Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan historiasta tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena
Paikallinen tarkennus
Miksi historiaa opiskellaan, tutustutaan historiaan tieteenalana
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu historiasta tiedonalana ja senmerkityksestä identiteetille.
|
|
|
Tiedon hankkiminen menneisyydestä |
T2 johdattaa oppilasta tunnistamaan erilaisia historian lähteitä
Paikallinen tarkennus
Mistä lähteitä löytyy ja mitä lähde kertoo? Arjen lähteet. Tyypilliset paikalliset ja kansalliset lähteet. Fiktion ja faktan erottaminen. Lähteen luotettavuus. Digiarkistot ja kuvat. Lähteiden säilyvyys ja säilyttäminen, esim. rakennukset, kuvat ja taideteokset. Erilaisten lähteiden tulkinta ja havaitseminen eri aikakausina esim. valokuvat, kirjeet, esineet, rakennukset, taideteokset, tarinat, kertomukset yms. Oman suvun tarinat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa erilaisia historian lähteitä.
|
Historian tietolähteiden tunnistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä, miten alkuperäislähteet eroavat toisen käden lähteistä opiskeltavilla aikakausilla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas antaa esimerkin, miten alkuperäislähde eroaa toisen käden lähteestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä historian alkuperäislähteistä opiskeltavilta aikakausilta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin historian lähteitä.
|
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan historiatiedon tulkinnallisuuden
Paikallinen tarkennus
Historiallinen tieto eri aikakausina. Pyritään tehtävien avulla ohjaamaan oppilasta yksin ja ryhmässä esittämään kysymyksiä ja tulkintoja historiallisesta tiedosta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havaitsee historiatiedon tulkinnallisuuden.
|
Historiatiedon tulkinnallisuuden havaitseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä samaan tapahtumaan tai ilmiöön liittyvistä erilaisista tulkinnoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa, että samasta tapahtumasta tai ilmiöstä voi olla erilaisia tulkintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä historian faktoista ja tulkinnoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä historian faktoista.
|
Historian ilmiöiden ymmärtäminen |
T4 auttaa oppilasta ymmärtämään erilaisia tapoja jakaa historia aikakausiin sekä käyttämään niihin liittyviä historiallisia käsitteitä
Paikallinen tarkennus
Tiedon jäsentäminen, esimerkiksi aikajana ja ajatuskartta. Käsitteiden avaaminen. Eri aikakausien tyypillisiä piirteitä, esim. taiteet, vaatteet, arjen esineet, tieteen keksinnöt, työkalut.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää tapoja jakaa historia aikakausiin ja niihin liittyviä käsitteitä.
|
Kronologian ymmärrys
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee asioita, joiden perusteella tehdään historiallisia aikakausijakoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja sekä antaa esimerkkejä eri aikakausien yhteiskunnille ominaisista piirteistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja ja sijoittaa eri aikakausien tapahtumia aikajärjestykseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja (vanha aika, keskiaika, uusi aika; esihistoria, historia; eaa, jaa).
|
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toiminnan motiiveja
Paikallinen tarkennus
Erilaiset motiivit oman elämän parantamiseksi, kuten esimerkiksi sodat, löytöretket, viljelymenetelmien kehittäminen. Arjen motiivit omassa ja perheen elämässä, sekä vertailu historian eri aikakausiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisen toiminnan motiiveja erilaisissa historiallisissa tilanteissa.
|
Historiallinen empatia
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan ja tarkastelee, miten hänen yhteiskunnallinen asemansa vaikuttaa hänen toimintaansa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan ja nimeää tämän toiminnan motiiveja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä menneisyyden ihmisten toiminnan motiiveista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että ihmisillä on ollut erilaisia motiiveja toiminnalleen.
|
T6 johdattaa oppilasta hahmottamaan erilaisia syitä ja seurauksia historian tapahtumille ja ilmiöille
Paikallinen tarkennus
Yksilön valintojen ja tekojen merkitys ympäristölle ja yhteiskunnalle eri aikakausina. Erilaisten motiivien vaikutukset ihmisten elämässä, esim. maailmankuvan muutos.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa historiallisille tapahtumille ja ilmiöille syitä ja seurauksia.
|
Syy- ja seuraussuhteiden hahmottaminen historiassa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa erilaisia syitä (suoria ja epäsuoria) ja seurauksia (lyhyt- ja pitkäkestoisia) menneisyydessä tapahtuneille asioille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia menneisyydessä tapahtuneille asioille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa yksittäisen syyn ja siitä johtuvan seurauksen menneisyydessä tapahtuneille asioille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa yksittäisen syyn tai seurauksen menneisyydessä tapahtuneelle asialle.
