Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnan opetuksessa painottuu teema liiku leikkien. Toisella luokalla leikkien, tehtäväratojen sekä erilaisten liikuntamuotojen (kuten kiipeily, juoksu ja hypyt) avulla oppitunteihin sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan perustaitoja eli tasapaino-, liikkumis- ja käsittelytaitoja harjoitellaan erilaisissa oppimisympäristöissä. Kehonhallintaa edistetään toisella vuosiluokalla käyttämällä tehtäviä, joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Toisella vuosiluokalla havaintomotorisia taitoja ja kehon hahmottamista harjaannutetaan esimerkiksi seuraavilla tehtävillä. Muodostamalla erilaisia muotoja oman kehon avulla esim. kirjaimia Harjoittelemalla koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelemista erilaisissa tehtävissä. Liikkumalla eri tavoin, erilaisilla nopeuksilla ja vaihtelevissa oppimisympäristöissä. Käyttämällä tehtäviä ja leikkejä, jotka harjaannuttavat toimintaympäristön hahmottamista esim. pujottelu ja väistäminen.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulussa motorisia perustaitoja vahvistetaan alkuopetuksen liikunnanopetuksessa esimerkiksi seuraavissa tehtävissä ja liikuntamuodoissa. Liikkumistaidot: Juoksua nopeutta, voimaa ja suuntaa vaihdellen Hyppelyitä ja hyppyjä Kiipeäminen erilaisissa ympäristöissä Erilaisia pyörimisliikkeitä harjoitellen esim. kieriminen, kuperkeikka Tasapainotaidot Liikkuminen ja tasapainoilu erilaisilla alustoilla esim. voimistelupenkillä ja telineillä Talviliikunta olosuhteet huomioiden esim. hiihto, luistelu Välineenkäsittelytaidot Erikokoisten pallojen vierittämistä, heittämistä, kiinniottamista, kuljettamista ja lyömistä leikkejä ja viitepelejä hyödyntäen. Erilaisten välineiden esim. hernepussin, hyppynarun ja vanteen käsittelyharjoituksia.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulussa toisella vuosiluokalla liikuntatunneilla tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen koulun salissa ja lähiympäristössä kuten koulun pihalla, kentällä ja luonnossa eri vuodenaikoina.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Vesiliikunta ja uinti kuuluvat Viikin normaalikoulun liikunnanopetukseen. Uinninopetuksessa harjaannutetaan leikin avulla esim. seuraavia taitoja: veteen totuttautuminen ponnistus liukuun veden alla myyrä- ja alkeisselkäuinti hyppyjä jalat edellä matalalta reunalta
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnanopetukseen toisella vuosiluokalla valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä harjoitellaan pettymyksiä tuottavia tilanteita esimerkiksi erilaisissa kisailuissa ja peleissä.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnanpetus toisella vuosiluokalla sisältää liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat harjoittelevat yhteistyötä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta. Palautetta oppilaille annetaan suullisesti oppituntien aikana onnistuneesta yhteistyöstä toisten kanssa kuten kaverin huomioiminen,auttaminen ja kannustaminen.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnanopetukseen valitaan myönteisiä kokemuksia tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia ja vahvistetaan jokaisen oppilaan myönteistä kokemusta itsestä liikkujana. Alkuopetuksen liikuntaan sisältyy tehtäviä, joissa oppilaalla on mahdollisuus tehdä itsenäisiä ratkaisuja ja näin kannustetaan monipuoliseen itsensä ilmaisemiseen.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Alkuopetuksen liikunnanopetuksessa tehtävät ja harjoitteet eri liikuntamuodoissa valitaan siten, että jokainen oppilas saa myönteisen kokemuksen omista taidoistaan ja näin rohkaistaan oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja samalla vahvistaen myönteisen minäkäsityksen kehittymistä.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Viikin normaalikoulussa liikunnnanopetuksessa toisella vuosiluokalla liikutaan tottuen ja toistaen. Havaintomotorisia taitoja ja motorisia perustaitoja (liikkumis-, tasapaino- ja välineenkäsittelytaidot) harjoitellaan leikin ja erilaisten tehtävien avulla mm. seuraavissa liikuntamuodoissa.

Perusliikunta

Palloilu

Voimistelu

Musiikki- ja tanssiliikunta

Luontoliikunta

Talven ulkoliikunta: jää- ja lumiliikunta

Uinti

http://edu.fi/ops2016_tukimateriaalit/liikunnan_tavoitteisiin_liittyvat_keskeiset_sisaltoalueet

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Viikin normaalikoulussa liikunnanopetus perustuu suuressa määrin tehtäviin, joissa tehdään asioita yhdessä. Samalla opetellaan yhdessä toimisen perustaitoja eli vuorovaikutustaitoja ja omien tunteiden säätelyä.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Viikin normaalikoulussa liikunnanopetuksessa käytetään leikkejä, pelejä ja liikuntaratoja, joissa lapsi saa runsaasti liikuntaan liittyviä myönteisiä kokemuksia. Opetukseen kuuluvissa erilaisissa sääntöleikeissä ja kisailussa harjoitellaan omien tunteiden ilmaisua ja säätelyä.

ePerusteet