Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Arviointi edistää oppilaan oppimista ja työskentelyä sekä ohjaa käyttäytymistä kohti asetettuja tavoitteita. Arvioinnin tehtävänä on auttaa oppilasta löytämään omat vahvuutensa oppijana sekä antaa erilaisia toimintamalleja asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Nämä vaativat jatkuvaa ja monipuolista opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Yhteistyö kotien kanssa kuuluu hyvään arviointikulttuuriin. Huoltajien kanssa keskustellaan koulutyön tavoitteista ja koulun arviointikäytänteistä. Huoltajia tiedotetaan arvioinnista vanhempainilloissa ja Wilma-järjestelmän kautta. Oppilaan opintojen edistymisestä sekä oppilaan työskentelystä ja käyttäytymisestä annetaan tietoa oppilaalle itselleen ja huoltajalle. Tukea tarvitsevien oppilaiden huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön kiinnitetään erityistä huomiota.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Vuosiluokilla 1-2 käyttäytymisestä annetaan sanallinen arvio (liite). Vuosiluokilla 3-9 annetaan numeroarvosana.
Käyttäytymisen arvioinnin perusteet
10 Erinomainen
Oppilas on oma-aloitteisesti kohtelias, ystävällinen, kannustava ja vastuuntuntoinen.
Oppilas luo omalla toiminnallaan myönteistä ilmapiiriä kouluyhteisöön ja hän on esimerkillinen erilaisuuden hyväksymisessä
Oppilas noudattaa esimerkillisesti sääntöjä ja ohjeita.
9 Kiitettävä
Oppilas pääsääntöisesti noudattaa ohjeita, sääntöjä ja hyviä tapoja.
Oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja on yhteishenkeä rakentava.
Oppilas arvostaa omaa sekä muiden työtä.
8 Hyvä
Kahdeksan on hyvän käyttäytymisen perustaso.
Oppilas noudattaa yleensä ohjeita, sääntöjä ja hyviä tapoja sekä ottaa huomioon muut ihmiset. Saadessaan palautetta oppilas pyrkii korjaamaan käytöstään ja ottaa vastuun teoistaan.
Oppilas pystyy työskentelemään ryhmän jäsenenä.
7 Tyydyttävä
Oppilas noudattaa vaihtelevasti ohjeita, sääntöjä ja hyviä tapoja.
Oppilas antaa vaihtelevasti työrauhan.
Oppilaalta ei aina onnistu muiden huomioiminen.
Oppilaan asenteessa ja käyttäytymisessä on toisinaan huomautettavaa.
Oppilas ei aina arvosta omaa ja toisten työtä.
6 Kohtalainen
Oppilas noudattaa heikosti ohjeita, sääntöjä ja hyviä tapoja eikä ota vastuuta tekemisistään.
Oppilas häiritsee usein työrauhaa.
Oppilas vaikuttaa suhtautuvan välinpitämättömästi koulutyöhön ja kouluyhteisöön.
Oppilas ei yleensä arvosta omaa ja toisten työtä.
5 Välttävä
Oppilas vaikuttaa suhtautuvan kielteisesti kouluyhteisöön.
Oppilas ei hyväksy sääntöjä eikä noudata niitä.
Oppilas on kykenemätön yhteistyöhön muiden oppilaiden ja opettajien kanssa.
Oppilas ei anna työrauhaa.
Oppilas ei arvosta omaa ja toisten työtä.
4 Hylätty
Oppilas ei sopeudu kouluyhteisöön. Hän ei ole koulun kasvatus- ja kurinpitokeinoin ohjattavissa.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Erilliseen näyttöön aikataulu ja suoritustapa määritellään yksilöllisesti. Hylkäämisvaarassa olevasta oppiaineesta on annettava oppilaalle osaamisen näyttömahdollisuus lukuvuoden aikana.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Vuosiluokilla 1-2 lukuvuositodistukseen annetaan sanallinen arvio opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti. Todistuksesta tulee ilmetä, onko suoritus hyväksytty vai hylätty.
Vuosiluokilla 3-8 lukuvuositodistuksissa annetaan numeroarvosanat. Yksilöllistetyt oppimäärät voidaan arvioida myös sanallisesti.
Lukuvuositodistus
Vuosiluokilla 1-2 sanallinen arvio kaikissa aineissa ja käyttäytymisessä
Vuosiluokilla 3-8 numeroarvosana yhteisissä oppiaineissa , käyttäytymisessä ja vähintään kahden vuosiviikkotunnin laajuissa valinnaisissa aineissa
Yksilöllistetyt oppimäärät voidaan arvioida sanallisesti
Välitodistus
Lopen kunnan järjestämässä perusopetuksessa välitodistusta ei anneta. Vuosiluokalla 9 välitodistus annetaan kuitenkin pyydettäessä yhteishakuja varten.
Vuosiluokilla 1-6 se korvataan koko kunnan yhteisellä itsearviointilomakkeella.
Vuosiluokilla 7-9 syyslukukauden oppimista ja osaamista eri oppiaineissa arvioidaan syyslukukauden päätyttyä. Oppiaineiden numeeriset arvioinnit ovat oppilaiden ja huoltajien nähtävillä Wilman Opinnot -välilehdellä.
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Arviointikulttuurin paikalliset painopisteet:
1–6-luokkien arviointikello (liite 1).
7-9-luokkien arviointikello (tekeillä)
Ideapankki formatiivisen arvioinnin eri tavoista (liite 3).
Arvioinnin periaatteiden tiedottaminen koteihin (mm. Wilma, vanhempainillat, koulun nettisivut).
Opintojen aikainen arviointi (vuosiluokat 7-9)
Syyslukukauden oppimista ja osaamista eri oppiaineissa arvioidaan syyslukukauden päätyttyä. Oppiaineiden numeeriset arvioinnit ovat oppilaiden ja huoltajien nähtävillä Wilman Opinnot -välilehdellä.
Oppilaille ja huoltajille annetaan palautetta opintoihin ja oppilaan käytökseen liittyvissä kysymyksissä. Sähköiset yhteydenpitovälineet mahdollistavat hyvin toimivan palautejärjestelmän koulun ja huoltajien välille. Oppilaille suullinen palaute on suositeltavin tapa.
Itsearviointi
Vuosiluokilla 1-9 itsearviointi tehdään vuosikellon mukaisesti (liite).
Omaa oppimista ja opintojen edistymistä seurataan pohtimalla ja kehittämällä itsearviointitaitoja. Opintojen tavoitteet on syytä tuoda riittävän usein esille.
Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat
Lopen kunta ei järjestä erityistä tutkintoa.