|
T7 auttaa oppilasta tunnistamaan muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille
Paikallinen tarkennus
Asutuksen leviäminen ja asumisolojen kehitys. Syntyperän merkitys ihmisen elämässä, esim. säädyt / rahvas. Yksilön valintojen ja tekojen merkitys ympäristölle ja yhteiskunnalle eri aikakausina.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa muutoksia ja niiden merkityksiä eri ihmisille ja ymmärtää, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille.
|
Muutoksen hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä tilanteista, joissa eri ihmisille tai ihmisryhmille muutos ei ole sama asia kuin edistys.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla, miten muutos ei ole merkinnyt samaa eri ihmisryhmille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa muutoksia menneisyydessä ja antaa esimerkin muutoksen merkityksestä eri ihmisille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa asioita, jotka ovat muuttuneet.
|
T8 harjaannuttaa oppilasta hahmottamaan jatkuvuuksia historiassa
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta näkemään ihminen ympäristönsä muovaajana ja tunnistamaan menneisyyden merkitys nykyhetkessä ja tulevaisuudessa. Eri aikakausien ominaispiirteet esim. ravinnon hankinta, asuminen, taiteet, tieteet, talous.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa jatkuvuuksia historiassa.
|
Jatkuvuuden tunnistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kertoo syitä, miksi jokin asia ei ole muuttunut eri aikoina.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee asioiden jatkuvuutta menneisyydessä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää asioita, joissa näkyy jatkuvuutta aikakaudesta toiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa jonkin menneisyyden asian näkymisen tässä päivässä.
|
Historiallisen tiedon käyttäminen |
T9 ohjata oppilasta esittämämään muutoksille syitä
Paikallinen tarkennus
Päättely‐ ja ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen. Miksi asiat tapahtuvat? Ajallisen taustan ymmärtäminen ja vertaaminen nykyisyyteen. Voidaan demonstroida historiallista päätöksentekoa, esim. draaman keinoin Caesarin murha.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas osaa esittää muutokselle syitä.
|
Syy- ja seuraussuhteen kuvaileminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas vertailee erilaisten syiden vaikutuksia muutokseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee suorien ja epäsuorien syiden vaikutuksia muutokseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä muutokseen johtaneista syistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa jonkin syyn muutokseen.
|
T10 ohjata oppilasta selittämään, miten tulkinnat saattavat muuttua uusien lähteiden tai tarkastelutapojen myötä
Paikallinen tarkennus
Lähteiden vertaileva tulkinta ja kriittisyys. Tarkastellaan tapahtumia eri osapuolien näkökulmasta, eri lähteiden kautta esim. huijarilähteet, propaganda ja Internet
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas osaa selittää, miten tulkinnat menneisyydestä saattavat muuttua uusien lähteiden tai tarkastelutapojen myötä.
|
Tulkintojen selittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas vertailee samasta historian tapahtumasta tai ilmiöstä tehtyjä tulkintoja ja kertoo, miten lähteiden valinta vaikuttaa tulkintaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten uudet lähteet ja tarkastelutavat saattavat muuttaa historian tulkintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas selittää yhden esimerkin avulla, miten uudet lähteet saattavat muuttaa historian tapahtuman tai ilmiön tulkintaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kertoo esimerkin tilanteesta, josta on erilaisia tulkintoja.
|
T11 ohjata oppilasta selittämään ihmisen toimintaa
Paikallinen tarkennus
Arjen taidot ja säännöt eri aikakausina. Erilaiset motiivit oman elämän parantamiseksi, kuten esim. sodat, löytöretket ja viljelymenetelmien kehittäminen. Oppilaat voivat sijoittaa kuvitteellisia ihmisiä eri aikakausille ja luoda tarinoita, näytelmiä, piirroksia. Harjoitellaan pienimuotoista projektityöskentelyä, ryhmässä toimimista ja yhteistyötä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas selittää ihmisen toiminnan tarkoitusperiä.
|
Ihmisen toiminnan selittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi ihmisten toiminnan motiiveja ja esittää kuvauksen siitä, miten yhteiskunnallinen asema vaikuttaa ihmisten toimintaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas esittää kuvauksen käsiteltävästä asiasta siten, että hän selittää tapahtuman tai ilmiön yksittäisen toimijan kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee mahdollisia syitä menneisyyden ihmisen toiminnalle.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa, miten jokin ihmisen toiminnan motiivi näkyy tämän toiminnassa.
|