Opetussuunnitelman perusteet
Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.
Paikallinen opetussuunnitelma
Laulaminen on musiikintuntien keskeisin työtapa
lauluvaraston kartuttaminen: lastenlauluja, laululeikkejä, ajankohtaisia lauluja esim. vuodenaikoihin ja yhteisiin juhliin liittyviä lauluja. Opetellaan Maamme-laulun säkeistöt 1-2 (”Oi maamme...”, ”Sun kukoistukses...”) sekä opettajan harkinnan mukaan Suvivirren kolme ensimmäistä säkeistöä, Enkeli taivaan säkeistöt 1, 2, 10
äänellinen ilmaisu ja erilaisia äänellisiä kokeilua luontevasti laululeikeissä
soolo - tutti (esim. Serafiina ja Vitamiinirap, Musica 1-2)
piano (hiljaa) - forte (voimakkaasti)
tutustuminen käsitteisiin säkeistö ja kertosäe (muoto) AB-rakenne
tutustuminen uuteen ja vanhaan lastenmusiikkiin (esimerkkejä, Ipanapa, Ammuu, Paukkumaissi, Hevisaurus, Saukki ja pikkuoravat, Kipparikvartetti)
Soittaminen
kehonsoittimilla soittamista
tutustumista rytmi- ja melodiasoittimiin ja mahdollisuuksien mukaan yksinkertaisia säestystehtäviä lauluihin ja musiikkiliikuntaan (harmonia)
erilaisten ääniympäristöjen luomista ja kokemista mahdollisuuksien mukaan
tutustumista tuttujen lastenlaulujen ja lorujen avulla:
rytmi: esim. perusrytmi, sana- ja nimirytmejä ja hokemia
melodia: tutustutaan melodian kulkuun ylös ja alas
dynamiikka: piano/forte
sointiväri: erilaiset äänet ja niiden tuottaminen (oma ääni, keho, soittimet, muut äänet, rytmisoitinten tunnistaminen)
muoto: AB (parillinen eli säkeistö + kerto) ja ABA (kahdenpuoleinen rakenne)
tempo: (hidas - nopea, hidastuva - nopeutuva)(tasaisesti sykkivä tempo)
Kuunteleminen
monenlaisen musiikin kuuntelua sekä omien elämysten ja mielikuvien kuvailua (esimerkkejä, Vivaldi: Vuodenajat, Prokofjev: Pekka ja susi, Saint-Saëns: Eläinten karnevaali)
tutustumista eri maiden lasten musiikkiin
tutustutaan mahdollisuuksien mukaan erilaisiin soittimiin
iloinen (duuri) ja surullinen (molli).
musiikkiliikunta
elämyksellistä liikkumista musiikin mukaan
tutustumista laululeikkeihin ja piirileikkeihin
koetaan tasajakoisuus (marssi) ja kolmijakoisuus (valssi)
Musiikin arviointi vuosiluokalla 2
Oppimisen arviointi on ohjaavaa ja rohkaisevaa, yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen kannustavaa.
Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön ja erityistä huomiota kiinnitetään musiikillisten yhteistyö- ja musisointitaitojen edistymiseen.
Asenne
oppilas pystyy ottamaan toiset huomioon musiikillisessa toiminnassa
oppilas asennoituu musiikin opiskeluun myönteisesti
oppilas huolehtii siitä, että tarvittavat välineet ovat mukana musiikin tunnilla
Osallistuminen
oppilas pyrkii suorittamaan annetun tehtävän osana ryhmää
oppilas osallistuu yhteislauluun
oppilas rohkaistuu tuottamaan omia pieniä musiikillisia esityksiä
oppilas osallistuu omien kykyjensä ja kulttuurisidonnaisuuksien mukaan musiikkiliikuntaan
Kuuntelu