Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Ei kuntakohtaisia lisäyksiä
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Ei kuntakohtaisia lisäyksiä
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Ei kuntakohtaisia lisäyksiä
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Ei kuntakohtaisia lisäyksiä
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Ei kuntakohtaisia lisäyksiä
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Ei kuntakohtaisia lisäyksiä
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Ei kuntakohtaisia lisäyksiä
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Ei kuntakohtaisia lisäyksiä
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Ei kuntakohtaisia lisäyksiä
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Ei kuntakohtaisia lisäyksiä

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Liikuntatunneilla kehitetään kestävyyttä, voimaa, nopeutta ja liikkuvuutta

Tasapainotaidot

  • Tasapainoilua lattiakuvioiden päällä, telineillä ja välineiden kanssa

  • Liikkumistehtäviä ja leikkejä erilaisissa alustoissa ja metsässä

  • Voimistelu- ja hippaleikit

  • Harjoitellaan lihashallinta- ja liikkuvuusharjoitteita, kuten raajojen pyörityksiä, koukistuksia, ojennuksia, heilutuksia ja nostoja, vartalonhallintaa eri asennoissa

  • Pyöriminen, kieriminen ja heiluminen

  • Jää- ja lumiliikunta

Liikkumistaidot

  • Kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen, laukkaaminen, loikkiminen, kinkkaaminen osana erilaisia temppuratoja, leikkejä ja pelejä. Näitä taitoja kehitetään ja harjaannutetaan eri alustoilla, eri suuntiin sekä musiikin mukaan

  • Juoksu ja kiinniottoleikit, juoksupelit ja -viestit, reaktiojuoksuleikit

  • Välineleikit ja hipat

  • Hyppiminen eri tavoin eri suuntiin ja eri korkeuksiin leikkien, pelien ja kisailujen kautta

  • Luontoliikunta

  • Kartan kanssa koulun pihalla liikkuminen

  • Temppuradat

  • Jää- ja lumiliikunta

Kehonhallintataidot

  • Edistetään käyttämällä tehtäviä ja leikkejä, joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista

  • Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja erilaisissa oppimisympäristöissä

  • Leikkejä ja tehtäviä, joissa vaaditaan kehon hallintaa

  • Koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihteleminen erilaisissa tehtävissä

  • Liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla

  • Pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit

  • Voimistelua musiikin mukaan

  • Musiikkiliikuntaa leikkien

Välineenkäsittelytaidot

  • Vierittäminen, työntäminen, pomputtaminen, heittäminen, kiinniottaminen, potkaiseminen, kuljettaminen ja kämmenellä lyöminen osana erilaisia ratoja, leikkejä ja pelejä. Radoissa, leikeissä ja peleissä käytetään erikokoisia ja eripainoisia välineitä

Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Yksinkertaisten liikunnallisten sääntöleikkien, tehtävien ja pelien kautta opitaan toisten kuuntelemista, oman vuoron odottamista ja toisten auttamista

  • Opetukseen otetaan paljon tehtäviä, joissa tehdään asioita yhdessä. Näiden tehtävien kautta opetellaan yhdessä tekemistä, vuorovaikutustaitoja ja omien tunteiden ilmaisun säätelyä

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia

  • Oppilasta tuetaan kannustamalla onnistumisissa ja tuetaan pettymyksissä

  • Liikunnantunneille pyritään luomaan myönteinen ja toiminnallinen ilmapiiri, jossa oppilasta kuunnellaan

ePerusteet