityön merkitystä arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä. |
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella eri näkökulmista käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitystä omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä sekä muussa työelämässä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pohtia käsityön ja kädentaitojen merkitystä omassa elämässään ja yhteiskunnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa esimerkkien avulla kuvailla käsityön merkityksen arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opettajan ohjaamana käsityön ja kädentaitojen merkityksen pohdintaan.
|
T8 ohjata oppilaita taloudelliseen ajatteluun ja kehittämään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa
Paikallinen tarkennus
Arvioinnin kohde |
Arvion "hyvä" / arvosanan 8 osaaminen |
Valinnat ympäristön ja taloudellisuuden kannalta |
Oppilas osaa perustella käsityön merkityksen kestävälle elämäntavalle ja tehdä sen mukaisia valintoja työskentelyssään. |
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ajattelemaan taloudellisesti.
Oppilas oppii tekemään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa.
|
Perusteltujen valintojen tekeminen ja kestävän elämäntavan huomioiminen käsityöprosessissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee taloudellisia valintoja ja ymmärtää laadukkaan työn merkityksen.
Oppilas osaa arvioida ja perustella käsityöprosessiin ja kestävään elämäntapaan liittyviä valintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään.
Oppilas osaa arvioida käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa osittain itsenäisesti tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään.
Oppilas ymmärtää käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää käsityömateriaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.
|