Opetussuunnitelman perusteet
Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.
Paikallinen opetussuunnitelma
Opetuksessa tutustutaan kristinuskon näkemykseen luomakunnan järjestyksestä ja elämästä Jumalan lahjana. Keskeisiä kysymyksiä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, erityisesti vastuu toisista ihmisistä sekä luonnosta, sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Autetaan oppilaita kehittämään omia tunnetaitoja niin yksilöllisesti kuin ryhmässä sekä myös taiteen avulla. Keskeisiä sisältöjä ovat hyvyyttä ja pahuutta koskevat kysymykset lapsen omassa maailmassa, surut ja ilot sekä ylipäätään oppilaiden omat kokemukset ja niistä esiin nousseet pohdinnat. Tarkastellaan ihmisen syntymään ja kuolemaan liittyviä elämänkysymyksiä sekä elämän kunnioittamista kertomusten avulla oppilaan ikäkausi huomioiden. Uskonnossa kertomusaineistona käytetään tarinoita, joiden kautta voidaan käsitellä eettisiä kysymyksiä. Opetuksen tarkoituksena on luoda oppilaalle turvallinen tunne siitä, että maailma on hyvä. Kertomusten kautta paneudutaan tunnetaitojen opetteluun ja hyveiden vahvistamiseen. Keskeistä on luokkayhteisön ja ystävyyden vahvistaminen. Harjoitellaan keskustelutaitoja ja toisten kunnioittavaa kuuntelemista.