Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla.

Vuosiluokalla 1
Opettaja arvioi lukemisen, kirjoittamisen ja luetun ymmärtämistä sekä suullista ilmaisutaitoa ja vihkotyötä. Opettaja arvioi oppilaan lukutaidon ja tekstien ymmärtämisen taitojen edistymistä kuuntelemalla oppilaan liukulukua ja/tai lukemista sekä jälleenkerrontaa luokkatilanteissa. Opettaja arvioi oppilaan kiinnostuneisuutta lukemista kohtaan. Opettaja seuraa kirjoittamisen ja hienomotoriikan kehittymistä oppilaan työskentelyä seuraamalla. Opettaja arvioi näppäintaitojen edistymistä sormileikkien, huilunsoiton ja neulomisen avulla. Opettaja seuraa oppilaan lukuharrastuneisuutta ja arvioi oppilaan lukutaitoa. Huoltaja arvioi yhdessä opettajan kanssa oppilaan edistymistä arviointikeskustelussa kevätlukukauden aikana. Oppilas arvioi omia vihkojaan ja töitään säännöllisesti vuoden aikana opettajan ohjauksessa.

Vuosiluokalla 2
Opettaja arvioi lukemisen, kirjoittamisen, luetun ymmärtämisen perusteita sekä suullista ilmaisutaitoa ja vihkotyötä. Opettaja arvioi oppilaan lukutaidon ja tekstien ymmärtämisen taitojen edistymistä kuuntelemalla oppilaan liukulukua ja/tai lukemista, oman runon lausumista sekä jälleenkerrontaa luokkatilanteissa. Opettaja arvioi oppilaan kiinnostuneisuutta lukemista kohtaan erilaisten luetunymmärtämisen tehtävien ja pienimuotoisten kirjaesitelmien avulla. Opettaja seuraa kirjoittamisen ja hienomotoriikan kehittymistä oppilaan työskentelyä seuraamalla ja vihkotyötä arvioimalla. Opettaja arvioi näppäintaitojen edistymistä sormileikkien, huilunsoiton ja virkkauksen avulla. Opettaja seuraa oppilaan lukuharrastuneisuutta ja arvioi oppilaan lukutaitoa. Osallistumista draamatyöskentelyyn ja roolissa toimimiseen arvioidaan kysymysvastaus-esitysten avulla. Huoltaja arvioi yhdessä opettajan kanssa oppilaan edistymistä arviointikeskustelussakevätlukukauden aikana. Oppilas arvioi omia vihkojaan ja töitään säännöllisesti vuoden aikana opettajan ohjauksessa.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, harjoitellaan keskustelua; toisen puheen asiallista kuuntelua, omien kokemusten asiallista kuvaamista. Opetellaan oman vuoron pyytämistä ja odottamista. Osallistutaan draaman sekä muiden vuorovaikutusharjoitusten ja keskustelujen avulla satujen, tarinoiden, lorujen, vuodenaika- ja temperamenttirunojen tekemiseen. Liitetään lausumaan rytmit ainakin ulkoisena ilmaisuna. Opettajan kertomien satujen ja tarinoiden jälleenkerrontaa. Erilaisia puhe- ja artikulaatioharjoituksia sekä loruja, riimejä ja riimittelyä. Suullista ilmaisua erilaisissa tilanteissa. Tarkan kuuntelemisen harjoittelua. Pienet esitykset. ja muut ilmaisutaidon harjoitukset. Keskeistä opetuksessa on tässä vaiheessa runsas ja elävä kerronta, joka paitsi kehittää oppilaiden kielitajua, kuuntelemisen ja eläytymisen kykyä, välittää myös keskeisiä opetussisältöjä ikäkauden mukaisesti.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä äänne-kirjain vastaavuutta ja sen ohessa äänteiden tarkkaa kuulolla erottelua. Tutustutaan käsitteisiin äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen taitoja ja tapoja. Havainnoidaan monimuotoisia ympäristön tekstejä sekä työskennellään muun muassa kuvien, kaunokirjallisuuden ja yksinkertaisten tietotekstien parissa. Opitaan kertomaan kuulluista ja luetuista saduista ja tarinoista kerronnan pääkäsitteiden (esim. päähenkilö, Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit.Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Keskustellaan satujen, tarinoiden ja muiden tekstien sisällöistä. Isojen kirjainten opetteleminen tarinan, liikkeen, eleen, puheen, kuvan, nimen ja symbolin keinoin.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan äänne–kirjain -vastaavuutta sekä äänteiden hahmottamista kuulon avulla. Opetellaan isot kirjaimet steinerpedagogisesti kuvaopetuksen avulla. Harjoitellaan lukemisen ja kirjoittamisen valmiuksia. Kirjoitetaan jäljentäen ja kuulon avulla eriteltyjen äänteiden merkkejä (kirjaimia) piirtämällä. Huolehditaan kirjainten muodoista ja oppilaan vahvasta sitoutumisesta työhön niitä piirrettäessä. Aloitetaan näppäintaitojen harjoittelu. Luetaan kirjoitettua tekstiä liukulukuna pääosin yhdessä. Valitaan liukulukuna luettaviksi sanoja ja ilmaisuja, jotka ovat oppilaille tuttuja ja annetaan siten mahdollisuus sanakokonaisuuksien hahmottamiseen heti, kun oppilaan yleinen hahmottamiskyky on siihen kypsä.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tehdään puhe- ja artikulaatioharjoituksia. Harjoitellaan loruja, riimejä, vuodenaika- ja temperamenttirunoja. Eletään yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Kiinnitetään erityisesti huomioita puheenmuodostukseen, joka jäsentää sekä oppilaan kokonaisolemusta että hahmotuskykyä. Oppilaalla vielä tässä iässä vahvasti jäljellä olevaa jäljittelykykyä käytetään hyväksi siten, että opettaja kaikessa ilmaisussaan tavoittelee selkeyttä, johdonmukaisuutta, elävyyttä ja taiteellisuutta. Tämän harjoittelemiseen opettajan tulee erityisesti alimmilla luokilla käyttää riittävästi aikaansa. Runojen ja kertomusten omaksuminen edellyttää vielä usean oppilaan kohdalla sitä, että opettaja kertoo ja opettaa lausumaan runoja. Omaa lukuharrastusta kehitetään sen mukaan kuin oppilaan lukutaito antaa mahdollisuuden. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja käytetään kirjallisuutta ilmaisun virikkeenä. Tutustutaan monimuotoisiin teksteihin, kuten lastenkirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan lastenkulttuuriin, arkipäivän tapakulttuuriin, joihinkin kansanperinteen muotoihin sekä juhlaperinteisiin. Osallistutaan yhdessä kulttuurin tuottamiseen. Kertomusaineistona kansansadut, vuodenaikoihin ja ympäristöön liittyvät tarinat ja opetustarinat, esimerkiksi moraalikertomukset, joissa kuvamuodossa käsitellään luokan ja yksittäisen oppilaan sosiaaliseen kehityksen kannalta keskeisiä ongelmia. Kerrottu toistetaan seuraavana päivänä mielikuvan ja muistikuvan muodostuksen vahvistamiseksi. Hahmotetaan rytmejä taputtaen ja poljennoin. Oppilasta ohjataan käyttämään kirjastoa (huoltajan tuella), ja luokassa pidetään oppilaita varten riittävä valikoima ikäkauteen ja taitoihin sopivaa luettavaa.

ePerusteet