Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Liikunnan arviointi kohdistuu oppilaan toimintakykyisyyteen, liikuntataitoihin ja -tietoihin, harrastuneisuuteen ja sosiaalisuuteen liikuntatunneilla. Toimintakykyisyys käsittää oppilaan fyysisen kunnon (kestävyys) ja motoriset kyvyt ( voima, nopeus, ketteryys). Liikuntataitoihin sisältyy eri liikuntamuotojen perustiedot ja -taidot. Harrastuneisuus ja sosiaalisuus ilmenevät myönteisenä asennoitumisena ja oppilaan kykynä toimia ryhmän jäsenenä liikuntatunneilla.

Arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan oppilasta, jotta hänen sisäinen motivaatio liikuntaan lisääntyisi. Oppilaille selitetään arviointiperusteet ennakolta lukuvuoden alussa. Arvioinnin perusteena käytetään arvosanan hyvä -kriteereitä.

Ohjataan oppilaita itsearviointiin, sillä peruslähtökohtana on aktiivinen oppilas, joka harjaantuu ratkaisemaan erilaisia itseään koskevia asioita ja tapahtumia. Itsearvioinnin tulee kohdistua toimintaan ja tekoihin sekä myöskin tekemättä jättämisiin ja niiden seurauksiin. Tärkeintä on saada oppilas itse pohtimaan omaa opiskeluaan, asenteitaan ja tavoitteiden toteutumista.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas kokeilee itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa erilaisia liikuntatehtäviä. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan itseään liikunnan avulla. 
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ohjatusti havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla.  Oppilas harjoittelee ohjatusti tekemään eri liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja. 
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee motorisia perustaitoja (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja) erilaisissa oppimisympäristöissä, erilaisissa tilanteissa ja eri vuodenaikoina. 
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ohjatusti liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla liikuntavälineillä ja telineillä. 
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu vesiliikuntaan ja harjoittelee alkeisuimataitoa. 
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee toimimaan turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla. Oppilas harjoittelee ottamaan annettujen ohjeiden mukaiset liikuntavarusteet mukaan liikuntatunneille. 
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee kannustamaan muita sekä sietämään pettymyksiä ja iloitsemaan toisten onnistumisista. 
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee noudattamaan liikuntapelien ja -leikkien sääntöjä sekä toimimaan ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ohjatusti vahvistamaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Oppilas harjoittelee ohjatusti ilmaisemaan itseään ja tunteitaan liikuntatunneilla esim. musiikkiliikunnassa. Oppilas harjoittelee ohjatusti itsenäisen työskentelyn taitoja. 
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ohjatusti myönteisten kokemusten saamista liikunnasta. Oppilas rohkaistuu ohjatusti kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja. 

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Liikunnan tavoitteet ja keskeiset sisällöt Pudasjärvellä 1. ja 2. vuosiluokilla.

  • Liikuntamuodoilla tarkoitetaan tarkoituksenmukaista liikkumista eri liikuntaympäristöissä, kuten sisällä salissa, voimisteluvälineiden, pallojen, musiikin tai telineiden avulla ja ulkona esimerkiksi kentällä, metsässä tai rinteessä eri vuodenaikoina.

  • Liikuntamuotoja ovat esimerkiksi jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut.

  • Uinnit ja vesiliikunta jatkuvat Puikkarissa uimaopettajan johdolla kuuden kerran oppimisjaksona lukuvuosittain.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

ePerusteet