T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Oulussa:
*perustietojen ja taitojen laajentaminen
*oppilas oppii hahmottamaan kokonaisen käsityön prosessin ja hallitsemaan sen vaiheet
*käsityöprosessin vaiheiden dokumentointi
*tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian käyttöön käsityöprosessissa sekä hyödynnetään sitä ohjatusti suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa
*tutustuu työkalujen, koneiden ja materiaalien elinkaareen
*oppii hyödyntämään työssään kierrätysmateriaaleja
*oppii jännitteen ja sähkövirran merkityksen, sarjaan- ja rinnankytkennän sekä resistanssin vaikutuksen
*oppii jännitteen ja virran mittaamisen virtapiirissä
*oppii tunnistamaan elektroniikan peruskomponentteja sekä oppii niiden ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia
*oppii automaation ja robotiikan perusteita
|
|
|
T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi
Paikallinen tarkennus
Oulussa:
*perustietojen ja taitojen laajentaminen
*oppilas oppii hahmottamaan kokonaisen käsityön prosessin ja hallitsemaan sen vaiheet
*käsityöprosessin vaiheiden dokumentointi
*tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian käyttöön käsityöprosessissa sekä hyödynnetään sitä ohjatusti suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa
*tutustuu työkalujen, koneiden ja materiaalien elinkaareen
*oppii hyödyntämään työssään kierrätysmateriaaleja
*oppii jännitteen ja sähkövirran merkityksen, sarjaan- ja rinnankytkennän sekä resistanssin vaikutuksen
*oppii jännitteen ja virran mittaamisen virtapiirissä
*oppii tunnistamaan elektroniikan peruskomponentteja sekä oppii niiden ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia
*oppii automaation ja robotiikan perusteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin, johon sisältyy oman työn suunnittelu, valmistus ja työskentelynaikainen arviointi. Hän dokumentoi prosessia.
|
Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi ja prosessin dokumentointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin itsenäisesti ja dokumentoi
käsityöprosessin vaiheet. Oppilas pohtii omaa työskentelyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja dokumentoi sen eri vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toteuttaa käsityöprosessin keskeiset osat opettajan ohjaamana.
Oppilas dokumentoi joitakin käsityöprosessin vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin osat. Oppilas toteuttaa jonkin käsityöprosessin osan opettajan konkreettisesti ohjaamana ja dokumentoi sen.
|
T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin
Paikallinen tarkennus
Oulussa:
*perustietojen ja taitojen laajentaminen
*oppilas oppii hahmottamaan kokonaisen käsityön prosessin ja hallitsemaan sen vaiheet
*käsityöprosessin vaiheiden dokumentointi
*tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian käyttöön käsityöprosessissa sekä hyödynnetään sitä ohjatusti suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa
*tutustuu työkalujen, koneiden ja materiaalien elinkaareen
*oppii hyödyntämään työssään kierrätysmateriaaleja
*oppii jännitteen ja sähkövirran merkityksen, sarjaan- ja rinnankytkennän sekä resistanssin vaikutuksen
*oppii jännitteen ja virran mittaamisen virtapiirissä
*oppii tunnistamaan elektroniikan peruskomponentteja sekä oppii niiden ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia
*oppii automaation ja robotiikan perusteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee ja valmistaa yksin tai ryhmässä käsityötuotteen tai teoksen, jossa toteutuu perustellut, esteettiset ja tekniset ratkaisut.
|
Tuotteen valmistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Oppilas arvioi ja perustelee tuotteen esteettisiä tai toiminnallisia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee tai valmistaa tuotetta tai teosta opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti
Paikallinen tarkennus
Oulussa:
*perustietojen ja taitojen laajentaminen
*oppilas oppii hahmottamaan kokonaisen käsityön prosessin ja hallitsemaan sen vaiheet
*käsityöprosessin vaiheiden dokumentointi
*tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian käyttöön käsityöprosessissa sekä hyödynnetään sitä ohjatusti suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa
*tutustuu työkalujen, koneiden ja materiaalien elinkaareen
*oppii hyödyntämään työssään kierrätysmateriaaleja
*oppii jännitteen ja sähkövirran merkityksen, sarjaan- ja rinnankytkennän sekä resistanssin vaikutuksen
*oppii jännitteen ja virran mittaamisen virtapiirissä
*oppii tunnistamaan elektroniikan peruskomponentteja sekä oppii niiden ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia
*oppii automaation ja robotiikan perusteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ja tuntee erilaisia käsityön materiaaleja. Hän työstää tarkoituksenmukaisesti erilaisia materiaaleja ja valitsee niihin sopivia valmistusmenetelmiä.
|
Käsityössä käytettävien materiaalien ja valmistusmenetelmien valinta, yhdistäminen ja työstäminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä monipuolisesti. Oppilas valitsee,
yhdistää ja käyttää taitavasti eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä soveltaen niitä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä.
Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja
valmistusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää käsityön käsitteistöä ja käyttää
käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti, huolehtimaan turvallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyttämään työhön sopivaa välineistöä
Paikallinen tarkennus
Oulussa:
*perustietojen ja taitojen laajentaminen
*oppilas oppii hahmottamaan kokonaisen käsityön prosessin ja hallitsemaan sen vaiheet
*käsityöprosessin vaiheiden dokumentointi
*tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian käyttöön käsityöprosessissa sekä hyödynnetään sitä ohjatusti suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa
*tutustuu työkalujen, koneiden ja materiaalien elinkaareen
*oppii hyödyntämään työssään kierrätysmateriaaleja
*oppii jännitteen ja sähkövirran merkityksen, sarjaan- ja rinnankytkennän sekä resistanssin vaikutuksen
*oppii jännitteen ja virran mittaamisen virtapiirissä
*oppii tunnistamaan elektroniikan peruskomponentteja sekä oppii niiden ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia
*oppii automaation ja robotiikan perusteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti ja työskentelee työturvallisuusohjeita noudattaen. Hän valitsee ja käyttää työhön sopivaa välineistöä.
|
Työskentelytaidot.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuuntuntoisesti, pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas huomioi työturvallisuuden omassa ja toisten
kanssa työskentelyssä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa valita niistä tarkoituksenmukaisimmat.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa vastuuta omasta työskentelystään sekä toimii pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas tietää käsityössä käytettävien
työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti, vastuullisesti ja turvallisesti opettajan ohjaamana. Oppilas harjoittelee tavoitteellista työskentelyä.
Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee pitkäjänteistä ja turvallista työskentelyä opettajan
konkreettisesti ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää työvälineitä
opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa
Paikallinen tarkennus
Oulussa:
*perustietojen ja taitojen laajentaminen
*oppilas oppii hahmottamaan kokonaisen käsityön prosessin ja hallitsemaan sen vaiheet
*käsityöprosessin vaiheiden dokumentointi
*tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian käyttöön käsityöprosessissa sekä hyödynnetään sitä ohjatusti suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa
*tutustuu työkalujen, koneiden ja materiaalien elinkaareen
*oppii hyödyntämään työssään kierrätysmateriaaleja
*oppii jännitteen ja sähkövirran merkityksen, sarjaan- ja rinnankytkennän sekä resistanssin vaikutuksen
*oppii jännitteen ja virran mittaamisen virtapiirissä
*oppii tunnistamaan elektroniikan peruskomponentteja sekä oppii niiden ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia
*oppii automaation ja robotiikan perusteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
|
Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen omassa työskentelyssä.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää itsenäisesti oman käsityöprosessinsa eri vaiheisiin ja niiden dokumentointiin sopivia tieto- ja viestintäteknologian välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa ohjeistuksen mukaisesti
käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa opettajan ohjaamana käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin
dokumentoinnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa jonkin käsityöprosessin
vaiheen aikana opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T7 ohjata oppilasta arvioimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan vuorovaikutteisesti omaa ja muiden kokonaisen käsityön prosessia
Paikallinen tarkennus
Oulussa:
*perustietojen ja taitojen laajentaminen
*oppilas oppii hahmottamaan kokonaisen käsityön prosessin ja hallitsemaan sen vaiheet
*käsityöprosessin vaiheiden dokumentointi
*tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian käyttöön käsityöprosessissa sekä hyödynnetään sitä ohjatusti suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa
*tutustuu työkalujen, koneiden ja materiaalien elinkaareen
*oppii hyödyntämään työssään kierrätysmateriaaleja
*oppii jännitteen ja sähkövirran merkityksen, sarjaan- ja rinnankytkennän sekä resistanssin vaikutuksen
*oppii jännitteen ja virran mittaamisen virtapiirissä
*oppii tunnistamaan elektroniikan peruskomponentteja sekä oppii niiden ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia
*oppii automaation ja robotiikan perusteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä sekä tarkastelee omaa käsityöprosessiaan ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään. Hän antaa vertaispalautetta käsityöprosessista.
|
Oman työn ja käsityöprosessin tarkastelu, vertaispalautteen antaminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee realistisesti omaa työtään ja käsityöprosessiaan.
Oppilas antaa aktiivisesti rakentavaa vertaispalautetta
käsityöprosessista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu rakentavasti oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun. Oppilas osallistuu tarkoituksenmukaisesti vertaispalautteen antamiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun sekä vertaispalautteen antamiseen opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee oman työn ja käsityöprosessin tarkastelua sekä vertaispalautteen antamista opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T8 herättää oppilas arvioimaan kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti
Paikallinen tarkennus
Oulussa:
*perustietojen ja taitojen laajentaminen
*oppilas oppii hahmottamaan kokonaisen käsityön prosessin ja hallitsemaan sen vaiheet
*käsityöprosessin vaiheiden dokumentointi
*tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian käyttöön käsityöprosessissa sekä hyödynnetään sitä ohjatusti suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa
*tutustuu työkalujen, koneiden ja materiaalien elinkaareen
*oppii hyödyntämään työssään kierrätysmateriaaleja
*oppii jännitteen ja sähkövirran merkityksen, sarjaan- ja rinnankytkennän sekä resistanssin vaikutuksen
*oppii jännitteen ja virran mittaamisen virtapiirissä
*oppii tunnistamaan elektroniikan peruskomponentteja sekä oppii niiden ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia
*oppii automaation ja robotiikan perusteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee kulutus- ja tuotantotapoja monipuolisesti. Hän valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
|
Kulutus- ja tuotantotapojen pohdinta.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee monipuolisesti kulutus- ja tuotantotapojen vaikutusta
tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti ja perustelee valintojaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii kulutus- ja tuotantotapoja opettajan ohjaamana.
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|