Opetussuunnitelman perusteet
Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
Paikallinen opetussuunnitelma
Piirtäminen - Luonnostelu, piirrinote, erilaisia viivoja ja pintoja. Piirtäminen luonnon ympäristöä ja arkkitehtuuria havainnoimalla. Piirrosten tekeminen osaksi ympäristöä (erilaiset piirtimet, lyijykynät, grafiittikynät, liidut)
Maalaaminen - Värioppia värejä sekoittaen, värikokeiluja eri väreillä, värien havainnointia ympäristöstä. Värien elämyksellistä kokemista eri tunnelmien luojana. Pää- ja välivärit, mielivärit eli värien kokeminen. Maalaaminen luonnon ympäristöä ja arkkitehtuuria havainnoimalla. Maalausten tekeminen osaksi ympäristöä. Sivellintekniikka: sivellinote, erilaisia sivellinjälkiä, märkää märälle -tekniikka (vesi- ja peitevärit, liidut)
Muovailu, rakentelu ja tuotesuunnittelu - Savityöskentelyn työvaiheet. Yhdestä palasta muotoilu, yksinkertaiset liitokset. Rakentelu: lapselle tärkeän ympäristön pienoismalli, ympäristötaiteeseen tutustuminen ja mahdollisen oman ympäristöteoksen toteutus. (paperin leikkaus ja liimaus, kolmiulotteisuus erilaisilla materiaaleilla, savi, muovailuvaha, tikut, paperimassa, kartongit, kierrätysmateriaalit)
Grafiikka - Omien piirrosten työstäminen grafiikaksi. Sarjallinen työskentely eli vedossarjan tuottaminen eri värejä kokeillen, ryhmätyön koostaminen vedoksista (pressprint-painanta, sormipainanta, luonnonmateriaaleilla painaminen, kohopainanta)
Media ja kuvallinen viestintä - ympäristön kuvaamista. Median kuvista keskustelua; miten ympäristö näkyy kuvissa. Erilaisten kuvien tarkoituksia: mainos-, opetus-, tiedotus- ja uutiskuva, kuvituskuva tarinoissa ja saduissa (digi- ja videokuvausta tablettitietokoneilla ja/tai kameroilla)