Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan omiin ja koulutovereiden erilaisiin traditioihin ja uskontoihin ja opitaan ymmärtämään, että tietyt asiat ja tavat ovat pyhiä toiselle ihmiselle. Tärkeitä opetuksen asioita ovat oman uskonnon juhlat ja pyhät ajat, erilaisten juhlien sisältö, merkitys ja tavat viettää juhlia. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon lähteisiin, perinteisiin ja tapoihin tarinoiden ja kuvaopetuksen kautta. Samalla tutustutaan oman uskonnon keskeisiin käsitteisiin.


S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sisältöjen valinnassa aloitetaan oppilaan omassa luokassa sekä lähiympäristössä läsnä olevista uskonnoista (myös uskonnottomuudesta) ja niiden keskeisistä tavoista ja juhlista. Toisen kunnioitus lähtee omasta luokka- ja kouluyhteisöstä, jossa ollaan kiinnostuneita ympäröivästä maailmasta ja ihmisten erilaisuudesta.


S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksessa tutustutaan kristinuskon näkemykseen luomakunnan järjestyksestä ja elämästä Jumalan lahjana. Keskeisiä kysymyksiä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, erityisesti vastuu toisista ihmisistä sekä luonnosta, sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Autetaan oppilaita kehittämään omia tunnetaitoja niin yksilöllisesti kuin ryhmässä sekä myös taiteen avulla. Keskeisiä sisältöjä ovat hyvyyttä ja pahuutta koskevat kysymykset lapsen omassa maailmassa, surut ja ilot sekä ylipäätään oppilaiden omat kokemukset ja niistä esiin nousseet pohdinnat. Tarkastellaan ihmisen syntymään ja kuolemaan liittyviä elämänkysymyksiä sekä elämän kunnioittamista kertomusten avulla oppilaan ikäkausi huomioiden. Uskonnossa kertomusaineistona käytetään tarinoita, joiden kautta voidaan käsitellä eettisiä kysymyksiä. Opetuksen tarkoituksena on luoda oppilaalle turvallinen tunne siitä, että maailma on hyvä. Kertomusten kautta paneudutaan tunnetaitojen opetteluun ja hyveiden vahvistamiseen. Keskeistä on luokkayhteisön ja ystävyyden vahvistaminen. Harjoitellaan keskustelutaitoja ja toisten kunnioittavaa kuuntelemista.


ePerusteet