Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi käsityössä on luonteeltaan ohjaavaa ja kannustavaa, oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa sekä koko käsityöprosessia koskevaa. Käsityöprosessin eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä. Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa havainnoidaan käsityöprosessia kokonaisuudessaan, käsityöhön soveltuvien materiaalien kokeilemista, testaamista, eri materiaalien työstämisen tapoja, taitoja, työskentelyn sujuvuutta ja tuotosten laatua sekä muissa oppiaineissa opitun soveltamista.  

Palautteen antamisessa korostetaan myönteisesti oppilaan kehittymistä ja kannustetaan osaamisen laajentamiseen ja syventämiseen. Keskeisten sisältöalueiden oppimisen rinnalla arvioidaan monipuolisesti laaja-alaisen käsityötaidon ja -tiedon kehittymistä. Arviointikeskustelussa ja muussa palautteessa käydään yhdessä läpi oppilaan vahvuuksia ja kehittämiskohteita ja ohjataan kehittämään suoritusta. Oppilaille tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia. Oppilaan tai ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja tarkastella, jolloin oppilaat oppivat asioiden selkeää ja jäsenneltyä esittämistä, toisten työskentelyn arvostamista ja rakentavaa palautteen antoa. 

Käsityön sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin oppiaineen tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää käsityön valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 käsityön opetuksen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen käsityön opetuksen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Oppilaan työskentelyn arviointi sisältyy vuosiluokilla 3–6 käsityön lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan sanalliseen arvioon tai arvosanaan. Käsityön 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.  

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Oulussa: *oppilaalle tulee varata tarpeeksi aikaa taidoissa harjaantumiseen ja turvallisen työskentelyn oppimiseen *oppilas oppii pitkäjänteiseen työskentelyyn *oppimistehtävät liittyvät oppilaan elinpiiriin, harrastuksiin tai leikkeihin *oppilas osaa ideoida opettajajohtoisesti ratkaisuja yksinkertaisiin ongelmiin *oppilas osaa luonnostella omia ideoitaan paperille *oppii oppimistehtävien avulla käsityön peruskäsitteitä *oppilas osaa suullisesti kuvata omaa tekemistään *oppilas oppii materiaalien taloudellisen käytön *oppii arvostamaan ja arvioimaan omaa sekä toisten työskentelyä
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti
Paikallinen tarkennus
Oulussa: *oppilaalle tulee varata tarpeeksi aikaa taidoissa harjaantumiseen ja turvallisen työskentelyn oppimiseen *oppilas oppii pitkäjänteiseen työskentelyyn *oppimistehtävät liittyvät oppilaan elinpiiriin, harrastuksiin tai leikkeihin *oppilas osaa ideoida opettajajohtoisesti ratkaisuja yksinkertaisiin ongelmiin *oppilas osaa luonnostella omia ideoitaan paperille *oppii oppimistehtävien avulla käsityön peruskäsitteitä *oppilas osaa suullisesti kuvata omaa tekemistään *oppilas oppii materiaalien taloudellisen käytön *oppii arvostamaan ja arvioimaan omaa sekä toisten työskentelyä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ja tuntee erilaisia käsityön materiaaleja. Hän työstää tarkoituksenmukaisesti erilaisia materiaaleja ja valitsee niihin sopivia valmistusmenetelmiä.
Käsityössä käytettävien materiaalien ja valmistusmenetelmien valinta, yhdistäminen ja työstäminen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä monipuolisesti. Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää taitavasti eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä soveltaen niitä tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä. Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää käsityön käsitteistöä ja käyttää käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti, huolehtimaan turvallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyttämään työhön sopivaa välineistöä
Paikallinen tarkennus
Oulussa: *oppilaalle tulee varata tarpeeksi aikaa taidoissa harjaantumiseen ja turvallisen työskentelyn oppimiseen *oppilas oppii pitkäjänteiseen työskentelyyn *oppimistehtävät liittyvät oppilaan elinpiiriin, harrastuksiin tai leikkeihin *oppilas osaa ideoida opettajajohtoisesti ratkaisuja yksinkertaisiin ongelmiin *oppilas osaa luonnostella omia ideoitaan paperille *oppii oppimistehtävien avulla käsityön peruskäsitteitä *oppilas osaa suullisesti kuvata omaa tekemistään *oppilas oppii materiaalien taloudellisen käytön *oppii arvostamaan ja arvioimaan omaa sekä toisten työskentelyä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti ja työskentelee työturvallisuusohjeita noudattaen. Hän valitsee ja käyttää työhön sopivaa välineistöä.
Työskentelytaidot.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuuntuntoisesti, pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas huomioi työturvallisuuden omassa ja toisten kanssa työskentelyssä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa valita niistä tarkoituksenmukaisimmat.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa vastuuta omasta työskentelystään sekä toimii pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti, vastuullisesti ja turvallisesti opettajan ohjaamana. Oppilas harjoittelee tavoitteellista työskentelyä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee pitkäjänteistä ja turvallista työskentelyä opettajan konkreettisesti ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää työvälineitä opettajan konkreettisesti ohjaamana.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelussa perehdytään erilaisiin lähtökohtiin ja hyödynnetään omia moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä sekä havainnoidaan ja analysoidaan esineitä, rakennettua ja luonnon ympäristöä uusien ideoiden kehittämiseksi. Käsityössä yhdistetään värejä, kuviota, erilaisia pintoja, tyylejä ja muotoja. Sovelletaan materiaalien lujuus- ja taipumisominaisuuksia. Tutkitaan rakenteiden syntymistä ja energian käyttöä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Oppimistehtävät liitetään oppilaan elinpiiriin, harrastuksiin tai leikkeihin ikätason mukaisesti. Ideointi on ohjattua, strukturoitua ja tarkoituksenmukaista. Ideointitehtävät voivat olla ratkaisun keksimistä yksinkertaisiin ongelmiin. Ideointiin käytetään monipuolisia ja vaihtelevia työtapoja. Alussa ideointi on enemmän opettajajohtoista ja itsenäisen ideoinnin osuus lisääntyy taitojen kehittyessä.

