Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toimimaan aktiivisena muut huomioon ottavana ryhmän jäsenenä. Luodaan pohjaa oppilasta osallistavaan musiikilliseen toimintakulttuuriin kannustavassa ilmapiirissä.
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa luodaan pohjaa musisoivalle toimintakulttuurille. Harjoitellaan perustaitoja laulaen ja soittaen mahdollisimman monipuolisesti.
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan aktiivista musiikin ja ääniympäristöjen kuuntelemista sekä musiikin kehollista ilmaisua.
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilaita tuomaan omia musiikillisia ideoita esille. Opetuksessa luodaan raamit omaan musiikin tuottamiseen.
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan kotimaiseen musiikkikulttuuriin toiminnallisesti ja monipuolisesti, ja laajennetaan näkemystä huomioiden eri musiikkikulttuurien kirjo.
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan musisoinnin yhteydessä erilaisiin musiikin merkintätapoihin.
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
Huomioidaan musisoidessa oma ja toisten hyvinvointi ja turvallisuus, esimerkiksi kuulon suojaaminen tarvittaessa ja sopiva äänenkäyttö eri tilanteissa. Ohjataan oppilaita käsittelemään soittimia vastuullisesti. Ohjataan lasta tunnistamaan musiikin vaikutus hyvinvoinnin edistäjänä.
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan pitkäjänteistä työskentelyä ja ymmärretään sen merkitys onnistumisen kokemusten kannalta. Opetellaan arvioimaan omaa työskentelyä ja kehittymistä.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ryhmän jäsenenä toimimisessa kiinnitetään huomiota hyväksyvän ilmapiirin luomiseen. 1.–2. luokilla luodaan pohjaa yhteismusisointiin, jossa kaikilla on oma tärkeä tehtävä. Harjoitukset tehdään sellaisiksi, että kaikki osaavat ja pystyvät osallistumaan. Äänenkäyttöä harjoitellaan esimerkiksi mielikuvien avulla. Keksiminen (improvisaatio) tapahtuu ryhmässä niin, että kaikki uskaltautuvat kokeilemaan. Periaatteena on jo 1. luokalta alkaen, että kaikki soittavat ja laulavat.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

Paikallinen opetussuunnitelma

Peruskäsitteitä (rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto) koetaan musisoinnin, kehollisuuden, eläytymisen ja kuuntelemisen kautta siten, että käsitteiden oppiminen palvelee musisointia ja musiikin hahmottamista.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arjen musiikillisia kokemuksia jaetaan. Pohditaan, mitkä ovat omia yhteisöjä ja miten musiikki niissä vaikuttaa.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Perusteen tekstin lisäksi huomioidaan paikalliset säveltäjät, muusikot ja musiikkikulttuurin tarjonta (esim. musiikkiopisto, Järvenpää-talo, kirjasto jne).

ePerusteet