Opetussuunnitelman perusteet
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.
Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.
Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Paikallinen opetussuunnitelma
Oulussa:
Oppilaan toiminta:
Aktiivisuus ja harjoitteleminen liikuntatunneilla.
Havaintomotoristen taitojen harjaannuttaminen, kehon ja ympäristön hahmottaminen, oman kehon liikuttaminen suhteessa tilaan, aikaan ja voimaan, liikkuminen yksin sekä suhteessa muihin. Harjaannutetaan ratkaisuntekotaitoja aistihavaintojen pohjalta.
Motoristen perustaitojen, tasapainotaitojen ja liikkumistaitojen vahvistaminen ja niiden monipuolinen soveltaminen eri tilanteissa, erilaisissa oppimisympäristöissä eri vuodenaikoina. Staattinen ja dynaaminen tasapainotaito; asennot, nojat, koukistaminen, ojentaminen, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, väistäminen ja nopeat suunnanmuutokset. Liikkumistaitoja; käveleminen, juokseminen, hyppeleminen, rytmissä hyppiminen, laukkaaminen, liukuminen, kiipeäminen, kinkkaaminen, loikkiminen. Monipuolinen liikkuminen eri vuodenaikoina oppimisympäristöinä SALI, KENTTÄ, MAASTO, LUMI, JÄÄ JA VESI.
Välineenkäsittelytaitojen vahvistaminen ja niiden monipuolinen soveltaminen erilaisissa oppimisympäristöissä eri vuodenaikoina. Välineenkäsittelytaidot; kuljettaminen käsillä ja jaloilla, potkaiseminen, pomputtaminen, heittäminen, kiinniottaminen, lyöminen ja laukaiseminen -Monipuolinen liikkuminen eri vuodenaikoina oppimisympäristöinä SALI, KENTTÄ, MAASTO, LUMI, JÄÄ JA VESI.
Fyysisten ominaisuuksien voima, nopeus, kestävyys ja liikkuvuus arviointi, ylläpitäminen ja kehittäminen. Opetellaan arvioimaan ohjatusti fyysistä toimintakykyä sekä ymmärtämään sen merkitys oman toimintakyvyn ylläpitämiseen. Harjoitellaan ohjatusti ja monipuolisesti fyysisiä ominaisuuksia.
Uima- ja pelastautumistaito.
Turvallinen ja asiallinen toiminta liikuntatunneilla.
Esimerkkejä liikuntamuodoista:
Vuodenaikoihin sopivat erilaiset liikuntamuodot. Liikuntatunneilla harjoitteita, jotka ohjaavat aktiiviseen toimintaan.
KIINNIOTTOLEIKIT- reaktiokykyä, koordinaatiota ja rytmikykyä harjaannuttavat tehtävät alkulämmittelyissä VOIMISTELU- kehonhallintaa harjaannuttavat tehtävät, telineradat MUSIIKKILIIKUNTA- tehtävät, joissa omaa kehoa liikutetaan tahdonalaisesti suhteessa tilaan, aikaan ja voimaan, liikkuminen musiikin rytmissä yksin sekä suhteessa muihin PALLOPELIT- JA LEIKIT- tehtäviä, joissa ohjataan tarkoituksenmukaiseen liikkumiseen pelitilanteissa suhteessa pelivälineeseen ja muihin pelaajiin nähden, pienpelit ja viitepelit eri välineitä ja ympäristöjä monipuolisesti käyttäen SUUNNISTUS- tehtävät, joilla harjaannutetaan reitinvalintaa.
VOIMISTELU- hypyt, hyppelyt, voimistelulliset liikesarjat ilman välineitä ja välineiden kanssa sekä liikkuminen musiikkia ilmentäen TELINEVOIMISTELU- telineradat, taitotason mukaisia monipuolisia liikkeitä ja hyppyjä LUISTELU- taitotasonmukaisia tehtäviä, välineillä, musiikin rytmiin HIIHTO- taitotasonmukaisia harjoitteita suksilla, eri maastonmuotoja hyödyntäen PALLOPELIT- pelataan monipuolisesti pienpelejä ja viitepelejä MUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTA- esim. muoti- ja peritanssit, askelsarjat ja luovat harjoitteet tanssin elementtejä hyödyntäen PERUSLIIKUNTA-taitotasonmukaisia harjoituksia yhdistäen juokseminen, heitto- ja hyppytaidot SUUNNISTUS- JA RETKEILY- koulun lähimaastossa.
VOIMISTELU- hypyt, hyppelyt, voimistelulliset liikesarjat välineiden kanssa sekä liikkuminen musiikkia ilmentäen TELINEVOIMISTELU- telineradat, taitotason mukaisia monipuolisia liikkeitä ja hyppyjä LUISTELU- taitotasonmukaisia tehtäviä, välineillä HIIHTO- taitotasonmukaisia harjoitteita suksilla, eri maastonmuotoja hyödyntäen PALLOPELIT- harjoitteet, joilla harjoitetaan kuljettamista käsillä ja jaloilla, potkaisemista, pomputtamista, heittämistä- ja kiinniottoa, lyömistä ja laukaisemista eri välineillä, pelataan monipuolisesti pienpelejä ja viitepelejä PERUSLIIKUNTA-taitotasonmukaisia harjoituksia yhdistäen juokseminen, heitto- ja hyppytaidot SUUNNISTUS- JA RETKEILY- koulun lähimaastossa.
Tehtävät, joiden avulla tutustutaan oman toimintakyvyn arviointiin. Tehtävät, joiden avulla kannustetaan ja ohjataan oppilasta ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksia. VOIMAA kehittäviä harjoitteita esim. koulupaini, kuntopiiritehtävät välineillä lihaskuntoliikkeitä oman kehon painoa hyödyntäen yksin ja pariliikkeinä, hypyt ja heitot. NOPEUTTA kehittäviä harjoitteita esim. juoksupyrähdykset leikeissä ja pallopeleissä, hypyt, heitot, loikat ja kisailut. Perusliikunnassa KESTÄVYYTTÄ kehittävä toiminta esim. pallopelit ja maastossa liikkuminen eri vuodenaikoina juosten, suunnistaen, retkeillen ja hiihtäen. LIIKKUVUUTTA edistäviä/kehittäviä harjoitteita esim. voimistelussa käsien ja hartioiden, jalkojen sekä vartalon koukistukset, ojennukset, nostot, kierrot, heilautukset, taivutukset. Liikuntatunneilla alku- ja loppuverryttelyssä tehtävät venyttelyt.
Oulun kaupungin järjestämä uinninopetus, jossa on oma suunnitelma; rintauinti, vesipelastus, 200m uintitesti.
Turvalliset työskentelytaidot liikuntatunneilla, kuten sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen yleisesti. Pallopelien sääntöjen tunteminen. Telineiden ja välineiden turvallinen käyttö. Liikenteessä ja maastossa liikkuminen turvallisesti.