Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on liikkuva liikuntatunti: Mahdollistetaan runsas fyysinen aktiivisuus ja minimoidaan odottaminen. Motivoidaan oppilasta kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä parhaansa yrittäen vaihtelevissa ympäristöissä. Ohjataan oppilasta tarkkailemaan omaa suoriutumistaan eri liikuntatehtävissä ja muuttamaan toimintaansa annetun tehtävän saavuttamiseksi.
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja hahmottaa omaa kehoaan ja sen eri osia suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan harjaannuttaa eri aisteja liikuntatehtävien avulla.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on oppia monipuolisia motorisia perustaitoja kehittää toimintakykyä eri oppimisympäristöissä vuodenajat huomioiden.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on oppia toimimaan turvallisesti eri liikuntapaikoilla ja koulun lähiympäristössä tutustua mahdollisimman monipuolisiin liikuntavälineisiin.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on saavuttaa 15m uimataito kahdella eri uimatyylillä, myyräuinnilla ja alkeisselkäuinnilla. Uimaopetuksen järjestämisestä vastaa Järvenpään liikuntapalvelut.
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on huomioida opetuksessa turvallisuusnäkökulma ja ohjata oppilaita turvalliseen toimintaan noudattaa sovittuja sääntöjä ja ymmärtää niiden merkitys varustautua asiaankuuluvalla tavalla liikuntatunneille ja huolehtia välineistä opetella huolehtimaan hygieniasta liikkumisen jälkeen.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on oppia sietämään pettymyksiä oppia huomioimaan toisia liikuntatilanteissa.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on oppia noudattamaan liikuntatunnin sääntöjä oppia työskentemään erilaisissa ryhmissä: valitaan leikkejä ja pelejä, jotka tukevat tätä tavoitetta huomioida oman toiminnan vaikutus työskentelyn onnistumiseen ja liikuntatunnin ilmapiiriin.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on antaa välitön palaute yksittäisen oppilaan onnistumisesta kannustaa ja rohkaista oppilasta liikkumaan ja kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä antaa tilaa oppilaan omalle luovuudelle vapaaehtoisten esitysten ja lajiesittelyiden kautta.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata ja kannustaa oppilasta kokeilemaan vaikeiltakin tuntuvia asioita saada liikunnasta virkistävä kokemus, joka tukee omaa hyvinvointia.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Fyysinen toimintakyky edellyttää runsasta fyysistä aktiivisuutta, havaintomotorisia taitoja ja motorisia perustaitoja.

Liikuntatunnilla tulisi mahdollistaa oppilaiden liikkuminen heti tunnin alussa. Oppilaille annetaan välineitä käyttöön odottamisen sijaan turvallisuusnäkökulma huomioiden. Liikuntatunti on oppilaalle mahdollisuus aktiiviseen ohjattuun ja omatoimiseen liikkumiseen. Opetuksen järjestämisessä kiinnitetään huomiota odottamisen ja jonottamisen minimointiin. Lukuvuoden alussa ja aina tarvittaessa käydään liikuntatunnin säännöt läpi oppilaiden kanssa ja ohjataan oppilasta vastuulliseen käyttäytymiseen.

Työtapoina voidaan käyttää esimerkiksi erilaisia ratoja, pistetyöskentelyä, tehtäväkortteja, parityöskentelyä ja monipuolisia leikkejä. Liikkuminen tapahtuu vaihtelevissa ympäristöissä: liikuntasali, koulun lähiympäristöt (puistot, metsät, leikkikentät) ja lähiliikuntapaikat eri vuodenaikoina. 1.–2. luokilla aloitetaan harjaannuttamaan välineenkäsittelytaitoja monipuolisilla liikuntavälineillä. Esimerkkinä liikuntavälineistä pallo: Jakson aikana tutustutaan koululta löytyviin erilaisiin palloihin ja niiden käsittelyyn leikkien ja erilaisten harjoitteiden avulla. Harjoitukset voivat olla samoja, vaikka väline vaihtuu.

Havaintomotoriset taidot ovat taitoja, joilla oppilas hahmottaa omaa kehoaan ja sen eri osia suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan. Kehon hahmottaminen edellyttää kehon ääriviivojen sekä kehon eri puolten ja osien tunnistamista, nimeämistä ja tahdonalaista liikuttamista. Harjoiteltavia taitoja ovat aistien herkistäminen ja niiden yhteistyö sekä kehon keskilinjan ylittäminen.

Havaintomotorisia taitoja harjaannuttavat käsi-silmäkoordinaatiota, rytmiikkaa ja esimerkiksi väistämistä kehittävät leikit. Eri aistien (näkö-, kuulo-, tunto-, lihas-, liike- ja tasapainoaisti) herkistäminen kuuluu myös havaintomotoristen taitojen harjoittamiseen.

Motoristen perustaitojen harjoittelu ja hallinta ovat perusta kaikelle liikkumiselle.

Vinkkejä motoristen perustaitojen harjoitteluun löytyy liikuntahyrrästä ja liikehallintatekijöitä -taulukosta.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaiden yhteistoiminta liikuntatunnilla edellyttää, että oppilas tuntee säännöt ja noudattaa niitä. Oppilaan tulee olla tietoinen sääntöjen rikkomisen seurauksista.

Liikuntatunneilla on tärkeää kiinnittää huomiota henkilökohtaiseen kannustukseen ja positiiviseen palautteeseen. Oppilasta ohjataan oman toiminnan tarkasteluun erilaisissa liikuntatehtävissä. Liikunnassa pääpaino on aktiivisessa toiminnassa, ei vertailussa ja kilpailussa.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksessa painotetaan myönteisen minäkuvan vahvistumista, oman valinnan mahdollisuutta ja omien vahvuuksien löytämistä. Liikuntatunnin tulee tarjota oppilaalle onnistumisen kokemuksia, iloa ja virkistystä.

Palautetta annetaan onnistumisen näkökulmasta, ei virheiden etsimisen kautta.

Ohjattu, mutta vapaa harjoittelu ja leikki antaa opettajalle mahdollisuuden yksilöllisen palautteen antamiseen.

ePerusteet