Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ryhmä- ja luokkatilanteissa. Oppilas harjoittelee ohjeiden vastaanottamista isossa ryhmässä. 
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas rohkaistuu osallistumaan keskustelutilanteisiin ja esittämään kysymyksiä ja mielipiteitä.   Oppilas rohkaistuu esiintymään ryhmässä esimerkiksi roolileikin kautta.  
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin leikkeihin ja ilmaisuharjoituksiin.  Oppilas rohkaistuu ottamaan erilaisia rooleja ja ilmaisemaan itseään, esimerkiksi draaman avulla. 
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tunnistamaan omia ja toisten tunnetiloja. Oppilas pyrkii huomioimaan toisia ja käyttäytyy muita kohtaan kunnioittavasti.   
Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee mekaanista lukemista ja innostuu lukutaidostaan. Oppilas lukee sanatasolla sanoja sujuvasti ja harjoittelee lukemaan lyhyitä virkkeitä ja tarinoita oman tasonsa mukaisesti.  Oppilas harjoittelee äänetöntä lukemista.  
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee helppojen tekstien, sanojen ja peruskäsitteiden ymmärtämistä.  Oppilas pyrkii laajentamaan sanavarastoaan. Oppilas tutkii erilaisia kuvia ja tekee niistä tulkintoja.  
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ohjatusti tiedonhankintaa eri tavoin esimerkiksi tarkkailemalla ympäristöä sekä tutkimalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä. 
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas kuuntelee ikätasolleen sopivaa kirjallisuutta tai lukee lukutaidolleen sopivia tekstejä saaden myönteisiä lukukokemuksia.  Oppilaassa herää kiinnostus lastenkirjallisuuteen. 
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa kertoa arkipäivän asioista ja tapahtumista. Oppilas rohkenee kertoa tarinoita ja mielipiteitään. Oppilas harjoittelee kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kuvien avulla ja kirjoittamalla. 
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa kirjoittaa helppoja sanoja ja lyhyitä virkkeitä.  Oppilas harjoittelee tuottamaan pieniä kertovia ja kuvaavia tekstejä. 
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaista kynäotetta, kirjoitusasentoa sekä harjaantuu silmän ja käden koordinaatiossa. Oppilas harjoittelee oikean tekstisuunnan, kirjainmuotoja sekä tavuttaa sanoja kirjoittaessaan. Oppilas harjoittelee oikeinkirjoituksen perusasioita tavu- ja sanatasolla. Oppilas tutustuu sähköisiin oppimisympäristöihin ja niiden käyttämisen perustaitoihin. Oppilas harjoittelee näppäintaitoja. 
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas tekee havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä. Oppilas oppii huomioimaan oman kielenkäyttönsä vaikutuksensa toisten käyttäytymiseen. 
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu kirjastopalveluiden käyttöön. Oppilas etsii ohjatusti itseään kiinnostavaa luettavaa ja voi suorittaa Pudasjärven kaupungin lukudiplomin.  Oppilas kuuntelee ja lukee lapsille suunnattua kirjallisuutta. 
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu suomalaiseen lastenkulttuuriin monipuolisesti, esimerkiksi kirjastokäyntien, teatteriesitysten, juhlaperinteiden ja tapakulttuurien avulla.   Oppilas osallistuu erilaisiin luovan ilmaisun harjoituksiin ja pieniin esityksiin. 

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Vuorovaikutustaitoja harjoitetaan erilaisissa arkitilanteissa esim. oppitunneilla, leikeissä, välitunneilla, peleissä, ruokailuhetkissä, juhlissa ja vierailutilanteissa koulun ulkopuolella.

  • Hyödynnetään esimerkiksi KiVa-koulua tai jotakin muuta käytössä olevaa toimintamallia vuorovaikutustaitojen kehittämisessä.

  • Mahdollisuuksien mukaan koulut osallistuvat kaupungissa järjestettäviin erilaisiin kulttuuritilaisuuksiin ja tapahtumiin.

  • Harjoitellaan ja painotetaan tunneilmaisutaitoja.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Pudasjärvellä painotetaan tekstien tuottamisen harjoittelemista monimediaisissa ympäristöissä. Ilmiöitä tutkittaessa harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian perustaitoja sekä opetellaan käyttämään niitä oppimisen välineinä. Lisäksi suositellaan yhteistyötä esimerkiksi paikallislehtien kanssa.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Pudasjärvellä suositellaan, että ekaluokkalaiselle hankitaan oma kirjastokortti.

  • Kirjastovierailu 1.-2-luokilla. Harjoitellaan kirjastopalveluiden monipuolista käyttöä esimerkiksi satutunnit, kirjavinkkaus, kirjailijavierailijoita.

  • Kodin ja koulun välistä yhteistyötä hyödynnetään esim. isovanhemmat ja vanhemmat satujen lukijoina.

  • 1. luokan aikana kannustetaan lukudiplomin suorittamiseen, jolla pyritään innostamaan oppilaan omaan monipuoliseen lukuharrastukseen. Lukudiplomin voi toteuttaa yhteistyössä kirjaston kanssa.

ePerusteet