Opetussuunnitelman perusteet
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.
Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.
Paikallinen opetussuunnitelma
Fyysinen toimintakyky edellyttää runsasta fyysistä aktiivisuutta, havaintomotorisia taitoja ja motorisia perustaitoja.
Liikuntatunnilla tulisi mahdollistaa oppilaiden liikkuminen heti tunnin alussa. Oppilaille annetaan välineitä käyttöön odottamisen sijaan turvallisuusnäkökulma huomioiden. Liikuntatunti on oppilaalle mahdollisuus aktiiviseen ohjattuun ja omatoimiseen liikkumiseen. Opetuksen järjestämisessä kiinnitetään huomiota odottamisen ja jonottamisen minimointiin. Lukuvuoden alussa ja aina tarvittaessa käydään liikuntatunnin säännöt läpi oppilaiden kanssa ja ohjataan oppilasta vastuulliseen käyttäytymiseen.
Työtapoina voidaan käyttää esimerkiksi erilaisia ratoja, pistetyöskentelyä, tehtäväkortteja, parityöskentelyä ja monipuolisia leikkejä. Liikkuminen tapahtuu vaihtelevissa ympäristöissä: liikuntasali, koulun lähiympäristöt (puistot, metsät, leikkikentät) ja lähiliikuntapaikat eri vuodenaikoina. 1.–2. luokilla aloitetaan harjaannuttamaan välineenkäsittelytaitoja monipuolisilla liikuntavälineillä. Esimerkkinä liikuntavälineistä pallo: Jakson aikana tutustutaan koululta löytyviin erilaisiin palloihin ja niiden käsittelyyn leikkien ja erilaisten harjoitteiden avulla. Harjoitukset voivat olla samoja, vaikka väline vaihtuu.
Havaintomotoriset taidot ovat taitoja, joilla oppilas hahmottaa omaa kehoaan ja sen eri osia suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan. Kehon hahmottaminen edellyttää kehon ääriviivojen sekä kehon eri puolten ja osien tunnistamista, nimeämistä ja tahdonalaista liikuttamista. Harjoiteltavia taitoja ovat aistien herkistäminen ja niiden yhteistyö sekä kehon keskilinjan ylittäminen.
Havaintomotorisia taitoja harjaannuttavat käsi-silmäkoordinaatiota, rytmiikkaa ja esimerkiksi väistämistä kehittävät leikit. Eri aistien (näkö-, kuulo-, tunto-, lihas-, liike- ja tasapainoaisti) herkistäminen kuuluu myös havaintomotoristen taitojen harjoittamiseen.
Motoristen perustaitojen harjoittelu ja hallinta ovat perusta kaikelle liikkumiselle.
Vinkkejä motoristen perustaitojen harjoitteluun löytyy liikuntahyrrästä ja liikehallintatekijöitä -taulukosta.