Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Musiikin arviointi vuosiluokilla 1–2

Arvioinnissa edetään tavoitteiden mukaisesti vuosiluokittain, uutta aikaisemmin opittuun lisäten.

Asenne

  • oppilas pystyy ottamaan toiset huomioon musiikillisessa toiminnassa

  • oppilas asennoituu musiikin opiskeluun myönteisesti

  • oppilas huolehtii siitä, että tarvittavat välineet ovat mukana musiikin tunnilla

 Osallistuminen

  • oppilas pyrkii suorittamaan annetun tehtävän osana ryhmää

  • oppilas osallistuu yhteislauluun

  • oppilas rohkaistuu tuottamaan omia pieniä musiikillisia esityksiä

  • oppilas osallistuu omien kykyjensä ja kulttuurisidonnaisuuksien mukaan musiikkiliikuntaan

 Musiikkitieto

  • oppilas oppii nimeämään C-duuriasteikon sävelet (kts. keskeiset sisällöt)

  • oppilas oppii musiikin perusmerkinnät (kts. keskeiset sisällöt)

  • oppilas tietää musiikin aikakausiin liittyviä keskeisiä tunnuspiirteitä ja säveltäjiä

Kuuntelu

  • oppilas pystyy analysoimaan kuulemaansa musiikkia tai äänimaailmaa

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
Oppilasomaksuu musiikillisen ilmaisun perustaitoja ja tietojakokee musiikin leikinomaisesti ja kokonaisvaltaisesti: laulaen, liikkuen ja kuunnellenrohkaistuu ilmaisemaan itseään vapautuneesti laulaen, soittaen ja liikkuen sekä ryhmissä että yksin ja oppii luonnollista äänen käyttöätutustuu erilaisiin rytmi- ja melodiasoittimiinoppii kuuntelemaan ja havainnoimaan aktiivisesti ääniympäristöä ja monenlaista musiikkiaosaa ulkoa muutamia lauluja
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

Paikallinen opetussuunnitelma

Laulaminen on musiikintuntien keskeisin työtapa

  • lauluvaraston kartuttaminen: lastenlauluja, laululeikkejä, ajankohtaisia lauluja esim. vuodenaikoihin ja yhteisiin juhliin liittyviä lauluja. Opetellaan Maamme-laulun säkeistöt 1-2 (”Oi maamme...”, ”Sun kukoistukses...”) sekä opettajan harkinnan mukaan Suvivirren kolme ensimmäistä säkeistöä, Enkeli taivaan säkeistöt 1, 2, 10

  • äänellinen ilmaisu ja erilaisia äänellisiä kokeilua luontevasti laululeikeissä

    soolo - tutti (esim. Serafiina ja Vitamiinirap, Musica 1-2)

    piano (hiljaa) - forte (voimakkaasti)

  • tutustuminen käsitteisiin säkeistö ja kertosäe (muoto) AB-rakenne

  • tutustuminen uuteen ja vanhaan lastenmusiikkiin (esimerkkejä, Ipanapa, Ammuu, Paukkumaissi, Hevisaurus, Saukki ja pikkuoravat, Kipparikvartetti)

Soittaminen

  • kehonsoittimilla soittamista

  • tutustumista rytmi- ja melodiasoittimiin ja mahdollisuuksien mukaan yksinkertaisia säestystehtäviä lauluihin ja musiikkiliikuntaan (harmonia)

  • erilaisten ääniympäristöjen luomista ja kokemista mahdollisuuksien mukaan

  • tutustumista tuttujen lastenlaulujen ja lorujen avulla:

    • rytmi: esim. perusrytmi, sana- ja nimirytmejä ja hokemia

    • melodia: tutustutaan melodian kulkuun ylös ja alas

    • dynamiikka: piano/forte

    • sointiväri: erilaiset äänet ja niiden tuottaminen (oma ääni, keho, soittimet, muut äänet, rytmisoitinten tunnistaminen)

    • muoto: AB (parillinen eli säkeistö + kerto) ja ABA (kahdenpuoleinen rakenne)

    • tempo: (hidas - nopea, hidastuva - nopeutuva)(tasaisesti sykkivä tempo)

Kuunteleminen

  • monenlaisen musiikin kuuntelua sekä omien elämysten ja mielikuvien kuvailua (esimerkkejä, Vivaldi: Vuodenajat, Prokofjev: Pekka ja susi, Saint-Saëns: Eläinten karnevaali)

  • tutustumista eri maiden lasten musiikkiin

  • tutustutaan mahdollisuuksien mukaan erilaisiin soittimiin

  • iloinen (duuri) ja surullinen (molli).

  • musiikkiliikunta

  • elämyksellistä liikkumista musiikin mukaan

    • liikeen tuottaminen rytmin ja melodian pohjalta (esim. säveltaso, melodian kulku, musiikin sävyn ja voiman vaihtelut)

  • tutustumista laululeikkeihin ja piirileikkeihin

  • koetaan tasajakoisuus (marssi) ja kolmijakoisuus (valssi)

Musiikin arviointi vuosiluokalla 2

Oppimisen arviointi on ohjaavaa ja rohkaisevaa, yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen kannustavaa.

Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön ja erityistä huomiota kiinnitetään musiikillisten yhteistyö- ja musisointitaitojen edistymiseen. 

Asenne

  • oppilas pystyy ottamaan toiset huomioon musiikillisessa toiminnassa

  • oppilas asennoituu musiikin opiskeluun myönteisesti

  • oppilas huolehtii siitä, että tarvittavat välineet ovat mukana musiikin tunnilla

 

Osallistuminen

  • oppilas pyrkii suorittamaan annetun tehtävän osana ryhmää

  • oppilas osallistuu yhteislauluun

  • oppilas rohkaistuu tuottamaan omia pieniä musiikillisia esityksiä

  • oppilas osallistuu omien kykyjensä ja kulttuurisidonnaisuuksien mukaan musiikkiliikuntaan

Kuuntelu

  • oppilas eläytyy kuulemaansa musiikkiin tai äänimaailmaan

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

ePerusteet