Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt Limingan perusopetuksessa vuosiluokilla 1-2:

Kirkkovuosi ja pyhät ihmiset

  • tärkeimmät kirkkovuoden juhlat (esim. kirkkovuoden alku (luonnonsuojelun päivä), ristin ylentäminen, joulu, teofania, palmusunnuntai, pääsiäinen, helatorstai ja helluntai)
  • pyhiä ihmisiä (mm. oppilaan oma nimikkopyhä, Pyhä Nikolaos, oman kirkon nimikkopyhä, Johannes Kastaja)
  • paaston merkitys (erityisesti suuri paasto)
  • sunnuntai, pikku pääsiäinen, ylösnousemuksen päivä

Kirkon jäsenenä

  • olen ortodoksi
  • oma kirkko
  • ortodoksina koulussa ja perheessä
  • käsitteitä: risti, ristinmerkki, pappi, ikoni, kirkko, tuohus
  • seurakunnan lapsityö
  • liturgia-jumalanpalvelukseen alustava tutustuminen

Liturginen elämä

  • kirkko pyhänä paikkana
  • kirkkorakennus
  • kirkkomatka
  • papin tapaaminen (samalla voi tutustua kirkkotekstiileihin ja sakraaliesineisiin)
  • liturgiajumalanpalvelukseen tutustuminen (keskeiset veisut ja rukoukset, mitä tapahtuu, mitä pappi tekee, mitä kuoro tekee, mitä kirkkokansa tekee)
  • ehtoollinen
  • nimen antaminen, kaste ja mirhalla voitelu
  • tärkeimpien juhlien veisuja

Raamattu pyhänä kirjana

  • mikä on Raamattu ja mistä se kertoo
  • Jeesuksen kotimaa
  • Jeesuksen elämän keskeisiä vaiheita (syntymä, kaste, julkinen toiminta, kärsimykset ja kuolema, ylösnousemus)
S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Limingssa tärkeinä tarkastelun kohteina ovat koulun lähialueilla vaikuttavat uskonnolliset yhteisöt ja ilmiöt. Oppilaita halutaan kasvattaa suvaitsevaisuuteen kristinuskon moninaisuuden suhteen.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt Limingan perusopetuksessa vuosiluokilla 1-2:

Uskonoppi ja eettisyyteen kasvaminen

  • ihminen Jumalan kuvana ja kaltaisena
  • Isä, Poika ja Pyhä Henki
  • Isä meidän -rukous, paastorukous, rukous ehtoollisen edellä
  • katumus ja anteeksi antaminen
  • lähimmäisenrakkaus, suvaitsevaisuus, ystävyys
  • oikea ja väärä
  • Jeesuksen opetuksia ja vertauksia
  • Vanhan Testamentin kertomuksia

Jeesuksen opetuksiin, ihmetekoihin ja vertauksiin liittyvät kertomukset on syytä mainita eri luokka-asteilla, jotta kaikki keskeiset kertomukset tulevat käsitellyiksi.

ePerusteet