Opettajajohtoinen ideointi, ryhmissä ideointi, pareittain ideointi, itsenäinen ideointi. Innostavat ja oppilaan omasta elämänpiiristä nousevat yksinkertaiset aihepiirit (lelut, pelit ja käyttöesineet).

S2 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Laaditaan omalle tuotteelle tai teokselle ja työskentelylle suunnitelma ja kehitetään sitä tarvittaessa. Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työskentelytekniikoita ideoiden kehittämiseksi tuotteeksi tai teokseksi. Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisesti sekä numeerisesti käyttäen esimerkiksi mittoja, määriä ja mittakaavoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Projektin tavoitteiden, aika- ja materiaaliresurssien on oltava oppilaiden tiedossa jo suunnitteluvaiheessa. Esimerkki suunnittelutaitojen harjoittelusta: luonnosten tekeminen, käsin toteutettavat suunnitelmat, mittaaminen ja merkitseminen.

S3 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan materiaalien ominaisuuksia sekä käsityön tekemisessä tarvittavien tavallisimpien koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita. Sovelletaan näin hankittua tietoa omassa työssä. Kokeillaan monipuolisesti erilaisia materiaaleja kuten erilaisia puulajeja, metalleja, muoveja, kuituja, lankoja, kankaita ja kierrätysmateriaaleja. Harjoitellaan ohjelmoimalla aikaan saatuja toimintoja, joista esimerkkinä robotiikka ja automaatio. Kokeilujen pohjalta tuotetta tai teosta kehitetään vielä eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Tutustutaan materiaaleihin, työkaluihin, koneisiin ja laitteisiin.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan erilaisia yksilöllisiä ja /tai yhteisöllisiä tuotteita ja teoksia, joiden toteuttamiseen käytetään monenlaisia käsityössä tarvittavia valmistustekniikoita, työvälineitä, koneita ja laitteita. Työskennellään itse tehdyn suunnitelman ohjaamana.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Oppilaalle tulee varata tarpeeksi aikaa taidoissa harjaantumiseen ja turvallisen työskentelyn oppimiseen. Tekeminen on käsityössä pitkäjänteiseen työskentelyyn oppimista, perustekniikoiden kokeilua ja niissä harjaantumista. On tärkeää säilyttää pääpaino tekemisessä sekä kiireettömyyden tunne. Tekeminen liitetään vuosiluokalla opiskeltaviin ilmiöihin ja aihepiireihin mahdollisuuksien mukaan, esimerkiksi yhteisissä oppimiskokonaisuuksissa ympäristöopin, kuvataiteen tai fysiikan kanssa. Tekemisessä otetaan huomioon materiaalien taloudellinen käyttö. Huomioidaan innostava työympäristö, laadukas tuote ja viimeistelyn merkitys.

S5 Soveltaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellessä opitaan käyttämään alan peruskäsitteistöä ja tutustutaan turvallisiin materiaaleihin ja työtapoihin. Perehdytään laadukkaan tuotteen ominaisuuksiin ja turvalliseen työskentelykulttuuriin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Soveltaminen tarkoittaa opittujen tietojen ja taitojen hyödyntämistä oppilaan omien ideoiden toteutuksessa. Harjoitellaan oikeiden termien käyttöä, käsityön kieltä ja turvallista työskentelyä. Sisällöissä huomioidaan peruskäsitteistö oppimistehtävään liittyen, turvalliseen työympäristöön tutustuminen, työergonomian huomioiminen, työturvallisuuden huomioiminen koneiden kanssa työskenneltäessä ja laadukkaan tuotteen ominaisuudet.

S6 Dokumentointi ja arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään osana ideointia, suunnittelua ja dokumentointia. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Opitaan arvostamaan ja arvioimaan omaa sekä toisten työskentelyä dokumentoinnin avulla ikätason mukaisesti. Harjoitellaan vastaanottamaan palautetta ja muuttamaan omaa toimintaa palautteen mukaisesti. Kirjataan ideoita, harjoitellaan luonnosten piirtämistä, keskustellaan opettajajohtoisesti työvaiheista ja työn etenemisestä, opetellaan oman työskentelyn arviointia ja opetellaan antamaan rakentavaa ja kannustavaa palautetta opettajajohtoisesti.

ePerusteet